توسط محققان دانشگاهی عرضه شد؛ سامانهای با قابلیت حفظ خودرو از انحراف و تشخیص علائم رانندگی محققان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به منظور افزایش ایمنی جاده و کاهش خطاهای انسانی در زمان رانندگی، سامانهای را عرضه کردند که ضمن حفظ خودرو از انحراف در مسیر، رانندگان را در زمینه […]
توسط محققان دانشگاهی عرضه شد؛
سامانهای با قابلیت حفظ خودرو از انحراف و تشخیص علائم رانندگی
محققان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به منظور افزایش ایمنی جاده و کاهش خطاهای انسانی در زمان رانندگی، سامانهای را عرضه کردند که ضمن حفظ خودرو از انحراف در مسیر، رانندگان را در زمینه علائم رانندگی در نقاط کور کمک میکند.
به گزارش مناقصهمزایده، سیستمهای کمک راننده پیشرفته (Advanced Driver Assistance System) توسط کامپیوترهای کوچکی در داخل خودروها نصب میشوند که با تحلیل پارامترهای مؤثر خودرو و جاده، برای راهنمایی به موقع رانندگان با اعلام سیستمهای هشدار و یا فعالسازی سیستمهای خودکار (بدون دخالت راننده) برای جلوگیری از تصادف، عمل میکنند.
این سیستمها شامل سیستمهای جلوگیری از برخورد، هشدار انحراف از مسیر، نگهدارنده بین خطوط، خوابآلودگی راننده، علائم رانندگی، آشکارسازی نقاط کور، کروز تطبیقی و تنظیم هوشمند سرعت میشود.
به منظور اجرای هر یک از این الگوریتمها، سنسورهای مختلفی از جمله رادار، لیدار، اولتراسوند و دوربین مورد نیاز است که هر کدام با توجه به انواع و کاربریهای مختلفی که دارند، مورد استفاده قرار میگیرند.
سیستم هشدار جلوگیری از برخورد یکی از بخشهای این سامانه است. هر ساله در اکثر کشورهای جهان سهم زیادی از میزان تصادفات بر اثر برخورد از پشت اتفاق میافتد. تحقیقات نشان میدهد اگر راننده در حدود چند دهم ثانیه زودتر متوجه برخورد شود، میتواند تا حد زیادی از آثار زیانبار تصادف در امان بماند. در صورتیکه نسبت فاصله نسبی به سرعت نسبی با خودرو یا مانع روبهرو از حد آستانهای کمتر شود، به راننده هشدار صوتی و تصویری داده میشود تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از برخورد انجام دهد.
این اقدام میتواند شامل سبقتگیری و یا ترمزگیری باشد.
در این سیستم معمولاً از سنسور رادار استفاده شده و طبق یکسری الگوریتم و معیارهای خاصی تعیین میشود که چه زمانی به راننده هشدار داده شود و در صورت عدم توجه به موقع، سیستم ترمز اضطراری فعال میشود.
یکی دیگر از وظایف اولیه راننده، نگهداشتن خودرو در بین خطوط است. این وظیفه در سفرهای طولانی و بین شهری به یک کار خستهکننده تبدیل میشود که خستگی و یا عدم توجه راننده ممکن است باعث انحراف غیرارادی از خطوط شود. به گونهای که سالانه تعداد زیادی از تصادفات رانندگان مربوط به تغییر مسیر و انحراف از آن است که دلیل اصلی آن عدم توجه راننده است.
سیستم هشدار انحراف از مسیر این سامانه، یک سیستم هشدار است که هنگامی که راننده به صورت غیر عمد از مسیر خارج میشود، راننده را آگاه میکند.
سیستم هشدار انحراف از خطوط در وهله اول باید بتواند خطوط جاده را تشخیص دهد و در گام بعدی باید موقعیت خودرو را نسبت به خطوط جاده بسنجد. در صورت نزدیک شدن خودرو به خط، سیستم هشدار عمل میکند.
سیستم تشخیص علائم ترافیکی این سامانه به راننده برای شناسایی و تشخیص علائم رانندگی در محیط اطراف و در مسیر رانندگی کمک میکند.
این سامانه از یک دوربین که در جلوی خودرو نصب میشود، تشکیل شده است که جاده را برای پیدا کردن علائم، ردیابی میکند. این دوربین با یک نرمافزار تشخیص علائم در ارتباط است و کار شناسایی را انجام میدهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.