امنیت و بالندگی کشور‌ها از رشد تعاملات اقتصادی آنها به دست می‌آید

نایب‌رییس اتاق ایران امنیت و بالندگی کشور‌ها از رشد تعاملات اقتصادی آنها به دست می‌آید نایب‌رییس اتاق ایران با اشاره به وجود ظرفیت‌های قابل توجه در ایران برای رسیدن به توسعه صنعتی، از علاقه فعالان اقتصادی ایرانی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با همتایان خود در اتحادیه اروپا سخن گفت. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل […]

نایب‌رییس اتاق ایران

امنیت و بالندگی کشور‌ها از رشد تعاملات اقتصادی آنها به دست می‌آید

نایب‌رییس اتاق ایران با اشاره به وجود ظرفیت‌های قابل توجه در ایران برای رسیدن به توسعه صنعتی، از علاقه فعالان اقتصادی ایرانی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با همتایان خود در اتحادیه اروپا سخن گفت.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران پدرام‌سلطانی به سابقه دیرینه روابط بین ایران و اروپا و فرازوفرودهایی که به دلیل موضوعات سیاسی طی چند سال اخیر با آن مواجه بودیم، اشاره کرد و یادآورشد: نباید فراموش کرد حجم مناسبات ایران و اروپا از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ از حدود ۱۴میلیارد یورو به ۲۲میلیارد یورو رسید.

وی همچنین ظرفیت‌های انسانی، منابع طبیعی و زیرزمینی ایران را برای رشد سریع در زمینه صنعتی شدن، مناسب ارزیابی کرد و گفت: توانمندی‌های ایران در تمام این حوزه‌ها توسط اروپاییان و دیگر کشور‌ها رصد می‌شود و به همین دلیل بود که با نهایی شدن برجام سرعت بالایی را در بازیابی و رشد تعاملات بین ایران و اتحادیه اروپا و حتی دیگر کشور‌ها شاهد بودیم.

سلطانی اگرچه معتقد است به دلیل رویکرد آمریکا در مورد برجام، شرکت‌های بزرگ اروپایی برای حفظ منافع خود مجبور به توقف همکاری با طرف‌های ایرانی هستند، اما از اشتیاق فعالان اقتصادی ایرانی در راستای حفظ این روابط خبر داد و افزود: در این برهه حساس تاریخی طبق گفته یکی از مسؤولان اتحادیه اروپا که به اتاق ایران آمده بود، باید اذعان داشت اتحادیه اروپا در این رویداد متوجه شد حکمرانی یکپارچه او آسیب‌پذیر است و سیاست‌هایی که در پیش گرفته می‌تواند از طریق کشوری خارج از این اتحادیه زیر فشار قرار گیرد.

نایب‌رییس اتاق ایران افزود: به نظر می‌رسد باید در قوانین و سیاست‌های مربوط به حکمرانی سیاسی و اقتصادی این منطقه تغییراتی صورت گیرد. هرچند تمام این موضوعات باعث کاهش علاقه شرکت‌های ایرانی به تداوم همکاری با اتحادیه اروپا نمی‌شود. البته این موضوع به دلیل سرمایه‌گذاری‌های مشترکی است که تا به امروز بین دو طرف انجام شده است.

به باور وی ایجاد و حفظ صلح، امنیت و بالندگی در منطقه خاورمیانه و اتحادیه اروپا تنها از مسیر اقتصاد، تعامل و همکاری می‌گذرد.

سلطانی در ادامه از سفر رییس‌جمهور ایران به همراه یک هیأت اقتصادی به دو کشور سوییس و اتریش، خبر داد و با اشاره به این‌که از ماه دیگر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا برعهده اتریش خواهد بود، گفت: از این‌که کشورهای اروپایی تصمیم گرفته‌اند دفتری را به ارایه خدمات و بررسی نحوه همکاری با ایران در چارچوب محدودیت‌های احتمالی آینده اختصاص دهند، خوشحالیم. امیدواریم این دست از اقدامات بتواند تا حدی نگرانی‌های فعالان اقتصادی دو طرف را کاهش دهد.