صرف ۳۵ درصدی منابع صندوق توسعه برای هزینه‌های خاص و بودجه عمومی دولت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد صرف ۳۵ درصدی منابع صندوق توسعه برای هزینه‌های خاص و بودجه عمومی دولت عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: در صورت عدم توجه به سیاست‌های ابلاغی برنامه پنجم و ششم توسعه صندوق توسعه ملی نیز قطعاً همانند حساب ذخیره ارزی به منبعی برای تأمین بودجه دولت […]

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد

صرف ۳۵ درصدی منابع صندوق توسعه برای هزینه‌های خاص و بودجه عمومی دولت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: در صورت عدم توجه به سیاست‌های ابلاغی برنامه پنجم و ششم توسعه صندوق توسعه ملی نیز قطعاً همانند حساب ذخیره ارزی به منبعی برای تأمین بودجه دولت تبدیل می‌شود.

به گزارش خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در خصوص عملکرد صندوق توسعه ملی در سال گذشته، اظهار داشت: برای این‌که به اهداف تشکیل صندوق توسعه ملی دست پیدا کنیم لازم است به بند (۱۰-۳) سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه مبنی بر ممنوعیت هرگونه برداشت از صندوق توسعه ملی در قوانین عادی و بودجه پایبند باشیم؛ اما متأسفانه این اتفاق صورت نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که با توجه به دائمی شدن اساسنامه صندوق توسعه ملی در ماده (۱۶) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه برخی از سیاست‌های ابلاغی در خصوص صندوق از جمله موضوع استقلال حساب‌های صندوق و مدیریت منابع و تبدیل ریال به موضوع ماده(۵۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در این اساسنامه مدنظر قرار نگرفته است، گفت: لازم است مجدداً نواقص و کاستی‌های اساسنامه صندوق برطرف و مجدداً مصوب شود و این اتفاق باید در مجلس به دلیل دست‌درازی‌هایی که اتفاق افتاده صورت بگیرد.

نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که در جزء (۳) بند (خ) اساسنامه صندوق توسعه ملی اجازه سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی پیش‌بینی شده است، ادامه‌داد: تاکنون اقدام خاصی از سوی صندوق توسعه ملی در زمینه سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی شاهد نبوده‌ایم، پیشنهاد می‌کنم همانند صندوق سایر کشور‌ها و تجربه‌های جهانی که صندوق‌‌ها در کنار ویژگی مشترک متناسب با شرایط اقتصادی خاص خود دارند و تدبیری اندیشیده‌اند صندوق توسعه ملی ایران نیز متناسب با شرایط اقتصادی-اجتماعی کشور و هم راستا با سیاست‌های کلان نظام مسیری هوشمندانه اتخاذ کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، اضافه‌کرد: به نظر می‌رسد در این برهه اهرم‌سازی خلاقانه منابع صندوق توسعه ملی، مشارکت در پایدارسازی درآمد دولت براساس قواعد مالی مشخص و متنوع‌سازی حفاظت شده سبد دارایی‌ها با تأکید بر دارایی‌های بین‌المللی از اولویت‌های کلیدی صندوق توسعه ملی باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تا پایان سال گذشته ۲۷٫۵ درصد تسهیلات ارزی و ۱۴ درصد مسدودی بابت تسهیلات ارزی داشته‌ایم، تصریح‌کرد: همچنین ۷درصد تسهیلات ریالی و ۱۱ درصد سپرده‌گذاری بابت تسهیلات و ۱۰ درصد مجوز خاص صادره و برداشت انجام شده است؛ ۹ درصد برداشت‌های قانونی در احکام قانون بودجه و سایر قوانین و ۰٫۰۲ درصد بابت مسدودی برداشت‌های قانونی تا پایان سال ۹۶ است ۰٫۰۷ درصد نیز بابت برداشت‌‌ها براساس مصوبات شورای امنیت ملی بوده.

جعفرزاده با اشاره به این‌که براساس آمار اعلام شده در طول فعالیت صندوق از کل مبالغ واریزی ۶۵درصد بابت تسهیلات ارزی و ریالی پرداخت شده و خوشبختانه تا کنون از این بابت معوقی اعلام نشده است، ادامه داد: ۳۵ درصد از منابع صندوق صرف هزینه‌های خاص و بودجه عمومی دولت شده که درصورت عدم توجه به سیاست‌های ابلاغی برنامه پنجم و ششم توسعه سرنوشت صندوق قطعاً همانند حساب ذخیره ارزی به منبعی برای تأمین بودجه دولت تبدیل و اهداف صندوق محقق نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر این‌که فاصله‌گیری منابع بودجه کل کشور از منابع نفتی رعایت نمی‌شود و برای نسل آینده اقدام مؤثری انجام نمی‌دهند، خاطرنشان‌کرد: با توجه به گزارش‌هایی که وجود دارد باید در صندوق توسعه ملی بازنگری، قوانین آن اصلاح و دست‌درازی‌هایی که در آن صورت می‌گیرد، قطع شود و صندوق متناسب با سیاست‌های کلی خود اقدام کند.