ناتوانی دولت در پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی

  دبیر سابق شورای عالی تأمین اجتماعی با اشاره به این‌که دولت توان پرداخت حتی یک دهم مطالبات تأمین اجتماعی را ندارد، گفت: این سازمان به اردوگاه دولت‌ها تبدیل شده است. محمد اشرفی در گفت‌و‌گو با مهر، در مورد وضعیت فعلی تأمین اجتماعی افزود: تأمین اجتماعی اقدامات و محاسبات بیمه‌ای را انجام می‌دهد و بر […]

 

دبیر سابق شورای عالی تأمین اجتماعی با اشاره به این‌که دولت توان پرداخت حتی یک دهم مطالبات تأمین اجتماعی را ندارد، گفت: این سازمان به اردوگاه دولت‌ها تبدیل شده است.

محمد اشرفی در گفت‌و‌گو با مهر، در مورد وضعیت فعلی تأمین اجتماعی افزود: تأمین اجتماعی اقدامات و محاسبات بیمه‌ای را انجام می‌دهد و بر اساس اصول و قواعد بیمه‌ای شکل گرفته و مدیریت می‌شود و با توجه به این‌که ۷۰ سال از قدمت این سازمان می‌گذرد، در این مدت فقط در سال ۵۴ یک بار محاسبات بیمه‌ای انجام شده و نرخ حق بیمه با دستمزد در آن زمان مشخص شده و تا کنون تغییری نکرده است.

وی به ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: این قانون مدیریت کلان، تأمین اجتماعی را مکلف کرده که هر ۳ سال یکبار گزارش عملکرد مالی ارایه دهند برای این‌که وضعیت منابع و مصارف تأمین اجتماعی مشخص شود و بر این مبنا از سال ۵۴ که نرخ حق بیمه ۲۷ درصد کارفرما و کارگر و ۳ درصد دولت مشخص شد تا هیچ مدیرعامل و هیأت مدیره‌ای موضوع گزارش عملکرد سازمان را هر ۳ سال یکبار ارایه نکرده است، بنابراین هیچ اطلاعاتی از وضعیت کلان سازمان، اموال، دارایی، املاک، ذخایر و… که متعلق به بیمه‌شدگان و بازنشستگان است، وجود ندارد.

رییس هیأت مدیره کانون کارکنان بازنشسته و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی گفت: دولت‌ها به محض این‌که با کوچک‌ترین مشکل مالی روبه‌رو می‌شدند، به سراغ مدیران تأمین اجتماعی می‌آمدند و از منابع آن برای پر کردن انحراف و کمبود منابع استفاده می‌کردند.

وی به اساس‌نامه تأمین اجتماعی اشاره کرد و افزود: بر این اساس کارگر، کارفرما و دولت باید ترکیب اصلی هیأت امنای تأمین اجتماعی را تشکیل دهند، اما متأسفانه ترکیب آن‌ها از سال ۸۷ چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی بیش از ۸۰ درصد دولتی است، به‌طوری که هیأت امنا از وزرا، معاونان و مسؤولان دیگر دولتی تشکیل شده است. بر همین اساس هیأت امنای این سازمان کاملاً دولتی و در ترکیب ۹ نفره آن، تنها یک نماینده کارگر و یک نماینده کارفرما وجود دارد و اکثریت مطلق در اختیار دولت است.

وی با تأکید بر این‌که دولت بزرگ‌ترین و اولین بدهکار به تأمین اجتماعی است، گفت: دولت قبل با ۳۷ میلیارد تومان بدهی، این سازمان را به دولت فعلی سپرد، در حالی که بدهی دولت طی این سال‌ها ۳ برابر و حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان شده است و افرادی که می‌خواهند در مورد بدهی تأمین اجتماعی تصمیم‌گیری کنند خود از هیأت امنا و دولتی‌‌ها هستند، بنابراین در هیچ زمانی این اتفاق نمی‌افتد که دولت بخواهد بدهی خود را به این سازمان به‌طور کامل پرداخت کند.

اشرفی در پاسخ به این سؤال که در برنامه ششم دولت قرار شده بدهی خود را به تأمین اجتماعی پرداخت کند و آیا این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر، اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی دولت، امکان ندارد که برای خودش چالش مالی ایجاد کند به همین دلیل بدهی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت نخواهد شد.

به گفته این کارشناس تأمین اجتماعی، در حالی که اگر تأمین اجتماعی به حال خود ر‌ها شده بود و دولت فقط نیمی از بدهی‌اش را پرداخت می‌کرد، به‌طور حتم، باز هم در ۱۰ سال آینده با مشکلی روبه‌رو نبود مشروط بر این‌که مدیران متخصص بر مسند امور تأمین اجتماعی باشند.

رییس هیأت مدیره کانون کارکنان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به این‌که پول سازمان تأمین اجتماعی متعلق به بیمه‌شدگان و بازنشستگان است، گفت: آیا دولت اجازه دارد از پول مردم که در سازمان تأمین اجتماعی سرمایه‌گذاری کردند برای خود ‌بردارد و در جاهای دیگر هزینه کند؟ و این به هیچ وجه درست نیست؛ چراکه این سرمایه برای دوران بیماری، بیکاری، بازنشستگی، بازماندگان و… بیمه‌شدگان باید هزینه شود.

 

این کارشناس تأمین اجتماعی با اشاره به این‌که سازمان تأمین اجتماعی حداقل باید در سال جاری بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه داشته باشد تا بتواند مدیریت روزمره خود را انجام دهد، در حالی که دولت توانایی پرداخت حتی یک دهم از مطالبات تأمین اجتماعی را ندارد و به‌طور یقین مدیر سازمان بنا به شرایط سیاسی حاکم امکان این‌که در مقابل تصمیمات دولت مقاومت کند را ندارد و یقیناً وضعیت بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران نه تنها از وضع فعلی بهتر نمی‌شود، بلکه مشکلات عدیده‌ای نیز در حوزه معیشتی، درمانی و رفاهی گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد.