سهم ۱۸ هزار میلیارد تومانی خدمات ارزش افزوده فاوا در برنامه ششم توسعه

  ۲۰ درصد درآمد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه ششم توسعه باید از خدمات ارزش افزوده باشد که رقمی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان می‌شود. به گفته صاحب‌نظران این حوزه، با افزایش سهم استان‌ها در تولید محتوا و خدمات ارزش افزوده موبایل، می‌توانیم به این هدف برسیم. این افزایش سهم، نیازمند ایجاد کسب و […]

 

۲۰ درصد درآمد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه ششم توسعه باید از خدمات ارزش افزوده باشد که رقمی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان می‌شود.

به گفته صاحب‌نظران این حوزه، با افزایش سهم استان‌ها در تولید محتوا و خدمات ارزش افزوده موبایل، می‌توانیم به این هدف برسیم. این افزایش سهم، نیازمند ایجاد کسب و کارهای نوپا و حمایت از ایده‌های استارتاپی است.

به گزارش تابناک، معاون امور دولت و استان‌های وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به موضوع سهم خدمات ارزش افزوده در برنامه ششم توسعه می‌گوید: در برنامه ششم توسعه باید سهم فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به ۳ برابر رقم فعلی و به حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان برسد.

براری بر نقش دانشگاه‌ها در ایجاد کسب و کارهای نوآورانه تأکیدکرد و گفت: هم‌اکنون سهم دانشگاه صنعتی شریف در اقتصاد خدمات ارزش افزوده و تولید محتوا در کشور بیش از ۲۰ میلیارد تومان است و باید سهم سایر دانشگاه‌ها نیز به این دانشگاه برسد.

معاون امور استان‌های وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به این‌که آغاز تولید محتوا و کسب و کارهای نوپا از دانشگاه‌ها است، ادامه‌داد: اغلب شرکت‌های نوپا دارای ایده‌های خلاقانه در کشوری مانند آمریکا، اطراف دانشگاه استنفورد و در سیلیکون ولی جای گرفته‌اند. ما نیز باید در تولید محتوا و ایجاد کسب و کار، دانشگاه‌ها را محور قرار دهیم.

وی از آغاز اجرای اردوهای کارآفرینی و رویدادهای استارتاپی در استان‌ها خبر داده و اعلام کرده که درصدد این هستیم که حداقل یک مرکز شتابدهنده فن‌آوری در هر استان ایجاد شود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به وجود حدود ۶ شتابدهنده کسب و کارهای فن‌آوری اطلاعات در تهران، تصریح‌کرد: این شتابدهنده‌ها در هر بازه ۶ ماهه، تعدادی شرکت فارغ التحصیل دارند و ما تلاش می‌کنیم این مدل توسعه کسب و کار را در همه استان‌ها داشته باشیم و کمک کنیم که استان‌ها نیز در فارغ التحصیل کردن شرکت‌ها، سهم‌آفرینی کنند.

وی با بیان این‌که برنامه‌ریزی بر این است که هر استان حداقل ۱۰ تا ۲۰ کسب و کار جدید را در سال، از طریق شتابدهنده‌ها ایجاد کند، ادامه داد: سهم استان‌ها در تولید اپلیکیشن‌ها به شدت کم است و در تلاش هستیم با همکاری شتابدهنده‌های تهران و فعالان بازار استانی، در استان‌ها شتابدهنده ایجاد کنیم تا نیروهای ایده به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شوند.

 

براری با اشاره به این‌که صاحبان ایده در شهرستان‌ها کم هستند، گفت: برای مثال در صورتی که شتابدهنده‌ها در تهران اعلام فراخوان می‌کنند بالغ بر ۳۰۰ تیم صاحب ایده، در این فراخوان ثبت نام می‌کنند اما در شهرستان‌ها فضا برای توسعه کسب و کار کم است و صاحبان ایده در این فضا شکل نمی‌گیرند. به همین دلیل در برنامه داریم که با کمک دانشگاه‌ها، به جای این‌که فارغ التحصیل وارد جامعه کنیم، شرکت دانش‌بنیان به جامعه تحویل دهیم. چرا که بهترین زمان شکل‌گیری ایده در محیط‌های دانشگاهی است که ذهن دانشجو برای خلاقیت و شکل‌گیری کسب و کار، آماده است.