واگذاری ۹ بلوک اکتشافی پهنه « آباده ـ جازموریان» به بخش خصوصی

کرباسیان اعلام کرد واگذاری ۹ بلوک اکتشافی پهنه « آباده ـ جازموریان» به بخش خصوصی گروه زمین‌ومعدن، رییس هیأت‌عامل ایمیدرو گفت: تاکنون۱۹۰هزار کیلومترمربع از برنامه اکتشاف ۲۷۰هزار کیلومترمربعی آزاد شده است.  به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان در مراسم واگذاری ۹ بلوک از ۱۵ بلوک معدنی در پهنه آباده ـ جازموریان به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، اظهار داشت: […]

کرباسیان اعلام کرد

واگذاری ۹ بلوک اکتشافی پهنه « آباده ـ جازموریان» به بخش خصوصی

گروه زمین‌ومعدن، رییس هیأت‌عامل ایمیدرو گفت: تاکنون۱۹۰هزار کیلومترمربع از برنامه اکتشاف ۲۷۰هزار کیلومترمربعی آزاد شده است.

 به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان در مراسم واگذاری ۹ بلوک از ۱۵ بلوک معدنی در پهنه آباده ـ جازموریان به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، اظهار داشت: واگذاری بلوک‌های اکتشافی، نخستین نتیجه برنامه اکتشافی ۲۵۰ هزار کیلومترمربعی است که از سال ۹۳ شروع شد و این میزان اکنون به ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع رسید، که بخشی از نتایج این اکتشاف، افزایش ۵۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن، ۴۵۰ میلیون تن زغال‌سنگ، ۲۱میلیون تن بوکسیت، ۴۰ تن طلا، ۶۵هزار تن عناصر نادر خاکی، ۳۰ هزار تن آنتیموان و برخی دیگر از مواد معدنی به ذخایر قطعی کشور است.

وی ادامه داد: برنامه وسیع اکتشافی در حالی آغاز می‌شد که در برخی استان‌ها، شرکت‌های متخصص وجود نداشت.

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو با اشاره به نخستین اقدام شده در زمینه معادن زیرزمینی در منطقه ایران مرکزی تصریح کرد: در این منطقه یک شرکت داخلی، با دو حفاری به عمق ۱۹۰۰متر، توانست معدنی با حداقل دومیلیارد تن ذخیره اکتشاف کند.

وی ادامه داد از سال۹۳ تاکنون ۲۰۰هزار کیلومترمریع ژئوفیزیک هوایی در کشور انجام شده است و در حال‌حاضر در استان‌های کرمانشاه و کردستان منطقه‌ای به وسعت حدود ۵هزار کیلومتر مربع در دست مطالعه است.

سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی در اکتشاف

کرباسیان با بیان این‌که ایمیدرو به‌رغم محدودیت‌های بودجه‌ای، طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶، با شرکت مس حدود ۶۰۰میلیارد تومان در حوزه اکتشاف سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: با توجه به این‌که بخش خصوصی علاقه‌مند به‌کار سرمایه‌گذاری است اما وارد ریسک کارهای بزرگ همچون اکتشاف نمی‌شود، در نتیجه دولت ورود کرده و ریسک مورد نظر را می‌پذیرد.

کاهش ریسک

وی ادامه داد: وسعت پهنه آباده ـ جازموریان در ابتدای اکتشاف، ۴۵هزار کیلومترمربع بوده که پس از انجام مراحل مقدماتی، ریسک آن به ۵هزار کیلومتر مربع کاهش یافت و ۱۵ بلوک برای واگذاری به بخش خصوصی آزاد شد.

در این پهنه ۴۵ هزار کیلومتری در سال ۱۳۹۵ معادل یک میلیاردو۷۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن برآورد شد که ۷۰۰ میلیون تن متعلق به معدن گل‌گهر است و یک میلیارد تن ذخیره باقی مانده سنگ‌آهن برای سایر پهنه‌ها در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: اکنون ۱۹۰هزار کیلومتر مربع از ۲۷۰هزار کیلومترمربع برنامه اکتشافی، آزاد شده و در اختیار ادارات صنعت، معدن و تجارت استان‌هاست و آنها مکلفند به بخش‌خصوصی عرضه کنند.

کرباسیان گفت: کشور ما با وسعت یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع از نظر فعالیت‌های اکتشافی هنوز بکر و نوظهور است و با برخورداری از امکانات بالقوه نظیر معادن غنی، نفت و گاز فراوان، نیروی انسانی و دسترسی به آب‌های آزاد، آینده خوبی دارد و محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری و توسعه است.

استفاده از متخصصان خارجی

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: در برنامه اکتشافی مذکور، در کنار متخصصان داخلی، در برخی حوزه‌های اکتشافی، متخصصان اروپایی، کانادایی و استرالیایی حضور داشتند تا کیفیت کار اکتشافی بالا باشد.

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو با بیان این‌که یکی از افتخارات عمده دولت، خروج از بنگاهداری طبق قانون‌اساسی است، گفت: البته این واگذاری‌ها به معنای این نیست که به غیراهلیت واگذار شود یا این‌که به نحوی باشد که مورد استفاده قرار نگیرد بلکه، اهلیت یکی از شروط اساسی واگذاری‌ها بوده است.

گفتنی است که در این مراسم ۹ بلوک اکتشافی در پهنه آباده ـ جازموریان به ۷ شرکت بخش خصوصی واگذار شد.