کوچک‌سازی دولت از آموزش‌وپرورش کلید خورد

کوچک‌سازی دولت از آموزش‌وپرورش کلید خورد گروه اجتماعی- کوچک‌سازی دولت، رویایی که تا محقق شدنش سال‌ها فاصله مانده است. دی‌ماه سال۹۵ بود که نمایندگان مجلس با ۱۶۵رأی موافق، یک رأی مخالف و دو رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در جلسه طرحی را تصویب کردند که براساس آن دولت از حالت چاق بودن خارج […]

کوچک‌سازی دولت از آموزش‌وپرورش کلید خورد

گروه اجتماعی- کوچک‌سازی دولت، رویایی که تا محقق شدنش سال‌ها فاصله مانده است. دی‌ماه سال۹۵ بود که نمایندگان مجلس با ۱۶۵رأی موافق، یک رأی مخالف و دو رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در جلسه طرحی را تصویب کردند که براساس آن دولت از حالت چاق بودن خارج شده و به شرایط مطلوب برسد: طرح کوچک‌سازی دولت.

دولت باید کوچک‌سازی شود

در همین ارتباط، علی‌لاریجانی، رییس مجلس شورای‌اسلامی بر لزوم توسعه اقتصادی با محوریت اصل۴۴ قانون اساسی و کوچک‌سازی دولت تأکید کرد و گفت که متأسفانه اصل۴۴ قانون اساسی که از تأکیدات رهبر معظم انقلاب بوده، اجرایی نشد، اقتصاد ما نیز جهش پیدا نکرد و امکان برای سرمایه‌گذاری به جوانان داده نمی‌شود؛ در کنار آن تسهیلات بانکی آن‌گونه که باید به صنعت و کشاورزی کم‌تر داده می‌شود و در حالی که باید تولید ملی تقویت شود و تسهیلات به جای رفتن به سمت خدمات، به سمت صنعت و کشاورزی برود. یکی از این مشکلات آن است که بسیاری از تسهیلات به شرکت‌های بزرگ دولتی و یا شرکت‌های وابسته به بانک‌ها داده می‌شود با این وضعیت اقتصاد کشور شکوفا نمی‌شود. باید دولت کوچک‌سازی شده و اقتصاد روند مردمی شدن را طی کند به همین خاطر است که ۹۰درصد بودجه کشور امروز بودجه جاری و خرج ادارات می‌شود و تنها و ۱۰درصد دیگر برای آبادانی کشور باقی می‌ماند.

کوچک‌سازی دولت و استانداردسازی کارها

بهروزنعمتی، عضوکمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس نیز با بیان این‌که غیراستاندارد بودن کارها، ادارات را با ساختار بوروکراتیک و به اصطلاح کاغذ بازی مواجه کرده، گفت: برای رفع ساختارهای بوروکراتیک در کشور ضروری است تا کوچک‌سازی دولت و استانداردسازی کارهای اداری انجام گیرد. لازم است تا برای هر اقدامی اعم از کسب مجوز تا کارهای ساده اداری پیش از انجام هر کاری شرایط انجام کار، کامل و جامع ابلاغ شود تا مردم بی‌خود و بی‌جهت زمان خود را صرف ساختارهای بوروکراتیک نکنند، این در حالی است که امروزه به دلیل نبود استانداردهای کاری، هر کارشناس و مسؤول به گونه‌ای متفاوت برخورد می‌کند که نهایتاً سبب بروز فسادهای متعدد اداری شده است.

وزارتخانه شدن سازمان میراث‌فرهنگی

مهردادبائوج‌لاهوتی، عضو کمیسیون فراکسیون گردشگری مجلس نیز بیان داشت: تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه در راستای کوچک‌سازی ۱۵درصدی دولت تا پایان برنامه ششم است. هدف از تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه صرفاً رونق گردشگری نیست؛ چراکه میراث فرهنگی و صنایع‌دستی نیز با این مهم عجین شده‌اند، همچنین برخلاف گفته برخی‌‌ها میراث فرهنگی و صنایع‌دستی پس از تشکیل وزارتخانه مربوطه زیر سایه گردشگری قرار نخواهند گرفت چراکه تمامی موارد فوق حلقه‌های به هم پیوسته‌ای هستند که رشد هر یک رشد دیگری را نیز به دنبال خواهد داشت. در واقع یک گردشگر از میراث تاریخی بازدید و از صنایع‌دستی خرید می‌کند. حذف یکی از معاونت‌های این سازمان پس از تبدیل به وزارتخانه نیز برای رفع ایرادات قانونی وارده همچون مغایرت با اصل۱۷۵ قانون‌اساسی به طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضروری است اما این اقدام به معنای پاک کردن صورت مسأله نیست.

تفکیک وزارتخانه‌ها راهی برای کوچک‌سازی

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور نیز هفته گذشته با بیان این‌که تفکیک وزارتخانه‌ها برای مقابله با توطئه‌هایی است که علیه ایران طراحی شده، گفت که دولت از مجلس انتظار دارد به این لایحه تفکیکی رأی دهد تا بتواند سازمان مناسب را طراحی کند. وی که در جریان بررسی کلیات لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت در مجلس سخن می‌گفت افزود: حضور من در مجلس برای دفاع از این لایحه است، چون تفکیک چند وزارتخانه از ضروریات منطقی است. درباره شرایط جدید پیش‌رو با مجلس، دولت و مردم گفت‌وگوی شفافی نداشتیم، به همین دلیل برای خیلی از مسؤولان وضعیت فعلی به عنوان یک شرایط ویژه تفسیر نشده و در جریان قرار نگرفته‌اند. کوچک‌سازی به آن معناست که اکنون چند میلیون کارمند دولت، صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دولت و نهادهایی در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها داریم که همین‌‌ها دولت را فربه کرده و باید در این موارد در راستای کوچک‌سازی اقدام کنیم، لذا وزارتخانه به عنوان سیاست‌گذاری برای توسعه و پیشرفت است.

ساختار جدید آموزش‌وپرورش آماده شد

به نظر می‌رسد که وزارت آموزش‌وپرورش نخستین وزارتخانه‌ای بوده که توانسته طرح کوچک‌سازی را انجام دهد. سیدمحمدبطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش در آخرین روز از هفته گذشته از آماده شدن ساختار جدید این وزارتخانه و ارسال آن به سازمان امور اداری و استخدامی خبر داد. وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص ساختار جدید این وزارتخانه و کم شدن یک معاونت، اظهار کرد: این ساختار پس از بررسی‌های فراوان آماده شده است و به‌زودی به سازمان امور اداری و استخدامی ارسال می‌شود. باید در سازمان امور اداری و استخدامی جلساتی را برگزار کنیم و در خصوص ساختار وزارت آموزش‌وپرورش به تفاهم نهایی برسیم. ما یک مدل پیشنهاد برای ساختار جدید آموزش‌وپرورش آماده کرده‌ایم.