توسعه کشور نیازمند اجرای طرح‌های کلان ملی

  دبیر ستاد توسعه علوم و فن‌آوری‌های سلول‌بنیادی گفت: اجرایی‌سازی طرح‌های کلان ملی در حوزه فن‌آوری‌های پیشرفته، کلید توسعه کشور هستند و این امر توسط محققان در حوزه‌های مختلف علمی محقق می‌شود. به گزارش مهر، امیرعلی حمیدیه با اشاره به این‌که استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته، کلید توسعه کشور به شمار می‌رود، بیان کرد: دستیابی به […]

 

دبیر ستاد توسعه علوم و فن‌آوری‌های سلول‌بنیادی گفت: اجرایی‌سازی طرح‌های کلان ملی در حوزه فن‌آوری‌های پیشرفته، کلید توسعه کشور هستند و این امر توسط محققان در حوزه‌های مختلف علمی محقق می‌شود.

به گزارش مهر، امیرعلی حمیدیه با اشاره به این‌که استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته، کلید توسعه کشور به شمار می‌رود، بیان کرد: دستیابی به بایسته‌های بی‌نظیر انسجام علمی در کشور، تشکیل و تکمیل ایده‌های علمی تا مصرف، فعالسازی ظرفیت‌های دانشگاهی و مراکز علمی و پژوهشی، تصمیم‌گیری مبتنی بر پژوهش و به سودآوری رساندن پروژه‌های پژوهشی از عوامل مؤثر در افزایش سرعت رشد علمی در کشور است، که می‌توان با فراهم‌سازی بستری مناسب برای محققان و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف علمی و رسیدگی به پروژه‌های کلان ملی به آن دست یافت.

پیشرفت علمی و توسعه فن‌آوری موجب پایداری و استواری نظام است

حمیدیه با اشاره به وجود آیین‌نامه‌های نادرست ارتقای اعضا گفت: متأسفانه در کشور به دلیل ناهماهنگی در آیین‌نامه‌های مربوطه تنها شاهد رشد و ارتقای محقق در بعد فردی هستیم به این منظور که وزارت خانه‌ها و دانشگاه‌ها در کشور خواستار تحقیقات علمی و از آن مهم‌تر رسیدن به ثروت از طریق خلق فن‌آوری نیستند و تنها به پیشرفت در بعد فردی و انجام تحقیقات بسنده می‌کنند و در نهایت منفعت عمومی در کشور دچار خلأ خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فن‌آوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، در ادامه به نقش ستاد در حمایت از پروژه‌های بزرگ تدوین شده با همکاری دانشگاه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: ستاد توسعه علوم و فن‌آوری‌های سلول‌های بنیادی تنها با اعلام فراخوان در ابتدای سال با حجم وسیعی از طرح‌ها روبه‌رو می‌شد که در این رویه شاهد خلق فن‌آوری و تولید ثروت برای کشور نبودیم.

وی ادامه داد: از این رو ستاد به منظور دریافت پروژه­‌های تحقیقاتی چه در سطح ابتدایی و چه در سطح کلان تغییراتی صورت داد و با ایجاد تیم‌سازی و پرداختن به‌کار گروهی توانست بیش از ۲۵ کارگروه را در ستاد توسعه علوم و فن‌آوری‌های سلول‌های بنیادی پایه‌گذاری کند تا در غالب طرح­های کلان ملی (پروژه‌های کلان) به استفاده از فن‌آوری‌‌‌‌ها در سطح ملی بپردازد.

فعالیت‌های پژوهشی باید به مرحله سودآوری برسد

دبیر ستاد توسعه علوم و فن‌آوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی با اشاره به تعداد کثیری از اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها بیان کرد: به‌طور حتم با به‌کار‌گیری پتانسیل اعضای هیأت علمی در دانشگاه­‌‌‌ها می‌توانیم شاهد ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و در نهایت کمپانی‌های عظیم در زمینه‌‌های صنعتی پزشکی و دیگر حوزه ­های علمی باشیم و در تبدیل چرخه علم به ثروت نقش به‌سزایی را ایفا کنیم.

 

حمیدیه با بیان این‌که در نظر گرفتن اهداف کلان برای پروژه­های تعریف شده لازم و ضروری است گفت: اگر بتوانیم برای پروژه‌های تعریف شده اهداف کلان در نظر بگیریم و کار را از حالت جزیره‌ای و ر‌ها‌سازی در بخش‌های ابتدایی بیرون آوریم می‌توانیم به سودآوری در حوزه کلان ملی دست یابیم. وی افزود: برای تهیه یک محصول و خلق فن‌آوری به‌طور حتم محققان و پژوهشگران تک به تک نمی‌توانند موفق عمل کنند به همین منظور ستاد با رویکرد گردهمایی محققان در حوزه‌های مختلف علمی از جمله علوم پایه، پزشکی و زیست‌شناسی و همچنین رشته‌های صنعتی به انجام کارهای بزرگ در غالب پروژه‌های کلان پرداخته و سعی در خلق فن‌آوری و در نهایت بهبود چرخه تبدیل علم به ثروت برده است.