ماهیان خاویاری دیگر امکان مهاجرت ندارند

ماهیان خاویاری دیگر امکان مهاجرت ندارند معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران گفت: آلودگی رودخانه‌های کشور به حدی رسیده که امکان مهاجرت از ماهیان خاویاری را برای تخم‌ریزی از آنها گرفته است. به گزارش ایرنا، حسن صالحی در این رابطه افزود: در مورد ماهیان استخوانی هم که برای تخم‌ریزی به رودخانه‌ها مهاجرت […]

ماهیان خاویاری دیگر امکان مهاجرت ندارند

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران گفت: آلودگی رودخانه‌های کشور به حدی رسیده که امکان مهاجرت از ماهیان خاویاری را برای تخم‌ریزی از آنها گرفته است.

به گزارش ایرنا، حسن صالحی در این رابطه افزود: در مورد ماهیان استخوانی هم که برای تخم‌ریزی به رودخانه‌ها مهاجرت می‌کنند، سهم آنها کم‌تر از ۵ درصد است.

وی با اشاره به این‌که برای حفظ ذخایر دریایی نیازمند رودخانه‌های زلال و پاک هستیم، ادامه‌داد: رسیدن به این هدف مستلزم همکاری و در کنار هم بودن تمام نهادهای مرتبط است.

صالحی اضافه‌کرد: هیچ چیز به اندازه آبزیان و گیاهان دریایی نیازمند پاکیزگی دریا‌ها و اقیانوس‌ها نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: امروز در جمهوری اسلامی با حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تن تولید آبزی که ۶۷۰ هزار تن آن از خزر، خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند به دست می‌آید سهم هر ایرانی از آن، ۱۰ کیلوگرم آبزی است. بنابراین هر چه پاکیزگی دریا‌ها و اقیانوس‌ها بیش‌تر باشد غذای سالم‌تری به دست می‌آید.

وی گفت: اگر امروز می‌توانیم در خزر تا حدودی ظرفیت صید را برای ماهیان استخوانی و کیلکا حفظ کنیم و بازسازی ذخایر و حفظ رودخانه‌ها را با هدف رساندن بچه ماهی‌ها به دریا‌ها داشته باشیم مدیون این امنیت هستیم و باید بدانیم که این عرصه‌ها باید برای آبزیان پاک باشد.

صالحی با اشاره به معضل پلاستیک در دریا‌ها و اقیانوس‌ها افزود: امروزه شاهد تولید حجم زیادی پلاستیک در کشور هستیم که بخش عمده آن از طریق رودخانه‌ها وارد دریا‌ها و اقیانوس‌ها می‌شود که دریای خزر از این جهت بیش‌تر تحت تأثیر و فشار است.

وی اضافه کرد: سالانه بیش از ۴۵۰ میلیون عدد بچه ماهی و لارو میگو به صورت مصنوعی تکثیر می‌شود که این کار با هدف حفظ ذخایر دریایی صورت می‌گیرد.