دارایی‌های فیزیکی نفت ۴۰۰ میلیارد دلاری شد

مدیرعامل شرکت نفت مطرح کرد دارایی‌های فیزیکی نفت ۴۰۰ میلیارد دلاری شد خصوصی‌ها میدان‌دار منابع نفت و گاز می‌شوند سمیه مهدوی- یکی از چالش‌هایی که بودجه پروژه‌های نفتی را به شدت تهدید می‌کند هزینه‌هایی است که سالانه برای تعمیر و نگهداری تأسیسات و تجهیزات در صنعت نفت و گاز تراشیده می‌شود. این سونامی تا جایی […]

مدیرعامل شرکت نفت مطرح کرد

دارایی‌های فیزیکی نفت ۴۰۰ میلیارد دلاری شد

خصوصی‌ها میدان‌دار منابع نفت و گاز می‌شوند

سمیه مهدوی- یکی از چالش‌هایی که بودجه پروژه‌های نفتی را به شدت تهدید می‌کند هزینه‌هایی است که سالانه برای تعمیر و نگهداری تأسیسات و تجهیزات در صنعت نفت و گاز تراشیده می‌شود. این سونامی تا جایی پیش رفته است که از همان تتمه پولی که به طرح‌های نیمه کاره و بلاتکلیف تزریق می‌شود مبلغ هنگفتی صرف تعمیرات و نگهداشت تجهیزات می‌شود. اما سؤالی که در این بین مطرح می‌شود این است که در هنگام تخصیص بودجه به منظور راه‌اندازی و تکمیل پروژه‌ها، شرکت‌ها که هفت‌خوان رستم را برای عبور از مسیر صعب‌العبور دریافت اعتبارات مالی طی می‌کنند، چرا برای جلوگیری از هدررفت و پرتی میلیارد‌ها دلاری که می‌تواند گره‌ای از مشکلات بخش خصوصی و دولتی در این صنعت را باز کند، به ‌راحتی در جایی هزینه می‌کنند که هیچ بازگشتی ندارد؟ در این شرایط می‌توان با تحقیق و شناخت در عوامل مخرب و فرسایشی راهی مناسب برای به حداقل رساندن هزینه‌های موجود به‌ کار گرفت اما و اگرهای نگهداری به‌ویژه خوردگی در صنعت نفت یکی از مشکلاتی است که نفس تجهیزات نفتی را بند آورده است؛ در این بین اگر وزارت نفت سرعت خود را برای جایگزین کردن فناوری‌های نوین بیش‌تر کند صرفه‌جویی چندین میلیارد دلاری را از آن این صنعت خواهد کرد.

در همین راستا برای نخستین بار کنفرانس دو روزه بین‌المللی مدیریت یکپارچگی و دارایی نفت و گاز با همکاری شرکت‌های ملی حفاری، تأسیسات دریایی، شرکت نفت فلات قاره، شرکت نفت و گاز پارس، نفت خزر، پایانه‌های نفتی

در هتل اسپیناس پلاس برگزار شد. تأکید این کنفرانس بر دارایی فیزیکی ساحلی و فراساحلی صنعت نفت با در نظر گرفتن وجه اشتراک آن با دیگر دارایی‌های نامحسوس، انسانی، مالی و اطلاعاتی است.

شناسایی شرکت‌های صاحب تجربه و ایجاد بانک اطلاعاتی

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده؛ در ابتدای این مراسم دبیر کنفرانس قاسم‌رحمانی با اشاره به اهمیت شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی صنعت نفت گفت: محورهای این کنفرانس در ۶ موضوع -۱سیاست‌گذاری، ‌برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی مدیریت یکپارچگی دارایی در صنعت نفت و گاز ساحلی و فراساحلی ۲- مدیریت ریسک در یکپارچگی دارایی ۳- بهینه‌سازی و کاهش هزینه از طریق مدیریت یکپارچگی دارایی ۴- رویکردهای افزایش عمر تأسیسات و تجهیزات ۵- رویکرد‌ها و روش‌های نگهداری و تعمیرات۶- بازرسی فنی و مدیریت خوردگی بررسی می‌شوند.

به گفته رحمانی بیش‌ترین دارایی‌ها را شرکت ملی نفت در قسمت فراساحل در اختیار دارد، بنابراین این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود.

واگذاری حوزه بهره‌برداری نفت به بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: واگذاری تدریجی عملیات بهره‌برداری میادین از جمله استراتژی‌های شرکت ملی نفت ایران است و از این رو، شرکت‌های خصوصی فعال در این زمینه باید خود را در بخش مدیریت دارایی‌های فیزیکی نیز تقویت کنند.

علی‌کاردر در این همایش، با بیان این‌که شرکت ملی نفت ایران بیش‌ترین دارایی‌ها را در بخش فراساحل در اختیار دارد، اظهارکرد: مدتی است که تأسیسات دارایی از دوره بهره‌برداری گذشته و فرسوده می‌شوند. بنابراین ما با دو خطر (خوردگی و حرارت و انفجار) در این حوزه مواجه هستیم که این امر آسیب زیادی به درآمدهای نفتی وارد می‌کند.

این مقام مسؤول در ادامه افزود: شرکت ملی نفت ایران برای جلوگیری از این موضوع حمایت و پشتیبانی‌های لازم را به عمل خواهد آورد. تا جاییکه در جهت استاندارد‌سازی در این بخش‌ها توسط شرکت‌های فرعی حرکت کرده‌ایم.

کاردر با بیان این‌که در حوزه خلیج‌فارس میزان خوردگی بالاتر از هر جای دیگر دنیا است، گفت: در دوره‌های گذشته مدیران و کارشناسان براساس دانش و تخصص نسبت به دارایی‌های فیزیکی حساسیت داشتند، در حال حاضر باید حوزه بهره‌برداری را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی با تأکید بر این‌که باید سیستم‌ها و مکانیزم‌ها تا ایده‌ها را تقویت کنند، بیان کرد: از این روی نیاز است استانداردهایی که در این حوزه تولید شده در صنعت نفت مورد توجه قرار گیرد.

به گفته کارد موضوع جدی از دست دادن منابع و نیروی انسانی است. صنعت نفت به دلیل قدمت که ناگزیر فرسودگی به دنبال دارد از یک‌سو و همینطور به دلیل ماهیت عملکرد که نیازمند ایمنی فراوانی است، به مدیریت دارایی‌های فیزیکی نیازمند است.

او تصریح کرد: واگذاری تدریجی عملیات بهره‌برداری میادین از جمله استراتژی‌های شرکت ملی نفت ایران است و از این رو، شرکت‌های خصوصی فعال در این زمینه باید خود را در بخش مدیریت دارایی‌های فیزیکی نیز تقویت کنند.

کاردر با اشاره به این‌که دارایی‌های صنعت نفت کشور بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است، تصریح‌کرد: در شرکت ملی نفت یکپارچه‌سازی انجام می‌شود‌ و ما در این زمینه کمک خواهیم کرد‌. بهره‌برداری کار مدیریت یکپارچگی دارایی توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.

دارایی‌های ۵۰ میلیارد دلاری در بخش فراساحل

در پایان معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت گفت: نظامنامه استانداردهای ملی مدیریت یکپارچگی دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت و گاز در بخش ساحل و فراساحل تدوین می‌شود.

حبیب‌ا… بیطرف در ادامه بیان‌کرد: عملیات تولید و نگهداری و تعمیرات و بازرسی‌های فنی مجموعه‌ای از فعالیت‌های یکپارچه است که در ۳۰ سال گذشته فقط تمرکز بر روی تولید قرار داشت، به گونه‌ای که برای تعمیرات پروسه کاری تعطیل می‌شد اما این روند درحال حاضر دچار تحول شده است.

وی با بیان این‌که دارایی‌ها در بخش فراساحل بیش از ۵۰ میلیارد دلار است، گفت: مدیریت یکپارچگی دارایی‌ها در صنعت نفت به کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، افزایش ایمنی، مصرف بهینه انرژی و بهبود تعامل سازمان با محیط‌زیست می‌انجامد، این امر نه تنها در دارایی‌های فیزیکی، بلکه درباره دیگر سرمایه‌های سازمان از جمله سرمایه انسانی و دارایی‌های اطلاعاتی و مالی نیز باید مدنظر قرار گیرد.