آیا تمام تاکسی‌ها، آنلاین می‌شوند؟

نگاهی به وضعیت آینده حمل و نقل درون شهری آیا تمام تاکسی‌ها، آنلاین می‌شوند؟ گروه اجتماعی- یک تماس از تلفن همراه و ده‌ها خودرو برای جابه‌جایی در شهر آن هم با نازل‌‌ترین قیمت؛ همه اینها را که کنار هم بگذاری به تاکسی‌های آنلاین می‌رسی. تاکسی‌هایی که چند سالی است در شهر‌ها جولان می‌دهند و به […]

نگاهی به وضعیت آینده حمل و نقل درون شهری

آیا تمام تاکسی‌ها، آنلاین می‌شوند؟

گروه اجتماعی- یک تماس از تلفن همراه و ده‌ها خودرو برای جابه‌جایی در شهر آن هم با نازل‌‌ترین قیمت؛ همه اینها را که کنار هم بگذاری به تاکسی‌های آنلاین می‌رسی. تاکسی‌هایی که چند سالی است در شهر‌ها جولان می‌دهند و به دلایلی همچون ارزان قیمت‌تر بودن و زود رسیدن به مسافر کار و کاسبی آژانس‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند.

کالیفرنیا، زادگاه تاکسی‌های آنلاین

سال ۲۰۰۹ بود که تحول عظیمی در سیستم حمل و نقل عمومی اتفاق افتاد. خاستگاه این تغییر، کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا بود. ایده جدیدی که توسط گرت کمپ به یک طرح انقلابی تبدیل شد خیلی زود با پشتیبانی و شراکت تریویس کلینیک در قامت سرمایه‌گذار، آغازگر راهی شد که می‌توان آن را تغییر عظیم در سیستم حمل و نقل عنوان کرد. اوبر وارد بازار کار شد. ورودش بازار را رقابتی نکرد بلکه با قدرت آن را به انحصار خود درآورد. با حضور اپلیکیشن اوبر به عرصه حمل و نقل در کالیفرنیا، آنچه که اتفاق افتاد این بود که اوبر ۷۰ درصد از حمل و نقل‌های روزانه کالیفرنیا را زیر لوای خود قرار داد.

جنجال با آژانس‌ها

در ایران اما سال ۹۵ شاهد اوج درگیری بین تاکسی‌های آنلاین تپسی و اسنپ با آژانس‌داران بودیم. راننده‌های آژانس‌‌ها جلوی مجلس تجمع کرده و خواستار ممنوعیت اپ‌های مسافریابی شده‌اند. در واقع چیزی که به محل نزاع تاکسی‌‌ها و آژانس‌های پایتخت با اسنپ و تپسی تبدیل شده بود، در اذهان عموم جامعه که حالا این دو اپلیکیشن حمل و نقل برایشان اولویت‌های سفرهای درون شهری بود، رأی را به نرخ کم‌تر و رضایت بیش‌تر می‌داد. مجادله‌ای که شاید باید نظر مردم مبنی بر میزان رضایت و نارضایتی از هر دو طرف ماجرا را به عنوان فاکتوری تمام و کمال برای قضاوت به حساب آورد. همین راه پر پیچ و خم در روزگاری پیش پای اوبر، لیفت و تاکسی‌های اینترنتی و اپلیکیشنی مشابه بود.

مجوزها، مشکل جدید تاکسی‌های آنلاین

اصرار و انکار شهرداری تهران و این مؤسسات اینترنتی برای گرفتن مجوزهای لازم برای تردد در سطح شهر از مدت‌ها قبل آغاز شده است؛ به گونه‌ای که محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگویی با بیان این‌که آیین‌نامه ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی برای تصویب به شورایعالی هماهنگی ترافیک می‌رود، می‌گوید: این آیین‌نامه در شورای عالی ترافیک کشور تصویب می‌شود، در نتیجه اگر تاکسی‌های اینترنتی از آیین‌نامه پیروی نکنند؛ دادستانی می‌تواند جلوی کارشان را بگیرد. حدوداً ۳۰۰هزار تاکسی اینترنتی در تهران فعال است که ۱۵۰هزار تاکسی دایم فعالیت داشته و بر ترافیک تأثیر می‌گذارد و از سویی برنامه‌ریزی نوسازی تاکسی را به هم ریخته است؛ حتی برخی از رانندگان این تاکسی‌‌ها که از خارج تهران آمده‌اند بعضاً شب‌ها در خودروی خود خوابیده و برخی محل‌ها به پاتوق این افراد بدل شده که در آینده ممکن است در حوزه اجتماعی، آسیب‌زا باشد!

عقب‌افتادگی در حوزه حمل و نقل

 در حوزه حمل و نقل ما شاهد عقب‌افتادگی نسبت به این پدیده هستیم؛ چرا که موج جدید تاکسی‌های اینترنتی طبیعتاً مخل فضای کسب و کار سنتی تاکسی‌‌ها شد و به جای این‌که در مقابل این مجموعه مقاومت منفی شکل گیرد باید نسبت به به‌روزرسانی و ضابطه‌مندی آنها گام برداشته شود و انتظار می‌رود در معاونت حمل و نقل ترافیک، فضا و فرصتی فراهم شود که تاکسی‌های اینترنتی با قواعد خودشان، قاعده‌مند شوند.

پیش به سوی تاکسی‌های آنلاین

با توجه به وضعیت امروز حمل و نقل درون‌شهری می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نزدیک تمام تاکسی‌های تهران آنلاین شوند. اتفاقی که بی‌شک باعث می‌شود تا شهروندان هم ارزان‌تر و هم سریع‌تر به مقصد برسند.