گلایه معدنی‌‌ها از سامانه نیما

گلایه معدنی‌‌ها از سامانه نیما محمد قره داغلی ،دولت چندی پیش سامانه‌ای تحت عنوان نظام یکپارچه‌سازی ارزی یا همان نیما راه‌اندازی کرد تا بتواند به شفافیت بازار ارز کمک کند و در این راستا مقرر شد نه تنها در قالب این سامانه دلار ۴۲۰۰ تومانی برای ثبت سفارش واردات کالا اختصاص یابد بلکه لیست اقلام […]

گلایه معدنی‌‌ها از سامانه نیما

محمد قره داغلی ،دولت چندی پیش سامانه‌ای تحت عنوان نظام یکپارچه‌سازی ارزی یا همان نیما راه‌اندازی کرد تا بتواند به شفافیت بازار ارز کمک کند و در این راستا مقرر شد نه تنها در قالب این سامانه دلار ۴۲۰۰ تومانی برای ثبت سفارش واردات کالا اختصاص یابد بلکه لیست اقلام صادراتی نیز قرار است مشخص شود تا موظف باشند درآمد صادراتیشان را در سامانه نیما شفاف‌سازی کرده و با نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومانی به بانک مرکزی تحویل دهند تا متقاضیان ارز بتوانند از دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات و برآورده شدن دیگر نیازهایشان استفاده کنند.

جزییات نامه وزیر صمت نشان می‌دهد که فهرست کالاهای صادراتی ملزم به واریز ارز به سامانه نیما، دو دسته اقلام پتروشیمی و معدنی را در بر می‌گیرد. در این لیست، اسامی محصولات تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی، محصولات معدنی در جدول‌هایی با کد تعرفه و شرح محصول اعلام شده است.

بهرام شکوری، عضو هیأت مدیره خانه معدن ایران از اشکالات اساسی در سامانه نیما انتقاد کرد.

شکوری با بیان این‌که خود مسؤولان بانک مرکزی می‌گویند قبل از تصمیم درباره این سامانه باید زیرساخت‌ها آماده شود، گفت: متأسفانه زیرساخت‌های این سامانه آماده نشده بود و پس از راه‌اندازی آن در حال تلاش برای راه‌اندازی مشکلات این سامانه هستیم.

وی افزود: این سامانه اشکالات بسیار زیادی دارد که هر روز با اصلاحاتی که انجام می‌شود، برخی مشکلات آن برطرف می‌شود اما هنوز بسیاری از مشکلات پابرجاست.

به گفته شکوری، برخی از اشکالات این سامانه در ایجاد بوروکراسی‌‌ها برای فعالان اقتصادی تأثیرگذار است.

عضو هیأت مدیره خانه معدن ایران با اشاره به تعریف نشدن متولی برخی تأییدیه‌ها در این سامانه اظهارکرد: وقتی سامانه‌ای تعریف می‌شود باید متولی صدور تمامی تأییدیه‌ها در آن دیده شود که متأسفانه در برخی موارد برای تأییدیه یک طرح هیچ متولی خاصی در وزارت صنعت، وجود نداشت و برای پروژه‌ای که حتی یک ساعت تأخیر هم می‌تواند برایش مشکل ایجاد کند، درگیری یک ماهه برای گرفتن تأییدیه ایجاد می‌شد.

 وی پیشنهاد کرد که سامانه نیما می‌تواند برای برخی اقلام ضروری مردم اختصاص داده شود و الباقی موارد در حیطه کاری صرافی‌‌ها و از طریق بازار واسط انجام شود.

غفلت سامانه نیما از پرداخت حقوق نیروهای خارجی

محمدرضا بهرامن، رییس خانه معدن ایران نیز ضمن اعلام آمادگی در جهت همگن‌سازی تصمیمات و هماهنگ شدن نظر تشکل‌ها، در مبحث معایب سامانه نیما عنوان‌کرد: این سامانه بحث پرداخت حقوق به نیروهای خارجی شرکت‌های ایرانی را نیز در نظر نگرفته است و اگر شرکتی در حال حاضر نیروی کار خارجی داشته باشد نمی‌تواند ارز به ‌کارکنان خود بدهد.

وی با اشاره به اوضاع به وجود آمده تصریح‌کرد: شرکت‌های بزرگ به تنهایی قادر به حل این موضوع نخواهند بود و در شرایط موجود بهترین راه مشورت و استفاده از اقتصاددانان کلان است.

سامانه نیما به ضرر تولیدکنندگان است

مهرداد اکبریان، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: با وجود آمدن سامانه نیما، باید بگوییم که تأمین مواداولیه و هزینه‌های تولیدکنندگان با دلار آزاد انجام می‌شود.

اکبریان، درباره سامانه نیما گفت: تولیدکنندگان باید صادرات خود را با دلار ۴۲۰۰تومان انجام دهند که خود عدد عجیبی است و جایگزینی نمی‌توان برای این اختلاف قیمت داشت.

وی افزود: بهای تمام شده ماده‌ای مانند سنگ‌آهن حدود ۴۰درصد مربوط به حمل و نقل است که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را با دلار ۴۲۰۰تومان پرداخت کرد و دولت نیز برای آن جایگزینی در نظر نگرفته است.

اکبریان ادامه داد: ما باید ۴۰درصد از هزینه حمل‌ونقل خود ا با دلار ۴۲۰۰تومانی پرداخت کنیم و ارزش cfr خود را با دلار تعریف کنیم. در واقع ۲۰درصد از کل هزینه خود را با دلار آزاد پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: در کنار این موارد، می‌بینیم که صادرات محصول با این شرایط سود بسیار اندک یعنی کم‌تر از ۵درصد برای صادرکننده دارد. این در حالی است که تمامی مدیران و مسؤولان بر مشکلات و چالش‌های ذکر شده واقف هستند و می‌توانند با توجه به شرایط موجود وضعیت را بهبود بخشند.

فرزانه‌معصومی و عضو هیأت مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران درباره مشکلات به وجود آمده از طریق سامانه نیما خاطرنشان‌کرد: شرکت امیرسنگان و تعداد زیادی از شرکت‌های دیگر کالاهایی را که خریداری کرده‌اند نمی‌توانند وارد کشور کنند، زیرا پیش‌تر برای پرداخت آن توافق کرده و قصد داشتند بدون انتقال ارز ماشین‌آلات را وارد کشور کنند و در حال حاضر هم سیستم به ما اجازه ثبت سفارش نمی‌دهد. این مسایل باید به صورت ضروری حل شوند.