سهم ۵٫۵ درصدی ایران از تولیدات علمی فن‌آوری نانو در جهان

  دبیر ستاد توسعه فن‌آوری نانو با اشاره به صادرات محصولات نانوی ایران به کره جنوبی که یکی از کشورهای صنعتی پیشرفته است، گفت: برجام موجب شد فن‌آوری نانو ایران که در سکوی پرش قرار داشت وارد عرصه جهانی شود. به گزارش ایسنا، سعید سرکار درباره صعود یک پله‌ای رتبه علمی فن‌آوری نانو جمهوری اسلامی […]

 

دبیر ستاد توسعه فن‌آوری نانو با اشاره به صادرات محصولات نانوی ایران به کره جنوبی که یکی از کشورهای صنعتی پیشرفته است، گفت: برجام موجب شد فن‌آوری نانو ایران که در سکوی پرش قرار داشت وارد عرصه جهانی شود.

به گزارش ایسنا، سعید سرکار درباره صعود یک پله‌ای رتبه علمی فن‌آوری نانو جمهوری اسلامی ایران در جهان، اظهار کرد: طی دو سال گذشته جایگاه ایران در رتبه هفتم تثبیت‌ شده بود. متناسب با رشدی که ما در حوزه فن‌آوری نانو داشته‌ایم که سالانه بیش از ۲۰ درصد است، امسال کشور ژاپن را پشت سر گذاشته‌ و به رتبه ششم از نظر تعداد مقالات معتبر حوزه فن‌آوری نانو (مقالات ISI) دست یافته‌ایم.

وی افزود: ایران از ابتدای سال جاری رتبه ششم را کسب کرده بود، اما برای اطمینان تثبیت این رتبه صبر کردیم. امروز ما با دارا بودن بیش از پنج و نیم درصد تولیدات علمی جهان در حوزه فن‌آوری نانو، صاحب رتبه ششم هستیم.

سرکار با بیان این‌که یکی از زمینه‌هایی که رشد هر کشوری را نشان می‌دهد، بنیه علمی آن است، ادامه داد: توسعه فن‌آوری مبتنی بر یک بنیه خوب است تا بتوان در مرز دانش حرکت کرد؛ بنابراین شاخص توسعه علمی یکی از مؤلفه‌های مهمی است که کشور‌‌‌ها بسیار به آن اهمیت می‌دهند.

دبیر ستاد توسعه فن‌آوری نانو این شاخص را توسعه علمی فن‌آوری ایران در حوزه فن‌آوری نانو دانست و گفت: بر همین اساس، ظرفیت علمی ما در جهان در حال حاضر در رتبه ششم قرار گرفته است.

صدور دستگاه صنعتی نانوالیاف به کره جنوبی

وی دستاوردی که در حوزه نانو به کره جنوبی صادر شده است را دستگاه صنعتی نانو الیاف عنوان کرد و توضیح داد: قیمت این دستگاه پیشرفته ۳۵۰ هزار دلار است. اما نکته مهم جدا از قیمت، این است که ما توانسته‌ایم یک ماشین صنعتی در یک حوزه فن‌آوری پیشرفته را به یک کشور صنعتی که پیشرفته است صادر کنیم. در حقیقت به قدری ظرفیت ماشین‌سازی حوزه فن‌آوری نانو جمهوری اسلامی قوی شده است که به کره جنوبی ماشین‌آلات صنعتی صادر کند این نکته بسیار ارزشمند است.

سرکار درباره صادرات محصولات نانو به کشورهای دیگر، ابراز کرد: در حوزه محصولات آزمایشگاهی و دیگر محصولات نانو، صادرات در حال حاضر صورت می‌گیرد. اطلاعات اسامی کشور‌‌‌ها و تنوع محصولات صادراتی نیز به زودی ارایه خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فن‌آوری نانو معاونت علمی با اشاره به ظرفیتی که با لغو تحریم‌ها در کشور ایجاد شده است، اظهار کرد: پیش‌ از این با مشکلاتی که در کشور وجود داشت، صادرات مستقیم به کشور‌‌‌ها و فعالیت‌های این‌چنینی امکان‌پذیر نبود. در دوره تحریم ما سعی کردیم تا توسعه فن‌آوری خوبی داشته باشیم و محصولات متنوعی متکی به فن‌آوری خود در کشور بسازیم.

 

وی با بیان این‌که وجود تحریم، سبب شده بود تا در مقابل صدور محصولات فن‌آوری نانو ایران مانع ایجاد شود، گفت: خوشبختانه با شرایط ایجاد شده پس از برجام، فن‌آوری نانو و سایر حوزه‌های علم و فن‌آوری کشور به‌راحتی می‌تواند وارد عرصه جهانی شود؛ چرا که در دوران تحریم با قوی کردن بنیه علمی و فن‌آوری کشور، بر روی سکوی پرش ایستاده بودیم و امروز راه ارتقا و ارتباط برای ما باز شده است.