معاون پژوهش و فنآوری وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری در خصوص چگونگی تعیین سهم دانشگاهها در اجراییسازی نقشه جامع علمی کشور و اقدامات صورت گرفته در این راستا گفت: بخشی از این موضوع در نظام آمایش آموزش عالی دیده شده و از این مسیر پیگیری خواهد شد. به گزارش ایسنا، وحید احمدی در خصوص […]
معاون پژوهش و فنآوری وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری در خصوص چگونگی تعیین سهم دانشگاهها در اجراییسازی نقشه جامع علمی کشور و اقدامات صورت گرفته در این راستا گفت: بخشی از این موضوع در نظام آمایش آموزش عالی دیده شده و از این مسیر پیگیری خواهد شد.
به گزارش ایسنا، وحید احمدی در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت علوم در راستای اجراییسازی نقشه جامع علمی کشور و تعیین سهم دانشگاهها در این روند، گفت: از جمله اولویتهای مد نظر در نقشه جامع علمی کشور مباحثی همچون مرجعیت علمی، توسعه و ارتقای کیفیت دانش و فنآوری، تقویت شرکتهای دانشبنیان و توسعه پارکهای علم و فنآوری، ارتقای سطح و کیفیت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی و ساماندهی زیرساختهای آنها و ساماندهی تحصیلات تکمیلی بوده است که در همگی در برنامههای راهبردی و اجرایی وزارت علوم گنجانده شده است.
وی از دیپلماسی علمی و ارتباطات بینالمللی به عنوان یکی دیگر از محورهای نقشه جامع علمی کشور یاد کرد و گفت: در این رابطه نقش دانشگاهها و مراکز پژوهشی و مراکز فنآوری مشخص شده و دانشگاهها میتوانند با ارتباطات علمی با دانشگاههای خارجی هم در جهت تعامل و کسب دانش پیشرفته بکوشند و هم ضمن بهرهبرداری از توانمندیها و به فعلیت رساندن ظرفیتها، توانمندیهای خود را گسترش داده و انتقال دهند.
احمدی همچنین با اشاره به تدوین آییننامه ارتقای اعضای هیأت علمی در راستای نقشه جامع علمی کشور، گفت: این آییننامه با امتیازبندیهایی که در آن پیشبینی شده، راهی برای مرتبط کردن اساتید با نیازهای داخلی را مورد توجه قرارداده و در خصوص نحوه همکاری با مجلات بینالمللی و دستگاههای بینالمللی نیز در آنها مشخص شده است.
معاون پژوهش و فنآوری وزیر علوم در خصوص چگونگی تعیین نقش و سهم دانشگاهها در اجراییسازی نقشه جامع علمی کشور و اقدامات صورت گرفته در این راستا نیز به مرکزشورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بخشی از این موضوع در نظام آمایش آموزش عالی دیده شده و از این مسیر پیگیری خواهد شد.
احمدی افزود: یکی دیگر از مکانیسمهای هماهنگسازی فعالیتهای دانشگاهها با نقشه جامع علمی کشور این است که برنامههای راهبردی و عملیاتی دانشگاهها پیش از وارد شدن در مرحله اجرا و همچنین طی دوره اجرا از نظر میزان تطابق با اسناد بالادستی مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد.
وی اقدامات صورت گرفته در خصوص هماهنگسازی ظرفیتها و نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی با توانمندیهای دانشگاهها و همچنین طراحی نظام هدفگذاری جدید برای اعتبارات از جمله موظف شدن دانشگاهها به اختصاص دادن ۱۵ درصد بودجه خود به امر پژوهش را در همین مسیر توصیف کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.