سونامی قیمت‌ها در بازار مسکن همه را شوکه کرده است

سونامی قیمت‌ها در بازار مسکن همه را شوکه کرده است گروه راه و شهرسازی- فقط کافیست سری به بنگاه‌های معاملات مسکن بزنید و درخواست خانه‌ای اجاره‌ای کنید و یا قیمت‌های خرید و فروش مسکن را جویا شوید. آنگاه رشد سرسام‌آور قیمت‌ها را مشاهده خواهید کرد که در ۶ ماه گذشته رخ داده و بی‌سابقه است. […]

سونامی قیمت‌ها در بازار مسکن همه را شوکه کرده است

گروه راه و شهرسازی- فقط کافیست سری به بنگاه‌های معاملات مسکن بزنید و درخواست خانه‌ای اجاره‌ای کنید و یا قیمت‌های خرید و فروش مسکن را جویا شوید. آنگاه رشد سرسام‌آور قیمت‌ها را مشاهده خواهید کرد که در ۶ ماه گذشته رخ داده و بی‌سابقه است. مشاهدات میدانی رشد بالای اجاره‌خانه‌ها را تا نزدیک دو برابر هم نشان می‌دهد اما چرا به یک باره بازار مسکن اینگونه شده است و در حالیکه باید کم‌ترین اثرپذیری از نوسانات نرخ دلار را داشته باشد با چنین سونامی مواجه شده است و دولت برای مقابله با این تهدید اقتصادی و حتی اجتماعی چه باید بکند؟

گرانی مسکن ادامه می‌یابد

طبق آمار‌ها در ماه اول سال جاری شاهد رشد ۲۹ درصدی قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند همچنان این روند در ماه‌های دیگر سال ۹۷ نیز ادامه پیدا کند.

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در خصوص تحولات بازار مسکن در سال۹۷ گفت: طبق مطالعات و ارزیابی‌های انجام شده پیش از برجام، انتظار داشتیم نتایج برجام را در پایان سال ۹۵ ببینیم. بیت‌ا…ستاریان، کارشناس مسکن افزود: به دلیل این‌که تحریم‌ها کمی طولانی‌تر شد بنابراین نتایج برجام هم به تعویق افتاد و پیش‌بینی کردیم با ۶ ماه تأخیر یعنی در شهریورماه سال ۹۶ شاهد تحولات بخش مسکن باشیم. در شهریورماه سال ۹۶ قیمت و افزایش معاملات و سرمایه‌گذاری باعث تغییر جهت منحنی قیمت شد و این روند با شیب بسیار کمی افزایش یافت.

پیش‌بینی آغاز افزایش اجاره مسکن از خرداد ماه

وی در پایان خاطر‌نشان‌کرد: پیش‌بینی ما در سال ۹۶ این بود که شیب افزایش قیمت ادامه پیدا کند و در خرداد و تیر ماه سال ۹۶ این شیب سرعت بگیرد و این روند تا انتهای سال ۹۶ پیش برود. بنابراین همان‌طور که قبلاً پیش‌بینی می‌شد در ادامه سال جاری اگر تدابیری اندیشیده نشود مجدداً باید منتظر افزایش قیمت مسکن باشیم.

۸۰ درصد گرانی مسکن فقط به خاطر طمع بیش‌تر دلالان

رهبر گفت: سوداگری و افزایش قیمت زمین طی سال گذشته از اصلی‌‌ترین دلایل افزایش قیمت مسکن به شمار می‌رود.

ایرج رهبر، نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران قیمت زمین و نیروی انسانی را دو دلیل عمده افزایش قیمت مسکن دانست و اظهارکرد: رشد قیمت زمین عمده‌‌ترین دلیل افزایش قیمت در بازار مسکن به شمار می‌رود و از سوی دیگر مصالح ساختمانی و نیروی انسانی نیز در این بازار تأثیرگذار هستند. وی با بیان این‌که مصالح ساختمانی همزمان با افزایش قیمت مسکن رشد ۴۰ درصدی داشته‌اند، افزود: در این بین قیمت آسانسور، کلید و پریز نسبت به سایر مصالح ساختمانی رشد بیش‌تری داشته است. رهبر اظهارکرد: هم‌اکنون سوداگری در بازار مسکن نسبت به سایر مقاطع زمانی افزایش قابل توجهی یافته است و همین موضوع بر افزایش بیش از پیش قیمت مسکن دامن زده است. نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان این‌که امنیت سرمایه‌گذاری در بازار مسکن نسبت به سایر بازار‌ها بیش‌تر بوده است، تأکیدکرد: نابسامانی‌های موجود در بازار ارز و طلا باعث شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران، سرمایه‌های خود را وارد بخش مسکن کنند، همین موضوع زمینه‌ساز رشد قیمتی این بخش شده است. وی با بیان این‌که در بخش مسکن دو نوع متقاضی وجود دارد، تأکید کرد: مصرف‌کنندگان واقعی و سرمایه‌گذاران (سوداگران)، متقاضیان بازار مسکن به شمار می‌روند.

رهبر تأکیدکرد: سوداگران بیش‌ترین نگرانی را در بین مردم ایجاد می‌کنند به‌طوری‌که ۸۰ درصد از افزایش قیمت بازار مسکن ناشی از ورود سوداگران و دلالان به این بازار است.

افزایش بی‌رویه نرخ مسکن غیرقابل توجیه است

از سویی باید گفت بازار مسکن که نوید روزهای پر رونقی را در پایان سال ۹۶ به خریداران واقعی مسکن می‌داد اکنون با افزایش بی‌رویه و غیرقابل توجیه رکود ۶ ساله خود را جبران کرد. به‌طوریکه به گفته بانک مرکزی در اردیبهشت سال ۹۷، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۵٫۹ میلیون تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴٫۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. افزایشی که به گفته بنگاه‌های املاک ناشی از نوسانات ارز است و به گفته کارشناسان ناشی از ورود سرمایه‌گذاران به این بازار است. با توجه به این‌که تمامی عوامل ساخت و ساز در داخل و بدون نیاز به خارج تأمین می‌شود علت اصلی این گرانی به یکباره مسکن کجاست که باعث می‌شود رونقی را که منتظر این بازار بودیم، شاهد نباشیم. همچنین اجاره بهای مسکن از عوامل مختلفی چون تورم و قیمت مسکن تأثیر می‌گیرد و در طی رکود بازار قیمت مسکن هر ساله نسبت به تورم افزایش پیدا کرد و امسال نیز پیش‌بینی‌ها ۱۰ درصد نسبت به تورم بود اما اردیبهشت ماه با نوسانات بازار ارز و سکه سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن رفت بازاری که چند سالی هست که از وجود سودجویان خالی بود. جو روانی افزایش ۴ برابری قیمت مسکن درحالی در بازار پیچیده شده که توجیهی برای آن وجود ندارد و حتی تولیدکنندگان در این بخش هم از افزایش بی‌رویه این بازار راضی نیستند. نقطه مقابل بازار خرید و فروش؛ بازار اجاره است بازاری که رابطه مستقیمی با قیمت ملک دارد.

کاهش نرخ سود بانکی بازار مسکن را آشفته کرد

حدود دو سالی می‌شود که نرخ سود بانکی کاهش پیدا کرده تا سرمایه‌ها به سمت تولید روانه شوند اما این کاهش نرخ سود بازار اجاره را آشفته کرد، موجران دیگر حاضر به دادن رهن نبودند و ترجیح می‌دادند کرایه دریافت کنند. مستاجرانی که متوسط بیش از ۴۰ درصد درآمد خود را صرف اجاره مسکن می‌کردند با افزایش چندین برابری مسکن مواجه شدند.

همه دولت‌ها برای مسکن برنامه دارند

در همه کشور‌ها دولت‌ها برنامه‌ای برای بخش مسکن دارند تا این بازار را به دور از هیجان‌های یکباره نگه دارند. نبود سیاست‌های مناسب و برنامه‌ریزی دقیق در بازار مسکن از دلایل اصلی بی‌سروسامانی در این بخش است. رکود چندین ساله بازار مسکن باعث شده تا عرضه در این بازار کم شود و در طی سال‌های گذشته هم جانمایی درستی برای ساخت و ساز صورت نگرفت و سرمایه‌های زیادی در مکان‌هایی که تقاضا ندارد صرف شد اما در مقابل خانه‌های فرسوده‌ای که دارای خدمات زیربنایی هستند، همچنان در معرض خطر و ریزش قرار دارند محله‌هایی که تقاضا برای آنها نسبت به سایر نقاط شهر بیش‌تر است. مسکن تنها بخشی است که دولت می‌تواند با سیاست‌های پولی و مالی و تولید به آن ورود پیدا کند؛ با عرضه واحد‌های مسکونی به خانه اولی‌ها می‌تواند تا حدودی این فشار را از دوش مستأجران کم کند. چشم‌انداز بازار اجاره بهای سال ۹۷ در شهر تهران روزهای سختی را پیش روی مستأجران گذاشته است، مگر این‌که صاحبخانه‌ها رحمی به حال مستأجران کنند و بازار را با افزایش قیمت متشنج نکنند.