آمریکا تهدیدی علیه جهان است

    رییس‌جمهور روسیه ضمن تأکید بر این‌که سپر دفاع موشکی آمریکا مستقر در اروپا گامی به سوی یک رقابت تسلیحاتی جدید است، متعهد شد تا بودجه مربوطه را براساس خنثی کردن تهدیدهای در حال ظهور نسبت به روسیه تنظیم کند.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا روز پنجشنبه سپر دفاع موشکی ۸۰۰ […]

    رییس‌جمهور روسیه ضمن تأکید بر این‌که سپر دفاع موشکی آمریکا مستقر در اروپا گامی به سوی یک رقابت تسلیحاتی جدید است، متعهد شد تا بودجه مربوطه را براساس خنثی کردن تهدیدهای در حال ظهور نسبت به روسیه تنظیم کند.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا روز پنجشنبه سپر دفاع موشکی ۸۰۰ میلیون دلاری خود را در یکی از پایگاه‌های دوران شوروی در رومانی فعال کرده و مدعی شد، این یک سامانه دفاعی علیه تهدیدهای موشکی ایران و کشورهای «سرکش» است.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در نشستی با مقامات ارشد دفاعی و صنایع نظام گفت: این سیستم با هدف کم اثر کردن زرادخانه اتمی روسیه فعال شده و تهدیدی برای امنیت جهانی است.

وی افزود: این یک سیستم دفاعی نیست بلکه بخشی از توان بالقوه استراتژیک هسته‌ای آمریکا است که پا را از مرزهای خود فراتر گذاشته و اروپای شرقی را هم مرز خود قلمداد کرده است.

پوتین ادامه داد: تاکنون چنین تصمیم‌گیری‌هایی در آرامش و امنیت اتخاذ می‌شد. اما الان که اجزای سامانه دفاع موشکی بالستیک مستقر شده، ما را مجبور کرده تا درباره نحوه خنثی کردن تهدیدهای در حال ظهور نسبت به فدراسیون روسیه وارد عمل شویم.

رییس‌جمهوری روسیه تأکید کرد: این سامانه در رومانی به همراه استقرار کشتی‌های آمریکایی حامل موشک‌های «آگیس» در مدیترانه و دیگر سپرهای دفاع موشکی در لهستان، گام دیگری به سوی بی‌ثباتی امنیت بین‌المللی و آغاز یک رقابت تسلیحاتی جدید است.

وی گفت: ما وارد این رقابت نمی‌شویم اما به تجهیز مجدد ارتش و نیروی دریایی‌مان و تعیین بودجه‌ای با هدف حفظ تعادل استراتژیک نیرو ادامه خواهیم داد.

رابرت وروک، معاون وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر تأکید کرده بود که این سپر دفاع موشکی علیه تهدیدات اتمی روسیه استفاده نخواهد شد.

پوتین گفت: دورنمای تهدید اتمی از سوی ایران نباید جدی گرفته شود و از سوی واشنگتن بهانه‌ای برای توسعه سپر دفاع موشکی‌اش در اروپا باشد.

در همین ارتباط، رییس‌جمهوری آمریکا پس از نشست با سران پنج کشور حوزه اسکاندیناوی به اظهارات همتای روسی‌اش درباره افزایش حضور نظامی در شمال اروپا واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که مسکو و واشنگتن یک دیگر را به افزایش حضور متجاوزانه نظامی در شمال اروپا متهم می‌کنند. مسکو روز گذشته متعهد شد تا به تهدیدات ناشی از سپر موشکی آمریکا که از مرزهای این کشور مستقر شده‌ است خاتمه دهد.

کل‌کل‌های سیاسی و امنیتی روسیه و آمریکا پس از آن تشدید شد که آمریکا سپر دفاع موشکی خود را در رومانی و لهستان مستقر کرد؛ اقدامی که مسکو از آن به عنوان یک تهدید جدی امنیتی یاد کرده و به شدت از آن انتقاد می‌کند. در این میان آمریکا همواره تضمین می‌دهد که این اقدامات به هیچ وجه تهدیدی علیه امنیت روسیه نیست.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در واکنش به انتقادات شدید ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش نسبت به این اقدام پس از تشکیل جلسه با سران ۵ کشور سوئد، دانمارک، فنلاند، نروژ و ایسلند به مسکو نسبت به افزایش حضور نظامی‌اش در شمال اروپا هشدار داد.

اوباما گفت: ما نگرانی مشترکی درباره افزایش حضور نظامی روسیه در منطقه بالتیک نرماندی داریم.

وی از این جلسه به عنوان نشستی سازنده و مفید یاد کرد که طرفین مواضع بسیار مشترکی در بسیاری از مسایل داشته‌اند.

هفته گذشته وزیر دفاع روسیه از ایجاد سه لشکر و پایگاه نظامی در غرب و جنوب این کشور تا پایان سال برای مقابله با نیروهای ناتو مستقر در نزدیکی مرز خبر داده بود.

 

این درحالی است که روابط ناتو و مسکو در پی الحاق کریمه به روسیه در مارس ۲۰۱۴ به شدت سرد شده است.