ورود ارز صادراتی به بورس؛ شاید وقتی دیگر

ورود ارز صادراتی به بورس؛ شاید وقتی دیگر گروه بانک، بیمه، بورس- در نیمه دوم فروردین‌ماه بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری اعلام کرد که دلار تک‌نرخی شده و تنها به قیمت ۴۲۰۰ تومان در بازار معامله خواهد شد. در عین حال تأکید کرد که هر معامله‌ای با دلار غیر از ۴۲۰۰ تومان قاچاق […]

ورود ارز صادراتی به بورس؛ شاید وقتی دیگر

گروه بانک، بیمه، بورس- در نیمه دوم فروردین‌ماه بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری اعلام کرد که دلار تک‌نرخی شده و تنها به قیمت ۴۲۰۰ تومان در بازار معامله خواهد شد. در عین حال تأکید کرد که هر معامله‌ای با دلار غیر از ۴۲۰۰ تومان قاچاق به حساب می‌آید.

اما پس از آن در عمل در بازار غیررسمی ارز، قیمت دلار شاهد رشد بود. این موضوع سبب شد بازارهای مالی و غیرمالی ایران تحت تأثیر قرار بگیرد و رکود بر بازار ایران سایه بیفکند، اما چندی پیش بعد از التهابات در بازار غیررسمی ارز مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد اعلام کرد صادرکنندگان ملزم نیستند ارز خود را به بانک‌ها بفروشند بلکه می‌تواند اظهارنامه صادراتی خود را در بورس عرضه کنند.

در اواخر دهه ۷۰ نیز مشابه این اتفاق در بورس تهران رخ می‌داد. به عنوان مثال اگر شخصی هزار دلار صادرات انجام داده باشد این مقدار صادرات را باید در سامانه نیما ثبت کنند. اگر کالاهای صادرشده در حوزه پتروشیمی و فلزات نباشد بانک مرکزی یک برگه به شخص صادرکننده می‌دهد که آن برگ قابلیت معامله در بورس تهران را دارد.

بر این اساس می‌توان گفت که شخص صادرکننده می‌تواند آن برگه را از طریق بورس به شخصی که می‌خواهد واردات انجام دهد واگذار کند. نکته مهم این است که آن برگه در بورس با توجه به قیمت ارز در بازار آزاد و عرضه و تقاضا در بورس ارزشگذاری می‌شود.

با توجه به این مکانیزم هر شخصی برای واردات ثبت سفارش انجام داد و در عین حال آن برگه را از بورس خرید می‌تواند با ارایه‌ آن برگه به بانک مرکزی با توجه به قیمت ارز در بازار آزاد و عرضه و تقاضا در بورس از بانک مرکزی برای واردات ارز تهیه کند.

نکته مهم این‌که در حال حاضر گفته شده که پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها، سنگ‌آهنی‌‌ها و پالایشگاهی‌ها از این موضوع مستثنی هستند و باقی‌مانده صنایع که حدود ۲۰ درصد کل صنعت می‌شوند می‌توانند از این اوراق ارزی در بورس تهران استفاده کنند، اما دیگران باید از طریق سامانه نیما برای کارهای ارزی بهره‌ ببرند.

حال قرار بود تا از روز شنبه‌ای که گذشت شاهد ورود ارز صادراتی به بورس باشیم اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

در همین ارتباط علی صحرایی، معاون بازار بورس تهران در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: نمادهایی که برای گواهی صادراتی یورو و دلار روی تابلو بود فقط مربوط به‌کارهای فنی بود و فعلاً معامله‌ای روی آن انجام نمی‌شود.

وی در پاسخ به این‌که آیا گواهی سپرده یورو و دلار در بورس تهران معامله خواهد شد، اظهارکرد: تا بورس اطلاعی ندهد هیچ معامله‌ای روی نمادهای گواهی سپرده دلار و یورو انجام نمی‌شود.

وی در پاسخ به این‌که چه زمانی این گواهی‌ها مورد معامله قرار می‌گیرد، گفت: هنوز هیچ چیز مشخص نیست.