بالاخره ارز داریم یا نداریم؟!

شفافیت، راهکار گذر از بحران ارزی بالاخره ارز داریم یا نداریم؟! گروه بانک، بیمه، بورس- این روز‌ها بازار ارز روزهای بحرانی را سپری می‌کند؛ روزهایی که دلالان کاملاً نبض بازار را به دست گرفته‌اند و هر روز رقم جدیدی را برای دلار آمریکا تعیین می‌کنند. در این بین اخباری که از اوضاع بازار ارز به […]

شفافیت، راهکار گذر از بحران ارزی

بالاخره ارز داریم یا نداریم؟!

گروه بانک، بیمه، بورس- این روز‌ها بازار ارز روزهای بحرانی را سپری می‌کند؛ روزهایی که دلالان کاملاً نبض بازار را به دست گرفته‌اند و هر روز رقم جدیدی را برای دلار آمریکا تعیین می‌کنند. در این بین اخباری که از اوضاع بازار ارز به بیرون درز کرده باعث شده تا بسیاری نگران روزهای آینده باشند. آشفتگی اقتصادی باعث شد تا تیم اقتصادی دولت طی روزهای گذشته برای پاسخگویی به نمایندگان مجلس به بهارستان رفتند؛ اما تمام اینها باعث نشد تا نقدینگی چندین هزارمیلیارد تومانی از حرکت باز بماند. نقدینگی که همچون بیماری ‌ام‌اس با هجوم به بخش‌های مختلف اقتصادی در حال از بین بردن شرایط دفاعی آنها است.

بازار تهران تعطیل شد!

دقیقاً دو روز پس از این‌که فروشندگان موبایل در بازار چارسو و علاءالدین در تهران در اعتراض به افزایش بی‌رویه نرخ ارز و گران شدن تلفن همراه اعتراض کرده بودند، بازاریان تهران نیز در اعتراض به رکود حاکم بر بازار نوسان بی‌ضابطه نرخ ارز، کمبود مشتری و گرانی کالا دست از کار کشیدند. بنابر گزارش‌های دریافتی، ابتدا پارچه‌فروشان و بازاریان راسته بازار بزرگ و چارسوق و سرای قیصریه اقدام به بستن مغازه‌های خود کردند و پس از آن سایر بازاریان نیز با بستن مغازه‌ها دست از کار کشیدند. همچنین در بازار امین حضور نیز که محل فروش لوازم خانگی است برخی از بازاریان می‌گویند به خاطر این‌که نمی‌دانیم سرنوشت دلار چه می‌شود یا جنس به مشتری نمی‌فروشیم و یا ابتدا پیش‌دریافتی از او می‌گیریم و با او شرط می‌کنیم که اگر جنس مورد نیاز از سوی کارخانه گران‌تر شد، باید تفاوت قیمت را نیز قبول کند. در این شرایط نمی‌توانیم جنس‌های موجود را به مردم بفروشیم چون نمی‌دانیم برای تأمین اجناس فروخته شده براساس چه نرخ دلاری باید کالا خریداری کنیم.

نوبخت: ارز نداریم

نوبخت، سخنگوی دولت نیز گفت که اکنون به‌ هر دلیلی از جمله وجود نقدینگی، خیلی‌‌ها تلاش می‌کنند ریال‌های خود را به دلار تبدیل کنند، قطعاً ما این مقدار دلار نداریم که افراد بتوانند ریال‌هایشان را به ارز و سکه تبدیل کنند. از نظر تراز منابع و مصارف مشکلی نداریم، منابع از دو محل فروش نفت و صادرات غیرنفتی تأمین می‌شود.

وی گفت: منابع از فروش نفت حدود ۵۳ – ۵۲میلیارد دلار و همچنین منابع از صادرات غیرنفتی که بخش عمده آن پتروشیمی و فولاد و بخش دیگر آن از خرده‌ صادرات است، حدود ۴۵ میلیارد دلار است. ما صادرات غیرنفتی را به دو بخش ۸۰ و ۲۰درصد تقسیم کرده‌ایم که ۸۰درصد شامل صادرات پتروشیمی و فولاد و ۲۰درصد شامل خرده ‌صادرات است. ما از بخش صادرات نفتی و غیرنفتی در مجموع حدود ۹۵ میلیارد دلار درآمد‌‌ها یا دریافت‌های ارزی داریم، در حالی که مصارف ما که عمدتاً در بخش واردات است از ۷۵ تا ۷۶ میلیارد دلار بیش‌تر نیست. همچنین واردات کالا هیچ وقت فراتر از ۴۷ تا ۵۰ میلیارد دلار نرفته است، اگر حدود ۲۰ میلیارد دلار واردات خدمات را هم اضافه کنیم، واردات ما از ۷۵ تا ۷۶ میلیارد دلار بیش‌تر نیست. اکنون منابع ارزی از مصارف بیش‌تر است، اما مشکلی که وجود دارد و در ۵ تا ۶ هفته گذشته شدت گرفت، یک اشتیاق و گرایش برای تبدیل موجودی ریال به ارز بود. ما برای خدمات و کالا‌‌ها ارز داریم، اما این‌که بتوانیم نوعی سرمایه خارج از کشور را تأمین کنیم ارز نداریم، باید واقعیت را به مردم بگوییم این مقدار در توانایی ما نیست. اکنون به هر دلیلی از جمله وجود نقدینگی، خیلی‌‌ها تلاش می‌کنند ریال‌های خود را به دلار تبدیل کنند، قطعاً ما این مقدار دلار نداریم که افراد بتوانند ریال‌هایشان را به ارز و سکه تبدیل کنند. امسال بیش از ۷میلیون قطعه سکه فروختیم، آیا سال گذشته نیز همین‌گونه بود؟ تا حدی می‌توانیم سکه تأمین کنیم، اما اگر قرار باشد که همه ریال‌هایشان را به سکه تبدیل کنند، نمی‌شود.

سیف: ارز داریم

سیف، رییس کل بانک‌مرکزی نیز دباره بحران ارزی می‌گوید: حجم صادرات کشور و ارزآوری که وجود دارد به راحتی می‌تواند ارز مورد نیاز برای واردات را تأمین کند. براساس پیش‌بینی‌ها، آمریکا تلاش می‌کند علاوه بر خروج از برجام التهاباتی را ایجاد کند. برای مصون‌سازی بازار، بانک‌مرکزی سازوکار ارزی را اجرا کرد و سامانه نیما نیز اجرایی شد. یکی از موضوعاتی که در ستاد اقتصادی دولت با حضور رییس‌جمهور مورد بررسی قرار گرفت، بازار ثانویه است که می‌تواند با استفاده از ارزهای صادراتی خود تأمین شود. این موضوع در حال تعیین‌تکلیف است. سیف در تشریح ۴گروه واردات کالا گفته: دسته اول کالاهای حیاتی و اساسی مثل دارو هستند که ارز حاصل از فروش نفت از طریق بانک‌مرکزی به این دسته از کالا‌ها اختصاص می‌یابد. این ارز با نرخ ۴۲۰۰تومان شروع و الان به ۴۲۵۰تومان رسیده است. دسته دوم کالاهای ضروری هستند که ۸۰ درصد از ارز شرکت‌های غیرنفتی (مانند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها) توسط سامانه نیما به واردات این کالا‌ها اختصاص می‌یابد. مسأله‌ای که مطرح است این است که برخی کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰تومان وارد می‌شود با نرخ بالاتری به فروش می‌رسند. قرار است بانک‌مرکزی لیست کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شوند را اعلام کند که هر کسی کالایی را خریداری می‌کند که قیمت آن منطقی نیست، اعلام کند. دسته سوم کالاهایی هستند که ارز واردات آن از ۲۰ درصد از ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی با نرخ توافقی تأمین می‌شود. دسته چهارم نیز کالاهای ممنوع‌الورود هستند. در گروه چهارم نیز کالاهای ممنوع‌الورود قرار دارند که مشخصاً اعلام خواهند شد که انتظار می‌رود با این فضای جدید علی‌رغم این‌که تلاش‌هایی که از سوی دشمنان به ویژه آمریکا کشور ایجاد می‌شود بتوانیم با این تدابیری که اندیشیده شده بتوان آرامش را در کشور حاکم کرد.