عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران ممنوعیت واردات قطعات آسانسور به زیان صنعت ساختوساز است عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران و از فعالان صنعت آسانسور معتقد است ممنوعیت واردات قطعات آسانسور، با نگاه درستی صورت نگرفته است و به این صنعت و البته ساختوسازها صدمه میزند و زیان وارد میکند. فهرست بلندبالای کالاهای ممنوعه وارداتی که […]
عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران
ممنوعیت واردات قطعات آسانسور به زیان صنعت ساختوساز است
عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران و از فعالان صنعت آسانسور معتقد است ممنوعیت واردات قطعات آسانسور، با نگاه درستی صورت نگرفته است و به این صنعت و البته ساختوسازها صدمه میزند و زیان وارد میکند.
فهرست بلندبالای کالاهای ممنوعه وارداتی که در روزهای اخیر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده، واکنشهای بسیاری را در پی داشته است؛ حکم ممنوعیت واردات این ۱۳۳۹ قلم تعرفه، اگرچه با هدف مدیریت تقاضای ارزی صورت گرفته است اما آنجا که پای نهادههای تولید در میان است، نگرانیهای بسیاری را پدید میآورد. همانگونه که ممنوعیت واردات برخی قطعات صنعت آسانسور از جمله، در اتوماتیک آسانسور، انواع کابین و در لولایی آسانسور میتواند در درجه نخست این صنعت و در نهایت صنعت ساختمان را متأثر کند.
محمدرضا زهرهوندی، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، در گفتوگو با روابطعمومی اتاق تهران در این باره گفت: در فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی، نام چند کالایی که مربوط به صنعت آسانسور است نیز به چشم میخورد که به ترتیب اولویت، ممنوعیت ریل آسانسور میتواند مشکلات بسیاری را برای صنعت ساختمان ایجاد کند. چرا که نوع ریلی که در ایران تولید میشود، برای آسانسورهایی که در ساختمانهای حداکثر تا ۶ و ۷ طبقه مورد استفاده قرار میگیرند و یک متر بر ثانیه سرعت دارند، مناسب است. در حالیکه برای ساختمانهای بلندمرتبه که سرعت آسانسورهای آنها بیش از یک متر بر ثانیه است، نیازمند واردات ریل هستیم.
وی ادامهداد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ممنوعیت این قلم کالا باید میان آسانسورهای معمولی و با ارتفاع بیش از ۱۰ طبقه تفکیک قائل میشد.
زهرهوندی همچنین گفت: یکی دیگر از قطعات ممنوعه، در کابین است. درحالیکه ساخت آسانسورها در ساختمانهای پرترافیک، نیازمند در کابین وارداتی است. البته در طبقه به میزان کافی و با کیفیت مطلوب در ایران تولید میشود و مایه تعجب است که وزارت صنعت، به جای در طبقه، در کابین آسانسور را در این فهرست ممنوعه قرارداده است، چرا که واردات در طبقه ممکن است، ارزبری زایدی ایجاد کند.
وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که برای واردکنندگان صنعت آسانسور در سیستم ثبت سفارش پدید آمده است، گفت: از ابتدای امسال، مسایلی در زمینه ثبت سفارش و تأمین تقاضای ارز در سامانه نیما پدید آمد و شاید از میان ۷۸ مورد ثبت سفارشی که از ناحیه صنعت آسانسور انجام شده بود، تنها به دو یا ۳ مورد آن پاسخ و ارز مورد نیاز تخصیص داده شد. در واقع، با وجود آنکه بیش از ۴۰ یا ۴۵ روز است که ثبت سفارش صورت گرفته، بخش قابل توجهی از این تقاضاها، پاسخی دریافت نکرده است.
این عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: موجودی انبارهای حاوی قطعات آسانسور رو به اتمام است و در ماههای آینده با کمبود مواداولیه مواجه خواهیم شد. واردکنندگان در این صنعت، سالانه حدود ۳ الی ۴ بار، گردش کار داشته و واردات انجام میدادند. اما اکنون این پیشبینی وجود دارد که انبارها خالی شود به دلیل آنکه ثبت سفارشها به واردات منتهی نشده تا یک ماه یا ۴۰ روز آینده، با معضلی جدی در تأمین قطعات مواجه شویم.
زهرهوندی با بیان اینکه برای امسال نیاز به ساخت حدود ۲۵ هزار دستگاه آسانسور در کشور برآورد میشود، ادامهداد: نیاز ارزی واردات قطعات آسانسور در سال به کمتر از۴۰۰ میلیون دلار میرسد. با اعمال ممنوعیت در واردات قطعات آسانسور، این احتمال وجود دارد که در دو ماه آینده، احداث ساختمانهای بیش از ۴ طبقه تا زمان تأمین قطعات متوقف شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.