اداره اقتصاد با رانت ارزی!

اعتراف تلخ بانک مرکزی اداره اقتصاد با رانت ارزی! گروه بانک، بیمه، بورس- از فروردین ماه امسال که جهانگیری قیمت دلار را تک‌نرخی اعلام و خرید و فروش آن را در بازار آزاد قاچاق اعلام کرد تاکنون مدت زمان زیادی نگذشته است. مدت زمانی که البته باعث توقف قیمت ارز نشده و قیمت دلار، یورو […]

اعتراف تلخ بانک مرکزی

اداره اقتصاد با رانت ارزی!

گروه بانک، بیمه، بورس- از فروردین ماه امسال که جهانگیری قیمت دلار را تک‌نرخی اعلام و خرید و فروش آن را در بازار آزاد قاچاق اعلام کرد تاکنون مدت زمان زیادی نگذشته است. مدت زمانی که البته باعث توقف قیمت ارز نشده و قیمت دلار، یورو و پوند به بالا‌ترین حد خود در تاریخ جمهوری اسلامی رسیده است؛ مسأله‌ای که باعث به وجود آمدن رانت ارزی شده است.

ورود بانک مرکزی به بازار ارز

در همین ارتباط بانک مرکزی در تاریخ ۲۱ فروردین‌ماه امسال همزمان با افزایش شدید نرخ ارز در بازار، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تمام اشخاصی که سابقاً اقدام به خرید ارز به صورت اسکناس کرده و در تاریخ صدور این اطلاعیه بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن ارز در اختیار دارند، حداکثر تا پایان فروردین‌ماه باید نسبت به سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌های مزبور یا فروش آن به بانک‌ها اقدام کنند. بانک مرکزی با اقدام به انتقال عملیات ارزی از صرافی به بانک‌ها، عملاً صرافی‌‌ها را از ادامه کار در بازار ارز مطابق با روال قبل منع کرد. رییس کل بانک مرکزی در این خصوص گفته بود: شفافیتی که این تصمیم در تجارت خارجی ما ایجاد می‌کند مثبت و مفید است و این امر منجر به تقویت و تسهیل اجرای مقررات مبارزه با پولشویی می‌شود. بنابراین هیچ ارزی برای خروج سرمایه و قاچاق تخصیص داده نخواهد شد و با تأمین تمام نیازهای واقعی، با ایجاد بازار سیاه مقابله می‌شود. سیف از مدیران بانک‌های عامل خواسته بود تا نگاه ویژه‌ای به موضوع تأمین ارز مسافری داشته تا مردم در صورت سفر به خارج از کشور با مشکل مواجه نشوند.

ورود رسمی سامانه نیما

بانک مرکزی همچنین در اردیبهشت ماه امسال از سامانه نظام یکپارچه ارزی «نیما» با هدف تجمیع منابع و مصارف ارزی کشور و تخصیص به موقع ارز به متقاضیان رونمایی کرد. این سامانه با هدف تسهیل تأمین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان و امکان ایجاد فضای رقابت صرافان شروع به فعالیت کرد. ولی‌ا…سیف گفته بود: بانک‌ها و صرافی‌ها به عنوان بازیگران اصلی این سامانه باید به جایگاه خود اشراف داشته و زمینه تقویت سامانه «نیما» را به عنوان ابزاری برای ثبات بازار ارز فراهم کنند.

رانت‌های ویژه برای هزاران نفر!

طبق آمار‌ها تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر از دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا بهره برده‌اند. در واقع اختصاص ارز با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۲ هزار وارد‌کننده به معنای دادن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت به این افراد است. با توجه به میزان واردات در سال گذشته این افراد باید متقاضی ۵۰ میلیارد دلار ارز برای واردات باشند، در حالی‌که با به وجود آمدن تقاضای کاذب برای واردات پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۹۰ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شود. همچنین با تقاضای کاذب ارز قطعاً تا چند ماه آینده با صف تقاضاهای واقعی که نتوانسته‌اند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند، مواجه می‌شویم و از آن طرف با گیرندگان ارزی که معلوم نیست با ارز دریافتی خود را چه کرده‌اند، برخورد خواهیم کرد.

اعتراف تلخ سیف

«می‌دانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت ایجاد کرده است» این جمله ولی‌ا… سیف، رییس کل بانک مرکزی است. رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر رانت دلار ۴۲۰۰ تومانی برای برخی واردکنندگان، گفته: در جریان این موضوع هستیم و اقدامات لازم در این باره صورت خواهد گرفت. تصمیم دولت در مورد بازار ارز که در فروردین ماه اجرایی شد، اقدام سنجیده‌ای تلقی می‌شود، چرا که حداقل اعمال سیاست ارزی دولت باعث شد که با خروج آمریکا از برجام، بازار ارز با شوک جدید روبه‌رو نشود و به نوعی مصونیت نسبی ایجاد کرد. در حال حاضر واحدهای تولیدی این اطمینان را دارند که مواداولیه خود را می‌توانند با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تأمین کنند البته تصمیمات ارزی دولت در آینده کامل‌تر و پخته‌تر می‌شود. این‌که مطرح می‌شود برخی‌‌ها با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی درصدد افزایش واردات هستند، تا بتوانند کالاهای وارداتی را با قیمتی گران‌تر بفروشند موضوعی است که بانک مرکزی در جریان آن است و اقدامات لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت. رییس کل بانک مرکزی وعده داده در آینده نقص‌‌ها در مورد مسایل ارزی کشور برطرف شود.