تفاهم اتاق ایران و سازمان صنایع کوچک برای اجرای پروژه ISPX

در نشست شورای رؤسای اتاق‌های سراسر کشور انجام شد تفاهم اتاق ایران و سازمان صنایع کوچک برای اجرای پروژه ISPX گروه تجارت- مجتبی قدیری ظریف: اروپا بنگاه‌های کوچک و متوسط را به ایران معرفی می‌کند محمدجوادظریف، وزیر امورخارجه کشور در سی‌و‌هفتمین نشست هیأت نمایندگان اتاق ایران از ایجاد هسته‌ای از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی […]

در نشست شورای رؤسای اتاق‌های سراسر کشور انجام شد

تفاهم اتاق ایران و سازمان صنایع کوچک برای اجرای پروژه ISPX

گروه تجارت- مجتبی قدیری

ظریف: اروپا بنگاه‌های کوچک و متوسط را به ایران معرفی می‌کند

محمدجوادظریف، وزیر امورخارجه کشور در سی‌و‌هفتمین نشست هیأت نمایندگان اتاق ایران از ایجاد هسته‌ای از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی که قادر به همکاری با طرف‌های ایرانی هستند خبر داد و گفت: این مهم به همت اتحادیه اروپا ایجاد می‌شود و باید در مقابل هسته‌ای از شرکت‌های ایرانی که می‌توانند با شرکت‌های اروپایی همکاری کنند نیز شکل بگیرد و این کار باید به همت پارلمان بخش خصوصی کشور انجام شود. وی همچنین از پیشنهاد بخش خصوصی در مورد همکاری با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی نیز استقبال کرد و گفت: موتور محرک اقتصاد، بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند. این شرکت‌ها حتی می‌توانند جایگزین شرکت‌های بزرگ خارجی شوند. در این برهه، اروپا اعلام کرده هسته‌ای تشکیل خواهد داد و در آن تمام بنگاه‌های کوچک و متوسطی که می‌توانند با ایران کار کنند را معرفی می‌کند. این کار باید از طرف ایران هم انجام شود. ظریف ایجاد چنین هسته‌ای را وظیفه اتاق عنوان‌ کرد و افزود: اتاق می‌تواند با در اختیار داشتن اطلاعات لازم، چنین بانک اطلاعاتی را تهیه کند و به جای این‌که مصرف‌کننده باشد، به صورت فعال واحدهای متناظر خود را در اروپا شناسایی کرده و با آنها وارد کار شود. وزیر امورخارجه ایران تأکیدکرد: ایران باید از تمام امکانات به وجود آمده بهره ببرد.

تفاهم اتاق بازرگانی با شهرک‌های صنعتی برای اجرای پروژه ISPX

در نشست شورای رؤسای اتاق‌های سراسر کشور، تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در مورد اجرای پروژه ملی توسعه نظام مبادلات پیمانکاری فرعی ایران (ISPX) به امضا رسید. به باور بخش‌خصوصی اگر بتوانیم در قالب پروژه ISPX به سازمان یونیدو بپیوندیم، پیمانکاران صنعتی کشور که در بانک اطلاعاتی ثبت شده‌اند، قادر خواهند بود با معرفی خود به صورت جهانی، فعالیت‌های بین‌المللی خود را توسعه دهند.

پروژه ISPX چیست؟

باید توجه داشت که پروژه ISPX یکی از پروژه‌های توسعه‌ای سازمان ملل و یونیدو بوده و براساس تجربیات موفق شرکت‌های بزرگ چندملیتی و همچنین کشورهای توسعه‌یافته ایجاد شده است. به‌طور کلی در هر کشور یک سازمان متولی اجرای پروژه می‌شود و در صنایعی که آن کشور دارای مزیت است، فعالیت می‌کند؛ در ایران حدود ۱۰مزیت شناسایی شده است. براساس پروژه توسعه نظام مبادلات پیمانکاری فرعی ایران (ISPX)، سازمانی غیرانتفاعی زیرنظر دولت یا بخش خصوصی تشکیل می‌شود و با ایجاد بانک اطلاعاتی تمام پیمانکاران صنعتی و همچنین کارفرمایان بزرگ ملی و بین‌المللی و ایجاد ارتباط بین این دو گروه زمینه توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و در نتیجه افزایش توان صادراتی آنها و همچنین افزایش اشتغال را فراهم می‌کند. براساس متدولوژی یونیدو در راه‌اندازی پروژه ISPX سازمان متولی و حمایت گر این پروژه باید علاوه بر ایجاد بانک اطلاعاتی کامل و معتبر از تمام پیمانکاران و کارفرمایان، نسبت به آموزش شرکت‌های پیمانکار، ایجاد بازارهای جدید ملی و بین‌المللی، ایجاد زیرساخت‌های حضور در نمایشگاه‌های داخلی ‌و خارجی، برقراری ارتباط با صاحبان تکنولوژی‌های برتر در سطح بین‌المللی به منظور انتقال دانش‌ و تکنولوژی و … نیز اقدام کند.

شرکت‌های بزرگ اروپایی همکاری خود با طرف‌های ایرانی را محدود می‌سازند

با توجه به این‌که تحریم‌های آمریکا علیه ایران موجب شده تا شرکت‌های بزرگ اروپایی همکاری خود را با طرف‌های ایرانی محدود و یا متوقف سازند، اتحادیه اروپا تلاش دارد، صنایع کوچک و متوسط فعال را با طرف ایرانی پیوند دهد و از این طریق مسیر مناسبات اقتصادی ایران و اروپا تداوم پیدا کند. در همین راستا، توجه ویژه به صنایع کوچک و متوسط در ایران نیز در دستور کار قرار گرفته و اتاق ایران سعی دارد از راه‌های مختلف، زمینه همکاری و مشارکت این صنایع را با طرف‌های اروپایی برقرار کند.

براساس اظهارات غلامحسین شافعی، پروژه ISPX می‌تواند به بهبود شرایط صنایع کوچک کمک کند. در نتیجه همکاری اتاق با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی مؤثر است.

تلاش برای سودده شدن شهرک‌های صنعتی ایجاد شده

پیش از امضای تفاهم‌نامه، صادق نجفی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گزارشی از اقدامات این سازمان در راستای توسعه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ارایه داد. آنچه به جد از سوی این مقام مسؤول مورد توجه قرار گرفت، تلاش این سازمان برای سودده شدن شهرک‌های ایجاد شده و جلوگیری از احداث شهرک‌های جدید صنعتی در کشور بود. به باور نجفی، این کار می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند و موجب حضور واحدهای صنعتی در شهرک‌‌ها شود. وی همچنین از ایجاد ستادی در این سازمان به منظور رصد روزانه وضعیت شهرک‌های مستقر در سطح کشور خبر داد و گفت: این گزارش هر روز حدود ساعت ۶ بعدازظهر در اختیار وزیر صنعت، معدن‌وتجارت قرار می‌گیرد. از طرفی پروژه راه‌اندازی بانک اطلاعاتی مربوط به وضعیت صنایع کشور، چه واحدهایی که در داخل شهرک‌‌ها مستقر هستند و چه آنهایی که در خارج از شهرک‌‌ها فعالیت می‌کنند را در برنامه کاری خود داریم.

پرداخت سهم یارانه صنایع کوچک

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک‌ و شهرک‌های صنعتی همچنین از اصلاح اساسنامه شهرک‌های صنعتی خبر داد و تصریح‌کرد: به دنبال اصلاحات انجام شده سعی کردیم مسؤولیت اصلی صنایع و شهرک‌های صنعتی هر استان را به سازمان صنایع کوچک همان استان بدهیم تا از این طریق پیگیری مطالبات فعالان اقتصادی هر منطقه به راحتی انجام شود. وی در ادامه به موضوع یارانه‌هایی که باید در اختیار صنایع کوچک قرار می‌گرفت، اشاره کرد و افزود: این موضوع از گذشته مطرح بوده اما تاکنون اجرایی نشده است. در این دوره تلاش خواهیم کرد تا سهم یارانه صنایع کوچک را پرداخت کنیم. از طرفی ارایه تسهیلات ویژه و مشوق‌‌ها را در دستور کار داریم.

اتاق بازرگانی مجری اصلی پروژه ISPX

نجفی در ادامه به پروژه ISPX اشاره کرد و گفت: مجری اصلی پروژه، اتاق بازرگانی خواهد بود و سازمان تنها نقش حمایتی دارد. اتاق اصفهان وظیفه اجرای این طرح را به صورت پایلوت بر عهده داشت. براساس اظهارات وی اگر قرار باشد این پروژه در توسعه جایگاه صنایع کوچک و متوسط تأثیرگذار باشد، باید از این‌ پس به صورت ملی اجرا شود.

شناسایی، ایجاد و توسعه بازار برای اعضای پروژه ISPX

در همین رابطه عبدالوهاب‌سهل‌آبادی، رییس اتاق اصفهان از تجربیات و اقدامات اتاق اصفهان در اجرای پروژه ISPX سخن گفت و تشریح ‌کرد: مهم‌ترین مأموریت این مرکز عبارت است از شناسایی، ایجاد و توسعه بازار برای اعضا، تسهیل ارتباط کارفرمایان و پیمانکاران و توسعه فرایند پیمان‌سپاری، ارتقا و توانمندسازی پیمانکاران صنعتی و الگوبرداری از نحوه فعالیت بنگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط با کلاس جهانی برای افزایش توان بنگاه‌های داخلی. وی ادامه‌ داد: اتاق اصفهان در زمانی که مسؤولیت این پروژه را به عهده داشت، قراردادی با یونیدو امضا کرد تا این پروژه به صورت بین‌المللی دنبال شود. البته این موضوع در تمام کشورهایی که این پروژه را اجرایی کردند، مطرح است و با یونیدو همکاری می‌کنند. براساس اظهارات این عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران، تاکنون بالغ‌ بر ۲۲ استان برای آغاز فعالیت خود در قالب این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند. البته در برخی استان‌ها کار تا حدی جلو رفته است.

امضا قرارداد با یونیدو برای ملی شدن پروژه ISPX

علیرضااشرف، دبیرکل اتاق ایران نیز ضمن تشریح آنچه تا‌کنون از سوی اتاق ایران در مورد اجرای این پروژه صورت گرفته است، اعلام‌ کرد: برای ملی شدن پروژه، لازم است تا اتاق ایران به صورت جداگانه با یونیدو قرارداد امضا کند. البته لازم است تا پایان ماه‌جاری این موضوع را نهایی کنیم.

حوزه‌های ۱۰ گانه پروژه ISPX شناسایی شده در ایران

در حال‌حاضر ۱۰حوزه پیمانکاری فرعی در ایران شناسایی شده است و دفاتر ISPX در این حوزه‌ها فعالیت خود را شروع کرده‌اند. طبق برنامه‌ریزی انجام شده این دفاتر در طی سال‌جاری باید به اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن‌وکشاورزی منتقل شوند. حوزه‌های ده‌گانه تعیین شده، شامل تجهیزات پتروشیمی و پالایشگاهی/دبیرخانه ملی و متولی اصلی استان البرز، تجهیزات نفت و گاز/دبیرخانه ملی و متولی اصلی استان خوزستان، تجهیزات برق و نیروگاهی/دبیرخانه ملی و متولی اصلی استان یزد، تجهیزات صنایع ریلی/دبیرخانه ملی و متولی اصلی استان‌مرکزی، تجهیزات صنایع معدنی‌وسیمانی/دبیرخانه ملی و متولی اصلی استان کرمان، تجهیزات مجتمع‌های فلزی/دبیرخانه ملی و متولی اصلی استان اصفهان، ساخت قطعات، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی/دبیرخانه ملی و متولی اصلی استان آذربایجان‌شرقی، قطعات خودرو سبک/دبیرخانه ملی و متولی اصلی استان خراسان‌رضوی و ساخت قطعات و ماشین‌آلات کشاورزی/دبیرخانه ملی و متولی اصلی استان فارس، می‌شود.