احمدی خبر داد:تعیین سهم دانشگاه‌ها در اجرای نقشه جامع علمی از طریق نظام آمایش

  معاون پژوهش و فن‌آوری وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در خصوص چگونگی تعیین سهم دانشگاه‌ها در اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور و اقدامات صورت گرفته در این راستا گفت: بخشی از این موضوع در نظام آمایش آموزش عالی دیده شده و از این مسیر پیگیری خواهد شد. به گزارش ایسنا، وحید احمدی در خصوص […]

 

معاون پژوهش و فن‌آوری وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در خصوص چگونگی تعیین سهم دانشگاه‌ها در اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور و اقدامات صورت گرفته در این راستا گفت: بخشی از این موضوع در نظام آمایش آموزش عالی دیده شده و از این مسیر پیگیری خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وحید احمدی در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت علوم در راستای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور و تعیین سهم دانشگاه‌ها در این روند، گفت: از جمله اولویت‌های مد نظر در نقشه جامع علمی کشور مباحثی همچون مرجعیت علمی، توسعه و ارتقای کیفیت دانش و فن‌آوری، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه پارک‌های علم و فن‌آوری، ارتقای سطح و کیفیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و ساماندهی زیرساخت‌های آن‌‌ها و ساماندهی تحصیلات تکمیلی بوده است که در همگی در برنامه‌های راهبردی و اجرایی وزارت علوم گنجانده شده است.

وی از دیپلماسی علمی و ارتباطات بین‌المللی به عنوان یکی دیگر از محورهای نقشه جامع علمی کشور یاد کرد و گفت: در این رابطه نقش دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و مراکز فن‌آوری مشخص شده و دانشگاه‌ها می‌توانند با ارتباطات علمی با دانشگاه‌های خارجی هم در جهت تعامل و کسب دانش پیشرفته بکوشند و هم ضمن بهره‌برداری از توانمندی‌‌ها و به فعلیت رساندن ظرفیت‌ها، توانمندی‌های خود را گسترش داده و انتقال دهند.

احمدی همچنین با اشاره به تدوین آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی در راستای نقشه جامع علمی کشور، گفت: این آیین‌نامه با امتیازبندی‌هایی که در آن پیش‌بینی شده، راهی برای مرتبط کردن اساتید با نیازهای داخلی را مورد توجه قرارداده و در خصوص نحوه همکاری با مجلات بین‌المللی و دستگاه‌های بین‌المللی نیز در آن‌ها مشخص شده است.

معاون پژوهش و فن‌آوری وزیر علوم در خصوص چگونگی تعیین نقش و سهم دانشگاه‌ها در اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور و اقدامات صورت گرفته در این راستا نیز به مرکزشورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بخشی از این موضوع در نظام آمایش آموزش عالی دیده شده و از این مسیر پیگیری خواهد شد.

احمدی افزود: یکی دیگر از مکانیسم‌های هماهنگ‌سازی فعالیت‌های دانشگاه‌ها با نقشه جامع علمی کشور این است که برنامه‌های راهبردی و عملیاتی دانشگاه‌ها پیش از وارد شدن در مرحله اجرا و همچنین طی دوره اجرا از نظر میزان تطابق با اسناد بالادستی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

وی اقدامات صورت گرفته در خصوص هماهنگ‌سازی ظرفیت‌ها و نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی با توانمندی‌های دانشگاه‌ها و همچنین طراحی نظام هدف‌گذاری جدید برای اعتبارات از جمله موظف شدن دانشگاه‌ها به اختصاص دادن ۱۵ درصد بودجه خود به امر پژوهش را در همین مسیر توصیف کرد.