بهره‌برداری از معدن موته فقط با نظر محیط‌زیست

مدیرکل محیط‌زیست اصفهان مطرح کرد بهره‌برداری از معدن موته فقط با نظر محیط‌زیست محمدقره‌داغلی – پناهگاه حیات‌وحش موته با وسعت ۲۰۴ هزار و ۳۰۵ هکتار در شمال استان اصفهان، شمال غربی میمه قرار دارد. پناهگاه حیات‌وحش موته یکی از پرارزش‌‌‌ترین مناطق ایران به‌خصوص از نظر گیاهان منحصربه‌فرد و زیستگاهی مناسب برای زندگی آهو و منطقه‌ای […]

مدیرکل محیط‌زیست اصفهان مطرح کرد

بهره‌برداری از معدن موته فقط با نظر محیط‌زیست

محمدقره‌داغلی – پناهگاه حیات‌وحش موته با وسعت ۲۰۴ هزار و ۳۰۵ هکتار در شمال استان اصفهان، شمال غربی میمه قرار دارد. پناهگاه حیات‌وحش موته یکی از پرارزش‌‌‌ترین مناطق ایران به‌خصوص از نظر گیاهان منحصربه‌فرد و زیستگاهی مناسب برای زندگی آهو و منطقه‌ای برای تکثیر این گونه است. پناهگاه موته دارای دو بخش، یکی بخش جلگه‌ای و هموار برای زیست آهو و دیگری مناطق کوهستانی برای زیست قوچ، میش، کَل و بُز است.

این در حالی است که چندی پیش با صدور مجوز بهره‌برداری از معدن تراورتن در منطقه میمه که براساس این مجوز وزارت صنعت، معدن‌وتجارت به شرط کسر محدوده و در صورت موافقت استاندار اصفهان مجوز بهره‌برداری از معدن تراورتن میمه با استفاده از ظرفیت ماده ۲۴ قانون مکرر معادن را برای یکی از نهادهای استان اصفهان صادر کرده بود، که با واکنش از سوی مسؤولان حفاظت محیط‌زیست و همچنین دوستداران محیط‌زیست در این منطقه روبه‌رو شد در این رابطه سیدرحمان‌دانیالی، مدیرکل محیط‌زیست استان‌اصفهان نظر کارشناسی سازمان حفاظت محیط‌زیست به نیابت از حاکمیت را در خصوص بهره‌برداری از مواد معدنی پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش موته فصل‌الخطاب و لازم‌الاجرا دانست.

دانیالی در واکنش به اخبار انتشار یافته مبنی بر صدور پروانه اکتشاف و بهره‌برداری از مواد معدنی پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش موته در رسانه‌ها و اعتراض دوستداران محیط‌زیست به این اقدام تصریح کرد: اختلاف برداشت از متن قوانین، مقررات موضوعه کشور و بخشنامه‌های صادره از سوی دولت‌‌ها از اموری است که گاهی در مناسبات اداری و اجرایی پیش می‌آید.

وی اضافه کرد: موضوع موافقت اداره کل صنعت، معدن‌وتجارت استان اصفهان با مجوز مورد نظر نیز از این مقوله است که در این خصوص نظر کارشناسی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به نیابت از طرف حاکمیت؛ فصل‌الخطاب و لازم‌الاجرا خواهد بود.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان، مقامات مذهبی، مجموعه مدیریت کلان استان، مقامات قضایی و تأثیرگذاران در محیط‌زیست به رغم وجود برخی اختلاف سلیقه‌ها و برداشت‌های متفاوت احتمالی برای اجرای قوانین لازم‌الاجرای زیست‌محیطی که در راستای حفاظت از محیط‌زیست و برای ادامه حیات روبه‌رشد نسل امروز و نسل‌های آینده تدوین شده است، متفق‌القول هستند.

وی اظهار کرد: به لطف خدا، مردم و مسؤولان استان اصفهان با همگرایی تمام در تحقق اصل پنجاهم قانون‌اساسی و سیاست‌های زیست‌محیطی نظام ابلاغی از سوی رهبرمعظم‌انقلاب برای خروج از بحران‌ها، معضلات و مشکلات فراروی محیط‌زیست، تلاش خود را به‌کار خواهند گرفت.

خاطرنشان می‌شود، چندی پیش مهدی مقدری، عضو شورای‌اسلامی شهر در جلسه علنی این شورا صدور مجوز اکتشاف و بهره‌برداری از معدن تراورتن در منطقه موته برای حوزه علمیه را به زیان محیط‌زیست منطقه دانست و خواستار بازنگری این اقدام از سوی مسؤولان ارشد استان اصفهان شد.

در همین حال مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان اعلام کرد: استانداری اصفهان به ویژه شخص مهرعلیزاده، استاندار و معاونان ایشان در حمایت از برنامه‌های زیست‌محیطی تلاش وافر دارند و تلاش‌های مدیریتی گسترده‌ای که برای برون‌رفت از بحران زاینده‌رود و تأمین حقابه زیست‌محیط‌زیستی این حوضه آبخیز به عمل می‌آورند، گواه صادقی بر این مدعاست.

وی تأکید کرد: راهبردهای زیست‌محیطی چهارگانه دولت نیز در استان اصفهان با پیگیری از سوی حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان و حمایت‌های مؤثر مقام ارشد اجرایی استان و همکاری فرابخش محیط‌زیست در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و مرتبط دولتی و بخش خصوصی در حال اجراست.

صدور مجوز معدنکاوی در پناهگاه حیات‌وحش موته، غیرقانونی است چرا که مرجع صدور پروانه معدنکاوی در مناطق چهارگانه محیط‌زیست، شورایعالی محیط‌زیست است نه استانداری.