گرانی لوازم خانگی یک واقعیت است

گرانی لوازم خانگی یک واقعیت است  گروه تجارت- مجتبی قدیری هزار دلیل گرانی تولیدکنندگان لوازم خانگی عدم تخصیص ارز برای واردات مواداولیه را بهانه کرده و ضمن کاهش تولید مدام بر طبل گرانی می‌کوبند، از طرف دیگر شرکت‌های خارجی هم توزیع محصولات خود را به بازار محدود و حتی متوقف کرده‌اند. فروشندگان لوازم خانگی کسب‌ […]

گرانی لوازم خانگی یک واقعیت است

 گروه تجارت- مجتبی قدیری

هزار دلیل گرانی

تولیدکنندگان لوازم خانگی عدم تخصیص ارز برای واردات مواداولیه را بهانه کرده و ضمن کاهش تولید مدام بر طبل گرانی می‌کوبند، از طرف دیگر شرکت‌های خارجی هم توزیع محصولات خود را به بازار محدود و حتی متوقف کرده‌اند. فروشندگان لوازم خانگی کسب‌ و کارشان راکد شده و خبری از مشتری نیست. گویا همه منتظر تعیین تکلیف بازار هستند و دست از خرید برداشته‌اند، همین رکود عاملی شده تا تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی هر روز با مشکلات متعددی روبه‌رو شوند که هنوز راه علاجی برای آنها توسط دولت ارایه نشده است.

نوسانات ارز لوازم خانگی را گران کرد

حبیب‌ا… انصاری، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که قیمت لوازم خانگی به نسبت سال گذشته افزایش و تولید و تقاضا کاهش یافته است، گفت: با توجه به نوسانات اخیر بازار ارز و اعمال محدودیت بر واردکنندگان، لوازم خانگی در سال جدید با افزایش قیمت مواجه شده است. وی با بیان این‌که در صنف لوازم خانگی واردات برخی از قطعات اولیه به جهت عدم تولید آن در کشور ضروری است، تصریح‌کرد: اگرچه واردات برخی کالا‌‌ها با دلار دولتی ممنوع شده است اما با توجه به این‌که برخی قطعات لوازم خانگی مثل کمپرسور یخچال، اصلاً در ایران تولید نمی‌شود ما مجبوریم آن را با دلار بازار آزاد وارد کنیم که این نیز باعث افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود. وی به کاهش توان مردم در نتیجه افزایش قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: در این میان تولیدکنندگان مجبورند برای جلوگیری از ضرر و فروش محصولات، از سود خود کم کرده تا تقاضا کاهش نیابد و بازار وارد رکود نشود. رییس ستاد اجرای انجمن لوازم خانگی ایران در ادامه افزود: تولیدکنندگان با این شرایط نیز ناگزیر هستند کیفیت کالای خود را حفظ کرده و یا افزایش دهند چراکه بازار به شدت رقابتی شده است.

گرانی و تغییر رویه فروش کالا در بازار لوازم خانگی

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از تغییر رویه فروش کالا در بازار لوازم خانگی به‌دلیل محدودیت عرضه خبر داد و گفت: کارخانه‌هایی که تا ۱۵روز پیش با چک چند ماهه کالا می‌فروختند الان برای تحویل کالا به واحدهای صنفی پول نقد می‌خواهند و این شرایط موجب شده تا برخی شرکت‌ها با کاهش شدید عرضه محصولات خود قیمت‌ها را افزایش داده و برخی دیگر نیز با اعلام این‌که جنس ندارند هر روز قیمت‌ها را تغییر می‌دهند. برخی دیگر نیز گرانی مدل به مدل را در دستور کار قرارداده و مثلاً از ۲۰مدل محصول هر هفته گرانی ۳ تا ۴ مدل را اعمال می‌کنند. طحان‌پور، تخصیص ارز را بهانه گرانی لوازم خانگی دانست و افزود: در زمینه تخصیص ارز از وزارت صنعت و بانک مرکزی گلایه داریم چرا که اکنون نمی‌توانیم به‌کارخانه‌ها بگوییم چرا گران کرده‌اند. اما سازمان حمایت برای موافقت با افزایش قیمت‌ها اسناد و مدارک می‌خواهد و تولیدکنندگان و واردکنندگان به‌دلیل شفاف نبودن صورت‌های مالی نمی‌توانند این اسناد را ارایه دهند و تنها اعلام می‌کنند که مواداولیه را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. وی افزود: وقتی اعلام می‌کنند لوازم خانگی نباید وارد شود، شرکت‌های داخلی نیز باید بتوانند نیاز بازار را تأمین کنند اما شرکت‌های داخلی هم اعلام می‌کنند مواداولیه نداریم. اعتقادی به گرانفروشی کاسب نداریم و برخی تولیدگان و واردکنندگان لوازم خانگی عامل گرانی و ایجاد جو روانی برای افزایش قیمت‌ها در بازار هستند.

گرانی و توقف توزیع کالا به بازار

رضایی یکی از فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به این‌که متأسفانه شرکت‌های داخلی‌ و خارجی توزیع محصولات خود را به بازار محدود و حتی متوقف کرده‌اند، می‌گوید: قبلاً کالا‌‌ها را ۴۵ روزه یا یک ماهه از شرکت‌ها خریداری می‌کردیم اما در حال حاضر شرکت‌ها می‌گویند کل قیمت کالا را باید بپردازیم تا اجناس را یک ماهه یا ۴۵ روز به شما تحویل دهیم. وی با بیان این‌که ۹۰ درصد شرکت‌های خارجی لوازم خانگی توزیع محصولات خود را به بازار متوقف کرده‌اند، افزود: هر کدام از این شرکت‌ها در طول یک یا دو ماه آینده قیمت محصولات را تا ۳۰ درصد افزایش داده بودند با این حال حاضر به توزیع کالا‌‌ها به بازار نیستند.

شرمنده‌ایم و فعلاً فروشی نداریم

ملکی دیگر فروشنده خرد لوازم خانگی با بیان این‌که عمده کالاهای این بخش وارداتی است، می‌گوید: مغازه‌داران اصلاً فروشی نداشته و بیرون از مغازه‌های خود نشسته‌اند. نکته قابل تأمل این است که دولت خود بر بلاتکلیفی بازار اضافه کرده و ممنوعیت تعدادی از کالاهای لوازم خانگی را اعلام کرده است. سؤال اینجاست چرا دولت به جای ساماندهی اوضاع بازار را بدتر کرده است. وی اضافه‌کرد: هفته گذشته کالا‌‌ها را با ۲۰ درصد افزایش قیمت خریداری کردم و امروز که به شرکت درخواست خرید کالا داده‌ام می‌گوید شرمنده‌ایم و فعلاً فروشی نداریم. این فروشنده لوازم خانگی با بیان این‌که قرار بود سازمان حمایت بازار لوازم خانگی را مدیریت کند، گفت: هنوز خبری از ساماندهی اوضاع نیست و شرکت‌ها با افزایش قیمت حتی جنس وارد بازار نمی‌کنند.

خودداری از تحویل کالای فروخته شده

 یکی از مشتریان خرید لوازم خانگی با انتقاد از بدعهدی شرکت‌های وارد‌کننده این محصولات به مشتریان گفت: با توجه به در پیش بودن مراسم ازدواج از حدود دو ‌ماه پیش با پرداخت بیش از ۹میلیون تومان، یک دستگاه یخچال فریزر ساید بای‌ ساید را از نماینده رسمی شرکت بلومبرگ خریداری کردم اما این شرکت از تحویل محصول به بهانه‌های مختلف خودداری می‌کند و نمی‌دانم که در چنین شرایطی باید به کجا مراجعه کنم. فرهادجمشیدی، افزود: این در حالی است که نمایندگی مذکور با دریافت کل مبلغ هزینه خرید این کالا فاکتور رسمی فروش ارایه کرده اما هر روز به بهانه‌های مختلف مانند نبود کالا از تحویل آن طفره می‌رود که این موضوع موجب شده تا نگرانی در خرید مایحتاج زندگی مشترک از همین ابتدا برای من و خانواده‌ام دردسرساز شود.

گرانی ۱۰ درصدی اردیبهشت ماه

‌محمد طحان‌پور،‌ رییس اتحادیه لوازم خانگی نیز در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی گفت: قیمت انواع لوازم خانگی داخلی و خارجی از اول اردیبهشت ماه به‌طور میانگین ۱۰ درصد افزایش یافت. وی افزود: تولیدکنندگان لوازم خانگی از بهمن ماه گذشته در نظر داشتند که قیمت محصولات خود را افزایش دهند اما به دنبال بخشنامه‌های معاون اول رییس‌جمهوری و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت‌ها تا پایان فروردین ماه، از افزایش قیمت‌ها خودداری کردند.

گرانی را لمس کردیم

آقای محمدی که برای دختر عقد کرده‌اش در حال خرید است از افزایش قیمت‌ها ناراحت است و می‌گوید در این چند ماه که ما به دنبال تهیه کردن جهیزیه دخترم بودیم همواره با افزایش قیمت‌ها مواجه بودیم این‌که برخی مسؤولان ادعا دارند گران نشده و یا کسی حق گرانی ندارد شعار است شما زمانی که به بازار برای خرید مراجعه می‌کنی نه تنها خود افزایش قیمت‌ها را احساس می‌کنی بلکه بر احساس تو از سوی فروشنده مهر تأیید زده می‌شود که این کالا در هفته گذشته یا ماه گذشته چند بود و حالا چند است؟

کم شدن پورسانت با گرانی کالا

پویا، فروشنده خوش برخورد در بازار بلور و چینی شوش می‌گوید برخی از فروشندگان در بازار مثل من پورسانتی کار می‌کنند و هر چقدر بیش‌تر بفروشند سود بیش‌تری می‌برند اما زمانی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد در اصل درآمد ما کاهش پیدا می‌کند چرا که فروشمان کم می‌شود. وی یادآور شد افراد زیادی مثل من در بازار کار می‌کند که صاحب سرمایه نیستند و به قولی نان سر و زبان خود را می‌خورند، چرا که بلد هستند خریداران را وادار به خرید کنند. اما زمانی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد قدرت خرید مردم کم می‌شود و کم شدن قدرت خرید به زیان ماست.

گرانی کالا‌‌ها یعنی خوردن از سرمایه

یک فروشنده دیگر در بازار شوش با انتقاد از سیاست‌های ارزی دولت گفت: این امر باعث شده تا در بازار بی‌ثباتی حاکم باشد چرا که برخی فروشندگان بر این باورند فروش با این قیمت در اصل خوردن از سرمایه است چرا که برای خرید و جایگزین کردن کالا باید بیش از قیمت کالای فروخته شد پرداخت و این به معنای خوردن سرمایه از سرمایه است، چرا که شما دیگر نمی‌توانید همان تعداد کالای فروخته شده را خریداری کنید.