کلیات لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها رأی نیاورد

با مخالفت بهارستان کلیات لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها  رأی نیاورد   رامین شاهی – اهالی بهارستان با کلیات لایحه تفکیک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، ورزش و صمت مخالفت کردند. این موضوع در جلسه صحن علنی مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون مشترک در مورد رد لایحه یک فوریتی اصلاح بخشی از ساختار دولت با ۱۱۳ […]

با مخالفت بهارستان

کلیات لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها  رأی نیاورد

 

رامین شاهی – اهالی بهارستان با کلیات لایحه تفکیک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، ورزش و صمت مخالفت کردند. این موضوع در جلسه صحن علنی مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون مشترک در مورد رد لایحه یک فوریتی اصلاح بخشی از ساختار دولت با ۱۱۳ رأی موافق، ۱۰۷ لایحه مخالف و ۳ رأی ممتنع، صورت پذیرفت. بدین ترتیب وکلای ملت حل مشکلات اداری و ساختاری کشور را فراتر از ادغام‌ها و تفکیک وزارتخانه‌ها می‌بینند ولی همچنان گروهی موافق تفکیک وزارتخانه‌ها بودند و هستند.

 

وزارتخانه‌های عریض و طویل بلای جان اقتصاد و کسب و کار کشور شده‌اند

عضو کمیسیون عمران مجلس در دفاع از تفکیک وزارتخانه‌ها تأکید کرد و گفت: دولت از وضعیت وزارتخانه‌های خود راضی نیست بنابراین باید در جهت بهبود آن گامی برداشت. وی در ادامه افزود که نباید دی ماه سال گذشته شاهد حضور مردم در خیابان‌‌ها به دلیل بیکاری می‌بودیم، این‌که گفته می‌شود کارخانه‌ها با ظرفیت ۳۰ درصد کار می‌کنند این سؤال را ایجاد می‌کند چه کسی مسؤول است، امروز با شرایطی روبه‌رو هستیم که وزارتخانه‌ای ۱۵ معاونت دارد و نمی‌تواند بین آنها اولویت‌بندی کند و فعالیت‌های خود را متناسب با هم پیش ببرد.

فرج‌ا… رجبی، نماینده مردم شیراز در مجلس در ادامه تصریح‌کرد: آیا از بین شما نمایندگان کسی از وضعیت فعلی وزارتخانه‌ها مد نظر دولت راضی است، می‌گویند وزیر ضعیف است اما اعتقاد دارم حتی اگر وزیر قوی هم انتخاب شود با توجه به شرایط وزارتخانه‌های عریض و طویل از عهده مدیریت کار برنمی‌آید لذا چگونه می‌توانیم چشم خود را بر قضاوت دولت نسبت به رضایتمندی از وزارتخانه‌هایش ببندیم، رییس‌جمهور بار‌ها گفته است لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها را ارسال کرده است اما در مجلس به آن توجه نمی‌شود به همین جهت است که نمی‌تواند امور کشور را به درستی پیش ببرد. همچنین بسیاری نگران امور اختلافی پس از تفکیک وزارتخانه‌ها هستند در حالی که پس از این تفکیک هر وزیری موضوع خود را در وزارتخانه مربوطه دنبال خواهد کرد. بسیاری بر این باورند که زمان زیادی از ادغام وزارتخانه‌ها نمی‌گذرد اما اعتقاد دارم هر زمان جلوی ضرر را بگیریم منفعت است.

تولید و تجارت به هم گره خورده است

نماینده مردم لنگرود در مجلس در مخالفت تفکیک وزارتخانه‌ها، با بیان این‌که کشوری وجود ندارد که بخش‌های صنعت، تولید و تجارت آن از هم جدا باشند، گفت: تولید و تجارت به هم گره خورده است.

مهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با رد طرح لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت اظهارداشت: در بخش مسکن تنها یک وظیفه سیاست‌گذاری داریم و در بخش شهرسازی نیز مجری شهرداری‌ها هستند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کشوری وجود ندارد که بخش‌های صنعت، تولید و تجارت آن از هم جدا باشند، گفت: تولید و تجارت به هم گرده خورده است و باید در کنار هم قرار داشته باشد لذا با جداسازی بخش بازرگانی در واقع واردات را آزاد می‌کنیم .در نتیجه باید گفت بعد از گذشت ۴ سال هنوز ادغام وزارتخانه‌ها تکمیل نشده که ما قصد داریم مجدداً آنها را تفکیک کنیم، تفکیک وزارت مسکن و شهرسازی به دلیل دو بحث سیاست‌گذاری که دارد، لزومی ندارد

اصلاح ساختار دولت اولویت کشور نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اعتقاد دارد بررسی اصلاح ساختار دولت از جمله اولویت‌های کشور نیست.

عباس گودرزی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی با استناد به بند ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی احساس می‌کنم در مجلس یک خبر است و در بیرون از مجلس موضوعات دیگری دنبال می‌شود؛ در دیدار با مقام‌معظم‌رهبری ایشان تأکید کردند نباید مجلس محضر بی‌اطلاعی باشد لذا بررسی اصلاح ساختار دولت از جمله مسائل ضروری کشور نیست و بررسی آن را دور از شأن مجلس می‌دانم. در شرایطی این موضوع را دنبال می‌کنیم که گزارشی از مشکلات ادغام وزارتخانه‌ها ارایه نشده است تا بدانیم آیا باید ساختار را اصلاح کنیم یا راهکارهای دیگری برای تغییر وضعیت ارایه شود.

تفکیک وزارتخانه‌ها مغایر برنامه ششم توسعه کشور است

نماینده مردم کنگان در مجلس تفکیک وزارتخانه‌های دولت را مغایر قانون اساسی و تشکیلات برنامه توسعه کشور دانست.

 سکینه الماسی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه درباره رد لایحه یک فوریتی اصلاح بخشی از ساختار دولت در اخطار قانون اساسی با استناد به بند ۳ اصل ۳ و ۴۳ قانون اساسی گفت: جمهوری اسلامی ایران موظف است همه امکانات خود را برای برخی از موارد تعیین شده در این قانون و به‌طور مشخص در اینجا برای ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیرضرور به‌کار گیرد.

نماینده مردم کنگان، دیر و جم در مجلس شورای اسلامی در پایان تفکیک وزارتخانه‌های دولت را مغایر برنامه ششم توسعه کشور دانست و خاطرنشان‌کرد: مجلس گذشته ادغام وزارتخانه‌ها را صورت داد و لزومی ندارد مجدداً با تفکیک آنها به گذشته برگردیم تا یک سال دیگر درگیر این مسأله شویم.