بهترین راه درمان گران‌فروشی خودرو نخریدن است

عضو هیأت‌رییسه کمیسیون اصل۹۰ مجلس بهترین راه درمان گران‌فروشی خودرو نخریدن است مهدی‌قره‌داغلی -یک عضو هیأت‌رییسه کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس با اشاره به نقش خودروسازان در گرانی خودرو، گفت: اگر تدبیری برای ساماندهی بازار خودرو نشود، مردم خودشان تعیین‌تکلیف می‌کنند و اگر ببینند راهی نیست، بهترین راه درمان گران‌فروشی، نخریدن است و آن موقع است که […]

عضو هیأت‌رییسه کمیسیون اصل۹۰ مجلس

بهترین راه درمان گران‌فروشی خودرو نخریدن است

مهدی‌قره‌داغلی -یک عضو هیأت‌رییسه کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس با اشاره به نقش خودروسازان در گرانی خودرو، گفت: اگر تدبیری برای ساماندهی بازار خودرو نشود، مردم خودشان تعیین‌تکلیف می‌کنند و اگر ببینند راهی نیست، بهترین راه درمان گران‌فروشی، نخریدن است و آن موقع است که به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده بهرام‌پارسایی در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشنهادی برای دعوت از مسؤولین مرتبط با صنعت خودرو به کمیسیون اصل‌۹۰ گفت: واقعاً وضعیت خودرو از وضعیت ارز و دلار بدتر شده است و واقعاً مردم خوبی داریم که دارند با وجود این موضوعات آرام‌آرام در کنار ما حرکت می‌کنند. دلار و ارز گران شده و به این قیمت‌ها رسیده است و من هیچ اراده‌ای هم به‌طور جدی در مجلس و دولت و در مبارزه با این بی‌ثباتی بازار نمی‌بینم.

وی با بیان این‌که باید اقدامی مؤثر انجام شود افزود اختیار این موضوع فقط در دست مجلس و دولت نیست و در بخش‌های مختلفی است که سرمایه‌های کلان اقتصادی را در دست دارند.

وی با اشاره به موضوع گرانی خودروهای داخلی گفت: شما شاهد افزایش قیمت خودرو‌ها تا ۷۰ یا ۸۰ درصد هستید. تفاوت قیمت‌هایی که خودروسازان می‌دهند با آنچه که در بازار معامله می‌شود از زمین تا آسمان است اما خودروسازان هنوز نمی‌خواهند که زیر بار این بروند که قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.

پارسایی با اشاره به تفاوت قیمت کارخانه و بازار تصریح کرد: به‌طور مثال قیمت کارخانه‌ای پژو ۴۰۵، ۲۹میلیون‌و۹۰۰هزار تومان و قیمت بازار ۳۵ میلیون تومان، قیمت کارخانه پژوپارس ۳۳میلیون‌و۹۰۰هزار تومان و قیمت بازار ۴۴میلیون‌و۸۰۰ هزار تومان، قیمت کارخانه پژوپارس تی‌یو ۵، ۴۳میلیون‌و۶۰۰ هزار تومان و قیمت بازار ۴۹میلیون‌و۶۰۰ هزار تومان، قیمت کارخانه پژو۲۰۷، ۴۰میلیون تومان و قیمت بازار ۶۰میلیون تومان، قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۷میلیون تومان و قیمت بازار ۷۱میلیون تومان، قیمت کارخانه سمند ۲۷میلیون تومان و قیمت بازار ۳۷میلیون تومان و قیمت کارخانه سمند سورن ۳۴میلیون تومان و قیمت بازار ۴۲ میلیون تومان است.

وی افزود: خودروسازان با کمال وقاحت می‌گویند که قیمت‌ها همین است که ما اعلام کردیم. شما یک نفر بیاورید که بگوید من از خودروسازان به این قیمت‌ها خودرو خریده‌ام، اصلاً علاوه بر آن گرانی که رانت است و شاید در خودروسازی وجود دارد رانت دوم هم نمایندگی‌های آنان است. ایران‌خودرو به نمایندگی‌ها واگذار می‌کند و اینها کاملاً مشخص است.

پارسایی تأکید کرد: این گرانی‌‌ها ناشی از چند مسأله است؛ یکی قدرت نفوذ و لابی خودروسازان و واردکنندگانی که خودرو‌ها را در زمان بسته بودن ثبت سفارش ثبت کردند؛ یکی هم نبود قانون مشخص در این موضوع است یعنی ما هیچ قانون مشخصی در بحث صنعت خودرو نداریم. الان شورایعالی رقابت می‌گوید که ما در قیمتگذاری خودرو هیچ دخالتی نداریم و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و وزارت صنعت‌ومعدن هم می‌گویند که ما اختیار نداریم و این خلأ قانونی باعث شده که حداکثر سودجویی را بکنند و ملت مظلوم ما باید برای خرید خودروهای بی‌کیفیت پول‌های کلان و چند برابری را پرداخت کنند.

نظارت بر قیمت‌گذاری و عرضه خودرو انجام نمی‌شود

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: ما ۳نوع شرکت خودروسازی که بیش‌تر در ایران نداریم، مثل مسکن نیست که بخواهند به هر قیمت بفروشند. ۳شرکت خودروسازی داریم که نظارت بر قیمت‌گذاری و عرضه آن خیلی کار راحتی است اما انجام نمی‌شود. ما نیاز داریم که این بازار از انحصار خارج شود و بازار رقابتی برای آن شکل بگیرد. دولت هم در این راستا مصوبه می‌گذارد و همان ۴درصد بازار خودروی وارداتی را هم ممنوع و محدود می‌کند و همان اندک رقابتی را هم که وجود داشت از بین می‌برد تا دوباره بتوانند خودرو‌ها را به هر قیمتی که دوست داشتند وارد بازار کنند.

نفوذ مافیای خودروسازی موجب افزایش قیمت شده است

این عضو هیأت‌رییسه کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس یادآور شد: خودروسازان می‌گویند ما سایت را باز کردیم که مردم خریداری کنند اما مردم با ما در ارتباط هستند و می‌گویند که اصلا سایت باز نمی‌شود. کاملاً مشخص است که خودروسازان در این امر نقش دارند. ما این تجربه را قبلاً داشته‌ایم که دولت یک بار آمد ثبت سفارش‌‌ها را بست و باعث افزایش صددرصدی قیمت خودروهای خارجی شد و این اتفاق دوباره تکرار شد. این رقابتی در برابر خودروهای وارداتی بود، من نمی‌دانم این چه تدبیری بود. به نظر من واضح است که مافیای خودروسازی آن قدر نفوذ دارد که علی‌رغم این‌که باید به این سمت برویم که بازار رقابتی و باعث کاهش قیمت خودروهای داخلی شود، از آن اندک رقابت هم جلوگیری می‌کنند که دوباره بتوانند قیمت را افزایش بدهند.

وی با اشاره به تصویب فوریت طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس گفت: بهترین راه تصویب یک قانون است. شما دیدید که طرح دوفوریتی را ۲۱۷ نفر امضا کردند و در صحن ۱۶۰ نفر به آن رأی دادند و در کمیسیون صنایع و معادن پیشنهاد مسکوت ماندن آن تا ۶ماه را دادند. من امیدواریم که مردم از نمایندگان بخواهند که این طرح را کمک کنند که رأی بیاورد. اما در صورتی که این قانون و طرح تصویب نشود من هیچ راهی نمی‌بینم.