وضعیت عادی در بازار دارو

وضعیت عادی در بازار دارو گروه اجتماعی- دارو، کالایی گران‌بها که گران‌تر شدنش تب خیلی‌ها را بالا می‌برد. کالایی که در دوران پس از خروج آمریکا از برجام بیش‌ترین نگرانی‌ها را به خود مشغول کرده است. دیروز ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت دولت دوازدهم در نشست خبری به تشریح اوضاع دارو و بیمه به عنوان […]

وضعیت عادی در بازار دارو

گروه اجتماعی- دارو، کالایی گران‌بها که گران‌تر شدنش تب خیلی‌ها را بالا می‌برد. کالایی که در دوران پس از خروج آمریکا از برجام بیش‌ترین نگرانی‌ها را به خود مشغول کرده است. دیروز ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت دولت دوازدهم در نشست خبری به تشریح اوضاع دارو و بیمه به عنوان مهم‌ترین ارکان بخش سلامت پرداخت.

داروهای ژنریک و برند ژنریک کمبودی ندارند

در حوزه دارو شرایطمان به وضعیت عادی بازگشته و در زمینه داروهای ژنریک و برند ژنریک هیچ کمبودی نداریم؛ حال باید پرسید در دو ماهه اخیر چقدر از کالاهای خارجی دچار کمبود یا افزایش قیمت شدند. این در حالیست که وزارت بهداشت، تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو سینه سپر کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که کل افزایش قیمت دارو برای امسال تنها ۹ درصد خواهد بود. این موضوع دستاورد بزرگی است. در حال حاضر هیچ شرکت دارویی وجود ندارد که بگوید ارز ۴۲۰۰ تومانی خواسته‌ایم اما به ما نداده‌اند. بنابراین یک سیستم رسیدگی سریع گذاشته‌ایم و بانک مرکزی هم از مبادی قانونی به ما کمک می‌کند.

مشکل برخی داروهای خارجی مزمن

دولت روزانه وضعیت دارو در کشور را رصد می‌کند. البته در همه کشورهای دنیا در یک بازار چند هزار قلمی کمبودهای یک تا ۱٫۵ درصد قابل قبول است، اما وقتی بیماری برای دریافت یک دارو مراجعه می‌کند و نمی‌تواند آن را تهیه کند، نگران می‌شود. در عین حال مشکل ما درباره برخی از داروهای خارجی مزمن است؛ چرا که برخی می‌گویند ما داروی گران‌قیمت خارجی را می‌خواهیم اما این حرف مغایر با قانون برنامه و نظام سلامت است. طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی ما باید داروی ژنریک تأمین کنیم و بر همین اساس داروهای ژنریک و برند ژنریک را تأمین می‌کنیم. در عین حال مشکلاتی درباره برخی داروهای خارجی داریم. البته بعضاً تخلفاتی را هم شاهد هستیم. باید توجه کرد که اگر کسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی جنسی را می‌آورد باید به همان قیمت آن جنس را عرضه کند و در همان حد سود کند. حال برخی می‌گویند اگر این دارو را به همان قیمت بفروشم چه چیزی را جایگزین آن کنیم.

به داروی ایرانی اعتماد کنید

در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستم‌های نظارتی قرار دادیم و هر روز به تعدادی از داروخانه‌ها سرکشی کرده و وضعیت را ثبت و با متخلفان برخورد می‌کنیم. در عین حال باید بدانیم که فرهنگ مردم هم باید تغییر کند. از مردم هم خواهش می‌کنیم که به داروی ایرانی اعتماد کنند. من به عنوان یک کارشناس صادقانه می‌گویم که داروی ایرانی کیفیت لازم را دارد و از تمام مشاهیر اعم از سیاسیون، مسؤولان اجرایی، هنرمندان، ورزشکاران و… درخواست می‌کنم که از داروی تولید داخل حمایت کنند. چه مانعی دارد که پویشی هم برای حمایت از داروی ایرانی راه بیندازیم. البته ما در تأمین داروی داخلی و خارجی مشکلی نداریم و هر اتفاقی که طی چند سال آینده رخ دهد، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود؛ چرا که تدابیر لازم اندیشیده شده است.

چند ایرانی بیمه درمانی ندارند؟

طبق اعلام مرکز آمار ایران، تعداد ایرانیان فاقد بیمه بین ۶٫۹ و ۱۰٫۵ درصد است که به ۵٫۵ تا ۶ میلیون نفر می‌رسد. باید توجه کرد که قسمت قابل توجهی از افراد فاقد بیمه یا افراد جوان مجرد هستند که احساس نیاز نمی‌کنند و یا افراد متمولی هستند که برای بیمه شدن مراجعه نکرده‌اند. البته تعدادی از افراد هم مشکل شناسنامه یا کارت ملی دارند و تعدادی هم واقعاً به بیمه شدن نیاز دارند، اما به دلیل ضعف اطلاع‌رسانی نتوانستند از پنجره طلایی بیمه در سال ۹۳ و ۹۴ استفاده کنند و این فرصت را از دست دادند. در حال حاضر به دو روش می‌توان افراد را تحت پوشش بیمه قرارداد. در روش اول اگر ثابت شود فردی نیازمند است و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارد و یا با معرفی این دو ارگان می‌تواند تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرد. تعدادی هم براساس آزمون وسع که طبق قانون برنامه ششم باید انجام شود، می‌توانند بیمه شوند. به‌طوریکه اگر در آزمون وسع مشخص شود که استطاعت لازم را برای پرداخت حق بیمه ندارند تحت پوشش بیمه رایگان قرار می‌گیرند. در عین حال یک بیمه روی تخت هم وجود دارد به این ترتیب افرادی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی نباشند و یک استطاعت منطقی را داشته باشند می‌توانند با پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه تحت پوشش بیمه قرار گیرند و بلافاصله هم بیمه می‌شوند. البته امیدوارم روزی برسد که در ایران هیچ فرد بدون بیمه‌ای وجود نداشته باشد. هر چند که پیش از طرح تحول نظام سلامت ۱۶٫۷ درصد ایرانیان یعنی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر فاقد بیمه بودند که در حال حاضر این امر بسیار کاهش یافته است.

ماجرای تعیین سقف ریالی برای ارایه خدمت به بیمه‌شدگان بیمه سلامت

با توجه به هزینه‌هایی که در بیمارستان‌های دولتی وجود داشت، تفاهمی امضا شده تا دولت بتواند از طریق آن هزینه‌هایش را کاهش دهد، اما دسترسی مردم به خدمات نباید آسیب ببیند و بیمه سلامت هم اعلام کرده که سقفی برای ارایه خدمات نداریم، اما برخی مدیران محیطی برداشتی اشتباه کردند که تذکرهای لازم داده شد. مقصود این بود که هزینه‌های سربار و هزینه‌های زائد باید کنترل شوند. در عین حال می‌بینیم که برخی اقدامات پزشکی در شرایطی لازم است، اما اورژانسی نیست. بنابراین یک‌سری بسته‌های صرفه‌جویی را تدوین کردیم، اما همان‌طور که وزیر بهداشت هم تأکید کردند خدمت‌رسانی به مردم نباید آسیب ببیند.