ضرورت‌های توسعه زیر ساختی بنادر کشور

ضرورت‌های توسعه زیر ساختی بنادر کشور گروه راه و شهرسازی- حال کشور ما با در اختیار داشتن پهنه ساحلی با ۳ دریا و اتصال به آب‌های آزاد در جنوب کشور، امکان داشتن بنادر متعدد را دارد تا در عرصه تجارت جهانی و حضور در دریاها، ابزار طبیعی لازم را داشته باشد اما نیازمند توسعه زیرساخت‌های […]

ضرورت‌های توسعه زیر ساختی بنادر کشور

گروه راه و شهرسازی- حال کشور ما با در اختیار داشتن پهنه ساحلی با ۳ دریا و اتصال به آب‌های آزاد در جنوب کشور، امکان داشتن بنادر متعدد را دارد تا در عرصه تجارت جهانی و حضور در دریاها، ابزار طبیعی لازم را داشته باشد اما نیازمند توسعه زیرساخت‌های مربوطه در این بخش هستیم تا به کمک بنادری پویا و مجهز دروازه ورود به آب‌های آزاد در کشور مهیا باشد و موجب رشد و توسعه پایدار در کشور شود.

دولت بخش خصوصی را ترغیب به تکمیل زیرساخت‌های بندری کند

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، با بیان این‌که تقویت صادرات در کشور منوط به تکمیل پازل‌های بسیاری است، گفت: دولت باید بخش خصوصی را ترغیب به تکمیل زیرساخت‌های بندری کند. سیدابوالفضل‌موسوی‌بیوکی با اشاره به این‌که تعرفه صادرات در بنادر دریای خزر تا ۷ درصد شامل تخفیف شده است و با توجه به این‌که ایران در دریای خرز مراودات زیادی با کشورهای مختلف از جمله روسیه دارد اعمال چنین تخفیف‌هایی می‌تواند حجم صادرات کشور را افزایش دهد. نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری این‌که بیش‌ترین مراودات ایران در بنادر دریای خزر با کشور روسیه است، افزود: با توجه به این‌که روسیه در تحریم قرار گرفته ما می‌توانیم با تأمین مواد‌غذایی این کشور ارزآوری خوبی را رقم بزنیم.

مراوده ایران با روسیه در بنادر دریای خزر مبتنی بر صادرات است

وی با تأکید بر این‌که مراوده ایران با روسیه در بنادر دریای خزر مبتنی بر صادرات است، تصریح‌کرد: کاهش تعرفه‌ها یکی از راهکارهایی است که می‌تواند تجار ایرانی را تشویق به حضور بیش‌تر در عرصه برای صادرات کند؛ اما متأسفانه آماده نبودن بسترهای صادرات و امکانات بندری در کشور از جمله امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری همچون بیمه شرایط صادرات در کشور را سخت کرده است. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که برای توفیق در صادرات ضمن کاهش تعرفه‌ها باید سایر ملزومات را نیز فراهم کنیم، گفت: با رویه فعلی و کاهش صرف تعرفه‌ها تنها یک پازل بهبود وضعیت بازار صادرات محقق شده است.

دولت باید از ظرفیت بخش خصوصی در تکمیل زیرساخت‌های بندری استفاده کند

وی با تأکید بر این‌که دولت باید از ظرفیت بخش خصوصی در تکمیل زیرساخت‌های بندری استفاده کند، افزود: حضور بخش خصوصی در این حوزه نیازمند ارایه مشوق‌های کارآمد است از این رو باید تمهیدات لازم اندیشیده تا پازل کامل شود و با ایجاد تفاهم میان دولت و بخش خصوصی برای بهبود وضعیت صادرات در کشور لازم است، همچنین اگر تعرفه صادراتی به صفر هم برسد در شرایط فعلی باز هم کافی نبوده و پازل تکمیل نخواهد شد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و باید با افزایش تعامل بهبود شرایط را رقم بزنیم، گفت: کمیسیون عمران مجلس نیز با برگزاری نشست‌های مستمر کمک‌کننده این مهم خواهد بود.

زیرساخت‌های بندری مان ضعف دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس، بر ضرورت کاهش حداکثری تعرفه صادرات در بنادر تأکید کرد و گفت: تقویت بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های صادراتی لازم است. حسن خسته‌بند با اشاره به این‌که تعرفه صادرات در بنادر دریای خزر تا ۷ درصد شامل تخفیف شده است، گفت: هر چه میزان تعرفه‌های صادراتی کاهش یابد وضعیت اقتصادی با توجه به میزان صادرات بهتر خواهد شد. نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که روند نزولی تعرفه‌های صادراتی باید ادامه داشته باشد، افزود: در شرایط فعلی باید به سمت افزایش صادرات با ارایه مشوق‌های لازم حرکت کنیم و در این راستا حذف تعرفه‌های صادراتی نیز می‌تواند مفید باشد.

تقویت صادرات نیازمند تقویت زیرساخت‌ها

خسته‌بند با انتقاد از آماده نبودن زیرساخت‌های کشور در حوزه تقویت صادرات در بنادر، تصریح‌کرد: متأسفانه در حوزه زیرساخت‌ها هنوز ضعف داریم و تا زمانی که نتوانیم این نواقص را رفع کنیم بهبود وضعیت اقتصادی میسر نمی‌شود. حتی هنوز کشتی‌های سردخانه‌دار در بسیاری از بنادر کشور نداریم و ضعف در چنین زیرساخت‌هایی ظرفیت صادراتی ما را به شدت کاهش داده و این مزیت‌ها را نصیب کشورهای رقیب می‌کند.

تقویت بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های صادراتی لازم است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأکید بر این‌که تقویت بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های صادراتی باید مدنظر دولت باشد، تصریح‌کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع دولتی حضور بخش خصوصی در راستای تأمین زیرساخت‌های لازم بندری در جهت صادرات بیش‌تر باید تقویت شود. خسته‌بند با بیان این‌که بسیاری از کشورهای پیشرفته با کاهش حداکثری تعرفه‌های صادراتی رونق اقتصادی مطلوبی را به دست آورده‌اند، گفت: در کنار کاهش تعرفه‌های صادراتی باید زیرساخت‌های و امکانات زیر بنایی در بنادر ایجاد شود تا سرمایه‌گذار راغب به حضور در این حوزه شود. وی با تأکید بر این‌که با توجه به مهیا نبودن بسیاری از شرایط در حوزه بنادر بخش خصوصی تمایلی به حضور در این بخش ندارد، افزود: دولت در این رابطه باید به عنوان حلقه واسط سیکل به هم مرتبط صادرات را مدیریت کرده و با فراهم کردن شرایط و ارایه مشوق‌های لازم بخش خصوصی را فعال کند. این نماینده مردم در مجلس دهم، از آمادگی مجلس برای کمک به دولت در راستای تقویت امکانات بندری در کشور خبر داد و تصریح‌کرد: دولت باید با واگذاری بسیاری از مسؤولیت‌های خود به بخش خصوصی زمینه توسعه کشور را فراهم کند.

توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های بنادر شمالی و جنوبی با محوریت کریدور شمال جنوب

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اهم اقدامات سازمان در تکمیل کریدور شمال- جنوب، توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های بنادر شمالی و جنوبی بوده است. بنادر شمالی و جنوبی ایران، حلقه‌های اصلی برقراری مسیر ترانزیتی بین کشورهای شمال و جنوب این راه‌گذر هستند. محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: زیرساخت‌های بنادر شمالی و جنوبی به گونه‌ای توسعه یافته است تا بتواند پاسخگوی تقاضا برای ترانزیت در مسیر کریدور شمال جنوب، باشد. محمد راستاد خاطرنشان‌کرد: یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه ترانزیت در محورهای شمال- جنوب، تکمیل زیرساخت‌های بندری بندر چابهار بوده که توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شد، توسعه یافت، تجهیز و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای آنها جذب شد. طبیعتاً چنانچه این مسیر‌ها بخواهند رونق پیدا کنند و بیش‌تر از گذشته بار جذب کنند باید زنجیره حمل و نقل و به عبارتی تمامی شقوق حمل و نقلی به خوبی پاسخگوی تقاضا برای محموله‌های ترانزیتی باشند و از طرف دیگر باید قوانین، مقررات و گلوگاه‌هایی که در مسیر ترانزیتی وجود دارد، برطرف شوند.