حکم اعدام برای اخلالگران اقتصادی

همایش دستگاه قضا تحت تأثیر اتفاقات اخیر برگزار شد حکم اعدام برای اخلالگران اقتصادی مسعود طاهری- سالن اجلاس سران دیروز میزبان همایش دستگاه قضا بود. همایشی که تحت تأثیر اتفاقات چند روز اخیر بود و مسؤولان قضایی خبر از برخورد شدید با اخلالگران اقتصادی دادند. در این همایش حسن روحانی رییس جمهور، علی لاریجانی رییس […]

همایش دستگاه قضا تحت تأثیر اتفاقات اخیر برگزار شد

حکم اعدام برای اخلالگران اقتصادی

مسعود طاهری- سالن اجلاس سران دیروز میزبان همایش دستگاه قضا بود. همایشی که تحت تأثیر اتفاقات چند روز اخیر بود و مسؤولان قضایی خبر از برخورد شدید با اخلالگران اقتصادی دادند. در این همایش حسن روحانی رییس جمهور، علی لاریجانی رییس مجلس، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر و آیت ا… لاریجانی رییس دستگاه قضا حضور داشتند.

همچنین آوایی وزیر دادگستری، جمال انصاری رییس سازمان تعزیرات حکومتی کل کشور، تویسرکانی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سردار اشتری فرمانده ناجا، معصومه ابتکار، حجت‌الاسلام پورمحمدی وزیر سابق دادگستری، سیف رییس بانک مرکزی، خداییان معاون حقوقی قوه قضاییه و الفت و… جمعی از قضات کشور در این همایش حضور داشتند.

این نظام امکان مقابله با سلطه جهانی را دارد

آیت‌ا…صادق‌آملی‌لاریجانی در این همایش گفت: اگر بخواهیم اقدامات قوه قضاییه را امروز ارایه کنیم ولو به میزان گزارش فهرست گونه، از حوصله جلسه خارج است. وی با اشاره به وضعیت کنونی کشور گفت: نکته اول مربوط است به وضعیت ایران در منطقه و بیان توانمندی‌هایی که داریم و اقتدار بالای نظم جمهوری اسلامی در منطقه و توانمندی‌های نظامی و منابع انسانی بسیار گران‌بها و استعدادهایی که در کشور وجود دارد و بصیرت مردم که در صحنه حضور دارند و منابع غنی نفت و گاز در کشور همه از جهات اقتدار به آینده است و این‌که این نظام با داشتن این امکانات امکان مقابله با سلطه جهانی را دارد. رییس قوه قضاییه با اشاره به حوادث در بازار تهران گفت: طی روزهای قبل دیدید که عده‌ای قصد آشوب داشتند و می‌خواستند بازار تهران را به تعطیلی بکشانند که با تلاش نیروی انتظامی این امر محقق نشد. هر چند افزایش نقدینگی بی‌تأثیر نبوده است اما عده‌ای با سرمایه‌های کلانشان قصد بر هم زدن ثبات اقتصادی را دارند. این افراد با ریختن پولشان در بازار و جمع کردن دلار و سکه می‌خواهند بازار را ملتهب کنند و نیروهای اطلاعاتی باید تلاش کنند این افراد را شناسایی کنند. این اقدامات خیانت به مردم و نظام است و ما به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم و با این افراد برخورد می‌کنیم و هشدار می‌دهیم که این کار به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور مجازات سنگینی دارد و اگر مصداق افساد فی‌الارض باشد طبق قانون اعدام برایشان در نظر می‌گیریم و هیچ کوتاهی هم در این زمینه نخواهیم داشت.

جمعیت معترض را جزو مصادیق اخلال در امور کشور نمی‌دانیم

رییس کل دادگستری استان تهران نیز با اشاره به حوادث بازار تهران گفت: جمعیت معترض دیروز را جزو مصادیق اخلال در امور کشور نمی‌دانیم اما کسانی که در این شرایط اخلال در نظام اقتصادی انجام دادند، مجازات سختی در انتظارشان است. غلامحسین اسماعیلی در جمع خبرنگاران درباره ناآرامی‌های بازار تهران گفت: پرونده‌ای به مراجع قضایی ارسال نشده است. اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره این‌که واکنش دادگستری استان تهران نسبت به اخلالی که در بازار تهران به‌ وجود آمد و آیا آنها اخلالگران اقتصادی محسوب می‌شوند یا خیر گفت: ما حساب اخلالگران نظام اقتصادی را از کسانی که تحت تأثیر مسایل اقتصادی و معیشتی و گرانی اعتراضاتی را دارند از هم کاملاً مجزا می‌دانیم.

تعداد زیادی از عوامل آشوب در بازار بازداشت شدند

دادستان تهران نیز در حاشیه همایش قوه قضاییه در جمع خبرنگاران با بیان این‌که تعداد زیادی از عوامل آشوب در بازار شناسایی و دستگیر شدند، گفت: این متهمان همانند متهمان آشوب‌های دی و اسفند ماه (۹۶) تا انجام محاکمه آزاد نخواهند شد. عباس جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به این سؤال که آیا در رابطه با اعتراضات تا این لحظه بازداشتی داشتید؟ گفت: قبلاً هم گفته‌ایم که مسؤولان نظام در برخورد با آشوب‌‌ها و ناامنی‌‌ها به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آیند. برنامه جدی آمریکایی‌‌ها در مورد ایران دامن زدن به ناامنی‌هاست. دیروز تلاش کردند با تهدید بازاری‌ها، درب مغازه‌ها را ببندند و در برخی نقاط شهر آشوب ایجاد کنند و به برخی مغازه‌ها آسیب برسانند. دولت‌آبادی افزود: پیام من به آشوب‌گران در حوزه امنیت و اقتصاد این است که دستگاه قضایی با هرگونه ناامنی و آشوب و اغتشاش در حوزه اقتصادی مبارزه خواهند کرد و متهمانش مانند آشوب‌های دی ماه و اسفند ماه تا انجام محاکمه آزاد نخواهند شد. ریاست قوه قضاییه فرمودند که اتهام اخلال در نظام اقتصادی و اتهام در حوزه امنیت مجازات سنگینی دارد.

توصیه‌های مهم لاریجانی به ‌لاریجانی

علی لاریجانی، رییس مجلس نیز در این همایش با اشاره به وجود فقر تعامل رسانه‌ای در قوه قضاییه، گفت: علی‌رغم تلاش‌های قضات و مسؤولان این قوه کار رسانه‌ای در آن محدود به برخی فرمایشات آیت‌ا…آملی و آقای اژه‌ای به عنوان سخنگو شده است. وی با اشاره به بار عظیمی که بر دوش قوه قضاییه وجود دارد، گفت: این مسؤولیت کار رسانه‌ای مفصلی را نیازمند است، البته همه آن به گفتار نیست و روی آن باید کار روانی انجام شود تا هم مردم از تلاش‌های شما مطلع شوند و هم جنبه بازدارندگی کار شما ارتقا پیدا کند. لاریجانی مبارزه با اخلالگران اقتصادی را از ویژگی‌های دیگر ایجاد امنیت اقتصادی دانست و افزود: در همین حوادث اخیر واقعاً جریان‌های سازمان یافت‌های در حال اخلال هستند، این مسأله را بخش‌های امنیتی گفته‌اند و به علاوه بحثی کاملاً روشن است، این حجم تغییرات مناسب شرایط کشور نیست. این اخلالگران تعدادشان هم زیاد نیست و باید آنها را پیدا و شناسایی کرد. برخی می‌گویند این افراد را شناسایی کرده‌ایم ولی قوه قضاییه برخورد جدی نکرده است و شب گذشته هم خدمت آقای آملی لاریجانی این مسأله گفته شد بنابراین از طرفی افرادی که در کار اقتصادی اخلال می‌کنند و دستگیر می‌شوند و اتهاماتشان روشن است نباید با یک وثیقه عادی آزاد شوند.