مجلس، پل آزادسازی سهام عدالت

مجلس، پل آزادسازی سهام عدالت مسعود طاهری- سهام عدالت، سهامی که ۱۳ سال از تولدش می‌گذرد و طی این مدت بسیاری از سهامدارانش را به علت فوت از دست داده است. تاریخچه سهام عدالت  طرح « توزیع سهام عدالت » پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی مقام‌معظم‌رهبری در سال ۱۳۸۴و […]

مجلس، پل آزادسازی سهام عدالت

مسعود طاهری- سهام عدالت، سهامی که ۱۳ سال از تولدش می‌گذرد و طی این مدت بسیاری از سهامدارانش را به علت فوت از دست داده است.

تاریخچه سهام عدالت

 طرح « توزیع سهام عدالت » پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی مقام‌معظم‌رهبری در سال ۱۳۸۴و به درخواست رییس‌جمهور وقت از رهبری و موافقت ایشان با توزیع گسترده سهام شرکت‌های صدر اصل ۴۴ با هدف « تأمین عدالت اجتماعی » و « فقرزدایی» و گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران پس از تصویب در آبان ماه سال ۱۳۸۴در هیأت وزیران، طرح توزیع «سهام عدالت» عملاً از آبان ۱۳۸۵ آغاز شد و از آن پس به عنوان یکی از موضوعات اساسی و مورد توجه قانون «اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی» قرار گرفته است.

آغاز روند جدید با سازمان خصوصی‌سازی

پس از گذشت ۱۷ سال دولت سازمان خصوصی‌سازی را مکلف به انجام رساندن این سهام به مردم کرد. سازمان خصوصی‌سازی نیز توانست با برنامه‌ریزی و شناسایی جامعه هدف کار تقسیم سود سهام عدالت را آزاد کند. اما از همان زمان نیز یکی از مهم‌ترین بحث‌ها، بحث فروش این سهام بود و مردم انتظار داشتند که به دلیل این‌که این اوراق به عنوان سهام نزد آنها است بتوانند در صورت نیاز آن را به فروش برسانند.

مجلس در حال بررسی آزادسازی

در همین ارتباط داود خانی، معاون برنامه‌ریزی توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی‌سازی گفته لایحه آزادسازی سهام عدالت در حال حاضر در کمیسیونهای مختلف مجلس از جمله کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در حال بررسی است. این لایحه در حال حاضر در کمیسیونهای مختلف مجلس از جمله کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در حال بررسی است و کمیته خاصی نیز متشکل از نمایندگان مجلس، سازمان خصوصی سازی، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس مأمور بررسی جزییات این لایحه هستند. این جلسات به صورت مستمر در حال برگزاری است و اگر لایحه آزادسازی سهام عدالت با نظر نمایندگان مجلس منجر به قانون شود، به‌زودی اجرایی خواهد شد. براساس پیشنهادات ارایه شده در این لایحه قرار است آزادسازی سهام عدالت در قالب صندوق‌های قابل معامله انجام شود که مطابق آن سهام شرکت‌های سرمایه پذیر در قالب چند صندوق تخصصی اداره خواهد شد.

تعیین تکلیف آزادسازی سهام عدالت تا پایان تابستان

همچنین سید جعفر سبحانی، مشاور رییس‌ کل سازمان خصوصی‌سازی به خبرنگار مناقصه‌مزایده گفت: آن‌گونه که برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند، لایحه آزادسازی سهام عدالت تا پایان تابستان در صحن علنی ارایه و تعیین تکلیف خواهد شد؛ همچنین لایحه آزادسازی سهام عدالت همچنان در کمیسیون‌های مجلس در دست بررسی قرار دارد. کمیسیون‌های مختلف مجلس برای بررسی بیش‌تر با نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس تاکنون جلسات متعددی برگزار کرده‌اند. آن‌گونه که برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند، لایحه آزادسازی سهام عدالت تا پایان تابستان در صحن علنی ارایه و تعیین تکلیف خواهد شد. هنوز مشخص نیست چه میزان تغییر در لایحه ارسالی دولت ایجاد شود اما براساس لایحه کنونی که در حال بررسی در مجلس است، مدیریت معاملات خرید و فروش سهام عدالت از راه صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) مدنظر قرار دارد. به عنوان مثال اگر ۴۹ شرکت سرمایه‌پذیر داشته باشیم یک صندوق ETF در بورس خواهد بود که سهام تمام ۴۹ شرکت داخل این صندوق ریخته می‌شود و با توجه به این‌که هر شخصی دارای یک واحد قابل معامله است، ۴۹ میلیون سهم از صندوق خارج می‌شود.

آن‌طور که به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک می‌توان شاهد آزادسازی سهامی بود که خیلی‌ها فروشش را به نگهداری آن ترجیح می‌دهند و اکنون تنها مجلس پلی است برای تحقق این امر. حال باید منتظر ماند و دید چه زمان نمایندگان ملت لایحه آزادسازی سهام عدالت را تصویب می‌کنند؛ اتفاقی خوشایند آن هم برای کسانی که سال‌ها است در انتظار فروش سهام عدالت هستند.