امید فرجام آزاد راه تهران- شمال با حضور پیمانکاران ایرانی

سریال ساخت بزرگ‌ترین پروژه راهسازی ادامه دارد امید فرجام آزاد راه تهران- شمال با حضور پیمانکاران ایرانی برگزاری مناقصه‌های قطعه سوم آزاد راه تهران- شمال به شرط حضور پیمانکاران ایرانی رامین شاهی- آزاد راه ۱۲۱ کیلومتری تهران شمال با ۱۸۰ رشته تونل و ۹۵ پل، از میان کوه‌های البرز میانی حالا دیگر رکوردار طولانی‌‌ترین پروژه […]

سریال ساخت بزرگ‌ترین پروژه راهسازی ادامه دارد

امید فرجام آزاد راه تهران- شمال با حضور پیمانکاران ایرانی

برگزاری مناقصه‌های قطعه سوم آزاد راه تهران- شمال به شرط حضور پیمانکاران ایرانی

رامین شاهی- آزاد راه ۱۲۱ کیلومتری تهران شمال با ۱۸۰ رشته تونل و ۹۵ پل، از میان کوه‌های البرز میانی حالا دیگر رکوردار طولانی‌‌ترین پروژه راهسازی جهان است که به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع، و ارزان بین منطقه  شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه  شمالی از سال ۱۳۵۳ در حال اجراست و تاکنون تکمیل نشده است اما دیگر به روزهای امیدبخش خود نزدیک می‌شود. پروژه آزادراه تهران- شمال حدود ۲۰ سال است که آغاز شده و تا پیش از سال ۱۳۹۴ تقریباً ۴۰ درصد پروژه پیشرفت داشت اما از این سال به بعد پیشرفت پروژه تاکنون ۹۰ درصد برآورد می‌شود.

مسیر آزادراه از تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته‌کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد. از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج-چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می‌شود.

بازدید مقامات از آخرین مراحل کار در آزاد راه تهران-شمال

چند روز پیش علی‌لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، عباس‌آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدسعیدی‌کیا رییس بنیاد مستضعفان و خیرا…خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از آزاد راه تهران- شمال بازدید کردند و در جریان این بازدید که آخرین وضعیت کار در نقاط مختلف این آزاد راه تشریح شد و با حضور در بخش‌هایی از قطعه نخست، مراحل پایانی کار در این قطعه مورد بررسی قرار گرفت، رییس مجلس از لزوم تأمین سرمایه لازم برای نهایی شدن ساخت این طرح سخن گفت.

لاریجانی که در کنار جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، یکی از اصلی‌‌ترین شخصیت‌های سیاسی کشور به شمار می‌رود که در این پروژه حاضر شده، ضمن ابراز رضایت از آنچه در حال اتفاق افتادن است، اعلام کرد که می‌توان با جذب نقدینگی‌های موجود در سطح جامعه، نسبت به تأمین مالی طرح‌های بزرگی مانند آزاد راه تهران- شمال اقدام کرد. رییس مجلس همچنین از ظرفیت‌های اشتغالزایی این طرح به عنوان یکی از نقاط قوت مهم موجود در این حوزه یاد کرد و گفت: می‌توان با استفاده از امکانات در نظر گرفته شده در طول این مسیر شرایط را خدماتی مطلوب به مسافران و مردم عرضه کرد.

پیشرفت ۹۱ درصدی قطعه یک

همچنین در جریان این بازدید خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی به توضیح درباره آخرین وضعیت پیگیری این پروژه پرداخت و همان‌طور که پیش از این نیز به ایسنا خبر داده بود، میزان پیشرفت این طرح در قطعه نخست را حدود ۹۱ درصد اعلام کرد. براساس گفته‌های وی، در حال حاضر قطعه نخست این آزادراه به مرحله روسازی و تأسیسات رسیده و این امید وجود دارد که ظرف ماه‌های آینده به بهره‌برداری نهایی برسد. همچنین قطعه دوم این آزادراه نیز به پیشرفتی ۲۱ درصدی رسیده و تونل بزرگ البرز گام‌های نهایی برای پایان حفاری را پشت سر می‌گذارد.

برگزاری مناقصه عمومی قطعه سوم آزادراه تهران- شمال

رییس بنیاد مستضعفان گفت: ساخت قطعه سوم آزادراه تهران- شمال به طول ۴۷ کیلومتر به شرط تأمین مالی پروژه و استفاده از پیمانکاران ایرانی امسال به مناقصه عمومی گذشته می‌شود. محمد سعیدی‌کیا افزود: با خروج یک شرکت پیمانکار کره‌ای، اکنون چند شرکت چینی و اروپایی به دنبال تأمین فاینانس مالی سرمایه‌گذاری قطعه ۳ این مسیر هستند. وی ادامه داد: تأمین منابع مالی و استفاده‌ها از پیمانکاران ایرانی برای تکمیل قطعه سوم این آزادراه دو شرط مهم بنیاد مستضفعان برای سرمایه‌گذاری در این قطعه است و دولت نیز باید ضمانت انجام سرمایه‌گذاری و تأمین فاینانس مالی قطعه را برعهده بگیرد.

سعیدی‌کیا تأکیدکرد: انتظار داریم تا پایان تابستان امسال تمام  مسایل مربوط به مناقصه منطقه ۳ به پایان برسد. وی بیان‌داشت: تلاش خواهیم کرد با طی روند قانونی و مناقصه عمومی و اقدام‌های مقدماتی در سال جاری، عملیات ساخت قطعه سوم آزادراه تهران- شمال از سال ۹۸ آغاز شود.

تکمیل قطعه یک آزاد راه به دست پیمانکاران ایرانی

رییس بنیاد مستضعفان با بیان این‌که پیمانکاران ایرانی قطعه یک آزادراه تهران- شمال نیز در تلاش هستند که این قطعه را به طول ۳۲ کیلومتر به پایان برساند، تصریح‌کرد: خوشبختانه با تعامل و همکاری مناسبی که با وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان وجود دارد، هیچ مشکلی در تکمیل این قطعه نداریم. رییس بنیاد مستضعفان یادآور شد: از نقاط مهم این پروژه استقرار مدیریت آن در آزادراه تهران- شمال است و به محض این‌که مشکلی پیش آید، مدیر این طرح بلافاصله مراتب را به پیمارانکاران منعکس می‌کند تا در این زمینه به سرعت تصمیم‌گیری شود. وی ادامه داد: قطعه یک آزادراه تهران- شمال یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور با رعایت تمام استانداردهای روز دنیا در حال تکمیل بوده و این قطعه با رویه بتنی در حال اجرا است.

سعیدی‌کیا گفت: برای اتصال قطعه یک به محور چالوس یک مسیر مناسب احداث شده که به راحتی بتوانیم این قطعه را به محور چالوس متصل کنیم. وی اضافه‌کرد: عملیات اجرایی قطعه دو به طول ۲۲ کیلومتر نیز از تیرماه ۹۶ آغاز شده است و امروز تمام پیمانکاران ایرانی آن در ۴ قطعه در حال تکمیل آن هستند.

می‌گفتند پروژه آزادراه تهران-شمال، «وزیرخراب‌کن» است

عباس آخوندی؛ وزیر راه و شهرسازی

در همین خصوص وزیر راه و شهرسازی در کانال تلگرامی خود نوشته است: در زمان آغاز تصدی وزارت راه و شهرسازی عده‌ای به من می‌گفتند به آزادراه تهران-شمال نزدیک نشو؛ این پروژه وزیر خراب کن است.

در بخش‌هایی از یادداشت وزیر راه آمده است : پروژه‌ای که سنگ بنای آن کج باشد به‌ سختی راست می‌شود. تمام نگرانی من این است که در تدبیر چالش‌های برجام سنگ‌بناهای معیوبی گذاشته شود که جبران آنها در آینده بسیار سخت، زمانبر و پرهزینه باشد. به اتفاق جناب آقای دکتر لاریجانی و تنی چند از نمایندگان محترم و استانداران تهران و البرز از آزادراه شمال بازدید کردیم. در سی‌ودو کیلومتر آزادراه بیش از ۱۶۰ کارگاه فعال بود. یعنی تمام طول منطقه‌ یک آزادراه همزمان در دست ساخت بود. همه می‌توانستند چشم‌اندازی از این پروژه‌ عظیم و بی‌نظیر در حوزه‌ مهندسی داشته باشند که در همین شرایط سخت تمام گره‌های فنی و تکنیکی و همچنین مالی و حقوقی آن حل‌وفصل شده و با پیشرفت ۹۱درصد با سرعت در حال کار و آماده‌شدن برای بهره‌برداری است. حاضران می‌توانستند تصویر وضعیت اتمام‌یافته پروژه را در ذهن داشته باشند که مردم با راحتی، ایمنی و سرعت مسیر چندین ساعته را در یک ساعت و اندی می‌توانند طی کنند و به مقصد برسند و در طول مسیر هم از زیبایی‌های مسیر و جاده لذت ببرند. ولی، نمی‌توان چنین حسی را به مردم منتقل کرد. چرا که همین پروژه‌ای که امروز یک کارگاه کاملاً زنده و فعال است و بیش از ۳۲۰۰ نفر در آن کار می‌کنند و بیش از ۱۳۰۰ دستگاه ماشین‌الات در آن فعال است، سالیان سال فعالیت کمی داشت و بلاتکلیف بوده است. وقتی مسؤولیت وزارتخانه را در دست گرفتم از جمله سراغ این پروژه را گرفتم. بسیاری از دوستان توصیه کردند که به این پروژه نزدیک نشو. این پروژه وزیر خراب کن است. تمام وزاری قبلی تلاش کرده‌اند و هیچ‌کدام نتوانسته‌اند کار را در دوره‌ خود به ‌سامان برسانند. با این وصف، سوابق را خواستم؛ دیدم صورت مالی درستی وجود ندارد.  مسایل حقوقی آن آشفته است. تکلیف سرمایه‌گذار، تأمین‌کننده‌ مالی، پیمانکار خارجی، پیمانکاران داخلی و سایر ذی‌نفعان مشخص نیست.  مسایل فنی و مهندسی پروژه حل و فصل نشده است. هیچ تصویر روشنی از کریدور عبوری و روش اجرای فنی این ابرپروژه‌ فوق‌العاده پیچیده وجود ندارد. هیچ چشم‌اندازی برای تأمین مالی آن نیست. و از همه مهم‌تر هیچ‌کس به دیگری اعتماد ندارد. همه فکر می‌کنند طرفشان جدی نیست. حرفهایش تضمین اجرایی ندارد. می‌خواهد توپ را به زمین دیگری بیندازند و از این دست تصورهای منفی. این در حالی بود که از عمر پروژه ۱۷ سال گذشته بود و به سختی پیشرفت پروژه به ۱۵ درصد می‌رسید. در ذهن مردم هم که این پروژه تبدیل به سخره‌ عام شده بود و در مجالس و محافل از آن به عنوان یک جوک یاد می‌شد و می‌شود و هنوز هم به ‌نظر می‌رسد افراد کم‌تر امیدی به تمام شدن آن دارند. هرچند، پروژه در بهترین وضعیت خود قرار دارد که یک نقطه بدون فعالیت در آن وجود ندارد و در تمام جبهه‌ها همزمان کار جریان دارد.

پروژه بدون طرح و برنامه‌ دقیق شروع شده بود

چرا این چنین است؟ پاسخ روشن است. پروژه بدون طرح و برنامه‌ دقیق شروع شده بود. آن زمان که پروژه می‌خواست شروع شود، مطالعات فنی، مهندسی، زیست‌محیطی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی و مالی آن انجام نشده ‌بود. ریسک‌ها و مخاطرات پروژه ارزیابی و برآورد نشده‌ بود. پروژه فاقد مدل کسب‌وکار روشن بود. هیچ چشم‌اندازی از مدل تأمین مالی آن ترسیم نشده ‌بود و از این دست نارسایی‌ها. لذا، در همان روزهای آغازین، پروژه در انتخاب مسیر، تملک اراضی، نحوه‌ ارجاع کار و انتخاب پیمانکار، تأمین مالی اولیه با مشکل مواجه شد و راه نیفتاده متوقف شد. دولت‌های بعدی هم که آمدند، هر کدام تلاش کردند و سخت هم کوشیدند. لیکن، چون پروژه کج بنیاد یافته بود، کمی به جلو می‌رفت و مجدد متوقف می‌شد. بی‌اعتمادی مردم به پروژه بی‌دلیل نیست. آنان ده‌ها بار وعده اتمام را شنیده‌اند و کار به ثمر ننشسته است. بنابراین، دلیلی ندارد که باور کنند. من هم نباید هیچ انتظاری داشته باشم که مردم از من باور کنند. من چه فرقی با دیگران دارم. تا کار به اتمام نرسد و مردم از آن عبور نکنند، به انجام کار ایمان نخواهند آورد. این یک واقعیت است. تمام نگرانی من درباره تدبیر برجام نیز از همین دست است. چالشی پس از خروج آمریکا از توافق برجام پیش‌ آمده است. بزرگترین، سرمایه‌ ما در مدیریت این چالش امید به آینده و انتظارات تورمی پایین در سطح جامعه است. امید به آینده موجب همبستگی اجتماعی می‌شود و انتظارات تورمی پایین باعث عدم شکل‌گیری بازارهای تصنعی و هجوم نبردن با بازارهای ارز و سکه می‌گردد. قطعاً آمریکا درصدد لطمه‌زدن به این دو سرمایه اصلی ملی است. از او که در یک طرف منازعه و دعوا قرار دارد، نمی‌توان انتظاری جز ضربه‌زدن داشت. ولی، در جبهه‌ ملی می‌توان انتظارهای فراوانی داشت؛ ابتدا از خودِ دولت و سپس از دیگر قوا و نیروهای ملی. در بیرون دولت عده‌ای بی‌باکانه در حال انداختن سنگی پیش‌پای مردم با بردن کشور به سمت تحریم‌های شورای امنیت هستند که من هر چه بیش‌تر فکر می‌کنم منطق آن را نمی‌فهمم و نمی‌دانم چه حکمت بالغه‌ای در آن است، ولی در اینجا، بیش‌تر تمایل دارم که خودم و همکارانم را مخاطب قرار دهم و به خودم هشدار دهم که شروع پروژه‌های اصلاحی ضعیف، پیش از آن‌که تمام زوایای آن بررسی و حل‌وفصل شده باشد، ممکن است مانند شروع اجرای پروژه‌ آزادراه شمال شود و مشکلات عدیده‌ای را برای آینده ایجاد کند. ما هر یک قدم که از اقتصاد رقابتی و آزاد دور می‌شویم، بازگشتمان به آن در آینده، بسیار پرهزینه‌تر و سخت‌تر خواهد شد.