تولید دو میلیون تلویزیون با محدود شدن دسترسی قاچاقچیان به ارز

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی ‌و تصویری‌ مطرح ‌کرد تولید دو میلیون تلویزیون با محدود شدن دسترسی قاچاقچیان به ارز دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی ‌و تصویری با توجه به تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه لوازم صوتی‌ و تصویری در کشور می‌گوید محدود شدن استفاده قاچاقچیان از ارز این فرصت را فراهم کرده […]

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی ‌و تصویری‌ مطرح ‌کرد

تولید دو میلیون تلویزیون با محدود شدن دسترسی قاچاقچیان به ارز

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی ‌و تصویری با توجه به تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه لوازم صوتی‌ و تصویری در کشور می‌گوید محدود شدن استفاده قاچاقچیان از ارز این فرصت را فراهم کرده است که در بخش تولید لوازم صوتی ‌و تصویری بتوان تمام نیاز دو میلیون دستگاهی بازار داخلی را از محل تولیدات داخل تأمین کرد.

محمدرضا شهیدی در گفت‌وگو با پانا درباره ممنوعیت واردات برخی از لوازم خانگی ازجمله لوازم صوتی‌ و تصویری با مصوبه اخیر دولت مبنی بر ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا به کشور گفت: ممنوعیت اعمال‌شده برای کالاهای ساخته شده است که در گذشته هم آمار واردات آن بالا نبوده است .به‌ طور مثال در سال گذشته تنها ۵ هزار دستگاه تلویزیون به صورت قانونی وارد شده است که در مقابل میزان مصرف و تولید داخلی این کالا‌ها رقم بالایی نیست.

وی با بیان این‌که سالانه یک میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه تلویزیون در کشور تولید می‌شود، عنوان‌کرد: تولیدکنندگان از تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم صوتی‌ و تصویری استقبال می‌کنند. این ممنوعیت بر بازار و قیمت‌ها نیز بی‌تأثیراست. اما قطعات لوازم خانگی که از مواداولیه وارداتی است، ممنوعیتی ندارد و تولید به روال گذشته ادامه خواهد داشت.

شهیدی با بیان این‌که ممنوعیت واردات در بخش لوازم خانگی برای کالای ساخته شده است، خاطرنشان‌کرد: کل نیاز کشور به لوازم صوتی ‌و تصویری حدود دو میلیون دستگاه در سال است و بخش عمده‌ای از تلویزیون‌های ساخته شده وارداتی که در سال‌های گذشته وارد می‌شد، تلویزیون‌های خانگی نبوده‌اند و تلویزیون‌های پهن‌پیکری هستند که مصارف غیرخانگی دارند.

وی ادامه‌داد: ظرفیت تولید تلویزیون در کشور حدود ۴ میلیون دستگاه در سال است و تولیدکنندگان از تصمیم به جا و هوشمندانه دولت برای ممنوعیت کالای ساخته شده در بخش لوازم صوتی ‌و تصویری استقبال می‌کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی ‌و تصویری تصریح‌کرد: از گمرک‌های کشور نیز در سال‌های گذشته به صورت قانونی تلویزیون وارد نمی‌شده است و بخشی از نیاز بازار که از محل تولید داخلی نیست با استفاده از قاچاق تأمین می‌شده است.

وی اضافه‌کرد: سال گذشته ۷۰۰ هزار تلویزیون به صورت قاچاق از محل مرز‌ها و کولبری وارد شده است و این امیدواری وجود دارد که با محدود کردن ارایه ارز به قاچاق تولید داخل بتواند نیاز سالانه کشور به دو میلیون دستگاه تلویزیون را با استفاده از ظرفیت ۴ میلیون دستگاه تولید تأمین کند.

شهیدی خاطرنشان‌کرد: خطوط تولیدی هیچ محدودیتی برای تولید ندارند اما روند تخصیص ارز برای واردات قطعات و مواد اولیه تولید با محدودیت‌هایی در سامانه نیما همراه است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی‌ و تصویری عنوان‌کرد: تخصیص نیافتن ارز به‌طور قطع واردات کولبری را کاهش می‌دهد و اعتراض‌هایی هم که در شهرهای بانه وجود داشت به دلیل محدود شدن آنها برای واردات قاچاق بوده است.

وی با بیان این‌که اولویت کشور باید تولید داخل و استفاده از کالاهای ساخته شده در داخل کشور باشد، تصریح‌کرد: درخواست‌هایی که برای واردات مواداولیه به بانک مرکزی ارایه می‌شود با مشکل‌ اجرایی همراه است و ارز به‌طور مستمر تخصیص داده نمی‌شود.

شهیدی گفت: ارز مورد نیاز برای صنف لوازم صوتی‌ و تصویری یوآن و یورو است اما تدابیری که بتواند روند تخصیص ارز را تسریع دهد اندیشیده نشده است و مشکلاتی وجود دارد که قول‌های مساعدی برای رفع آن داده شده است.