ادامه حواشی یک گردهمایی خانوادگی!

خانواده‌ها و دلخوشی حضور در استادیوم آزادی ادامه حواشی یک گردهمایی خانوادگی!   گروه اجتماعی- با این‌که چند روز از آخرین بازی تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام جهانی می‌گذرد، اما همچنان حواشی مربوط به حضور خانواده‌ها در استادیوم آزادی پا برجاست! اتفاقی که از دید فعالان اجتماعی و دولت مثبت قلمداد شد و […]

خانواده‌ها و دلخوشی حضور در استادیوم آزادی

ادامه حواشی یک گردهمایی خانوادگی!  

گروه اجتماعی- با این‌که چند روز از آخرین بازی تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام جهانی می‌گذرد، اما همچنان حواشی مربوط به حضور خانواده‌ها در استادیوم آزادی پا برجاست! اتفاقی که از دید فعالان اجتماعی و دولت مثبت قلمداد شد و از سوی برخی‌ها هم هنجارشکنی! حضور تیم ملی ایران در جام جهانی و آن هم برای پنجمین بار فرصتی بود تا بسیاری از این طریق به وضعیت اقتصادی خودشان سرو سامان دهند. چه آنانی که در کافه‌ها با گذاشتن یک نمایشگر بزرگ به دنبال جمع کردن مشتری بودند و چه سینمادارانی که از مدت‌ها قبل درخواست مجوز پخش در سینماهای خود را داشتند و توانستند با تبلیغات مناسب زمینه حضور مردم را در کنار هم فراهم آورند. در این بین یک تابو هم شکسته شد، تابویی که بسیاری از دولت‌ها وعده شکست آن را داده بودند اما همواره با چالش‌هایی مواجه شدند: حضور خانواده در استادیوم آزادی؛ یا واضح‌تر بگوییم حضور زنان در بزرگ‌‌ترین ورزشگاه ایران.

لغو پخش بازی ایران مراکش در آزادی

قرار بود نخستین بازی تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ برابر مراکش از طریق اسکوربرد ۱۲۰۰ مترمربعی در ورزشگاه آزادی و با حضور خانواده‌‌ها پخش شود اما به دلایلی، پخش این بازی در استادیوم آزادی لغو شد. پیش از این اعلام شده بود یک نمایشگر بزرگ به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع در قسمت روبه‌روی جایگاه ورزشگاه آزادی کار گذاشته خواهد شد تا خانواده‌ها با حضور در ورزشگاه آزادی از طبقه اول و دوم ضلع غربی ورزشگاه، تماشاگر بازیهای جام جهانی از جمله دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران باشند. همچنین گفته می‌شد در مرحله نخست ۱۰ هزار بلیت فروخته شود اما شرایط برای انجام این کار مهیا نشد تا خانواده‌ها تماشای اولین بازی ایران در جام جهانی را از دست بدهند.

ابهام در پخش دومین بازی در آزادی

بعد از لغو پخش نخستین دیدار تیم ملی در جام جهانی این بار مسؤولان به دنبال پخش دومین بازی در این استادیوم و در حضور خانواده‌ها بودند اما خبر‌ها حاکی از عدم پخش این مسابقه داشت تا این که ابتکار از دخالت مستقیم رییس جمهور برای پخش بازی استادیوم آزادی خبر داد. معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور در این باره چنین توصیح می‌دهد: ما هم مثل خیلی از خانواده‌های دیگر در حال رفتن به ورزشگاه آزادی براساس مجوز و اعلام‌های قبلی بودیم. حدود ساعت ۷ بود که چند نفر خبر از لغو بازی دادند. ما گفتیم نه مشکلی نیست. گفتند کسانی دارند مقاومت می‌کنند. تا پیش از شروع بازی اخبار متناقض زیادی شنیده شد. این فضا باعث شد تا مسأله را پیگیری کنم و در نهایت با رییس‌جمهوری صحبت کردیم. مشخص شد جریانی در تلاش است، تا مانع این اتفاق بشود و به‌هم‌ریختگی را ایجاد کند مدام اخبار نادرستی پخش می‌کردند که بازی لغو شده است. در حالی که همه مجوز‌ها صادر شده بود. حتی مجوز آن را رسانه‌ای کردند. مجوزی که مؤید حضور خانواده‌ها در استادیوم آزادی بود. استانداری، شورای تأمین و همه دستگاه‌هایی که در این موضوع مسؤولیت دارند اعلام آمادگی کرده بودند. امضا و تأیید کرده بودند. به ‌هر حال کشمکش‌‌ها ادامه پیدا کرد. مردم هم آنجا آمده بودند. خیلی‌‌ها بلیت تهیه کرده بودند تا با خانواده‌هایشان بازی را ببینند. مردم با وجود خبرسازی‌‌ها در فضای مجازی پراکنده نشدند و ماندند.

انتقاد دادستان تهران

اولین حضور قانونی خانواده‌ها و زنان در استادیوم آزادی با انتقادهایی نیز روبه‌رو شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفرمنتظری که در مراسم دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران دستگاه قضا به پخش بازی ایران و اسپانیا در ورزشگاه آزادی اشاره کرده و گفته: «ما مخالف شادی نیستیم اما شاهد بودیم و دیدیم برخی روزنامه تیتر زدند که «آزادی آزاد شد». تحت همین عنوان زن و مرد و جوان و کودک و دختر و پسر را در استادیوم جمع کردند و عده‌ای زن به این بهانه روسری خود را برداشتند و شروع به آواز و رقاصی کردند؛ آیا خانواده‌های شهدا که این سرمایه‌های عظیم را دادند این هدف را داشتند؟ خطابم به مدیرانی است که خبر داریم در پشت صحنه در دفتر کارشان نشسته‌اند و مورد اعتراض قرار گرفته‌اند، می‌گویند باید برای هدف خود گام به گام جلو برویم؛ گام به گام یعنی به بهانه فوتبال ایران اسپانیا کارهایی شود که شرم می‌کنم بگویم. اگر فکر می‌کنید با سیاست شیطانی می‌توانید به مقصود برسید اشتباه می‌کنید. متأسفانه در برخی مراکز مدیریت لانه کردند و دارند به این انقلاب و خون شهدا خیانت می‌کنند؛ این درد را انسان به کجا ببرد.»

موازین شرعی رعایت شد

معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دو نوبت زنان در استادیوم آزادی برای تماشای خانوادگی فوتبال حاضر شدند که این موضوع کاملاً براساس موازین شرعی و شیوه‌نامه دولت بوده است؛ آقایانی که ورزش فوتبال می‌کنند جورابشان تا زیر زانویشان است، شلوارشان هم تا بالای زانویشان است. اصلاً بحث فقهی مبنی بر ندیدن ورزش مردان فوتبالیست توسط زنان وجود ندارد. برگزاری تماشای فوتبال توسط خانواده‌ها در استادیوم آزادی کاملاً براساس موازین شرعی بوده است و هیچ مشکلی نیست. سیاست دولت این بود که با رعایت تمام شئونات و رعایت چارچوب‌‌ها تمام موازین، شیوه‌نامه دولت را اجرا کند. خوشبختانه در مسابقات جام جهانی دو نوبت خانم‌‌ها در استادیوم آزادی حضور پیدا کردند، هیچ مشکلی نبوده و انشاا… از این به بعد هم هیچ مشکلی نخواهد بود.