سوخت حرکت شهرداری‌ها نفتی می‌شود!

در برنامه ششم توسعه سوخت حرکت شهرداری‌ها نفتی می‌شود! گروه اجتماعی- برنامه ششم توسعه، برنامه‌ای ۵ ساله برای توسعه کشور که از سوی دولت به مجلس تقدیم می‌شود. در واقع برنامه‌های توسعه‌ای ۵ ساله کشور، برنامه‌های میان‌مدتی هستند که به منظور ارتقای کشور در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… از سوی دولت تقدیم مجلس و […]

در برنامه ششم توسعه

سوخت حرکت شهرداری‌ها نفتی می‌شود!

گروه اجتماعی- برنامه ششم توسعه، برنامه‌ای ۵ ساله برای توسعه کشور که از سوی دولت به مجلس تقدیم می‌شود. در واقع برنامه‌های توسعه‌ای ۵ ساله کشور، برنامه‌های میان‌مدتی هستند که به منظور ارتقای کشور در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… از سوی دولت تقدیم مجلس و پس از بررسی‌های لازم به تصویب مجلس رسیده و به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود، در این بین برنامه ششم توسعه برای شهرداری تهران نیز وظایف و خط‌مشی‌هایی مشخص کرده است که انتقاداتی را به دنبال داشت.

استخدام‌‌ها زیر نظر وزارت کشور

در این برنامه آمده است که آیین‌نامه اداری و استخدامی شهرداری‌ها تحت‌نظر وزارت کشور باشد و این در حالی است که شهرداری‌ها در حال دولتی شدن هستند که به نظر می‌رسد مسیر درستی نیست.

چالش مالیات بر ارزش افزوده

در برنامه پنجم توسعه مالیات بر ارزش افزوده ۳درصد بوده که مقرر شد به صورت نصف بین شهرداری و دولت تقسیم شود، اما در برنامه جدید مالیات بر ارزش افزوده ۹درصد شده است، اما سهم شهرداری نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش نیز یافته است اما با این حال در برنامه ششم پیش‌بینی شده که همه درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده به خزانه دولت ریخته و پس از آن از طریق وزارت کشور به شهرداری‌ها اختصاص داده می‌شود که براین اساس فلسفه وجود شورا و شهرداری بی‌معناست. در واقع بار‌‌ها شاهد بوده‌ایم که مسؤولان عنوان کردند که مدیریت شهری باید به سمت درآمدهای پایدار حرکت کرده و نباید به عوارض شهری به خصوص عوارض ساخت‌وساز متکی باشد، اما متأسفانه در برنامه ششم می‌بینیم که در تبصره یک لایحه پیشنهادی دولت مهم‌ترین منبع درآمدهای پایدار (مالیات بر ارزش افزوده) کلانشهرهایی از جمله تهران، حذف شده است.

تقویت جایگاه شورا‌‌ها و مدیریت شهری در برنامه ششم توسعه

امیرخجسته، رییس کمیسیون شورا‌‌ها و امور داخلی کشور در مجلس، با تأکید بر تقویت جایگاه شورا‌‌ها در برنامه ششم توسعه، گفت که سعی شده در برنامه ششم توسعه، شورا‌‌ها به نقش واقعی خود یعنی شورای شهر و روستا نزدیک ‌شوند. ۸اصل قانون‌اساسی در رابطه با شهر و روستاست که در این زمینه در قانون مدیریت یکپارچه شهری و قانون برنامه ششم توسعه، قدرت شورا‌‌ها تقویت خواهد شد. با تقویت جایگاه شورا‌‌ها در برنامه ششم و اجرای مدیریت یکپارچه شهری، مدیریت تمام امور خدماتی شهری در اختیار مدیریت شهری قرار می‌گیرد، در چنین شرایطی کار شورا محدود به نظارت بر شهرداری نخواهد بود و این موضوع قطعاً در برنامه ششم توسعه اصلاح می‌شود. در حقیقت با توجه به اصول قانون‌اساسی مبنی بر توجه به جایگاه شورا‌‌ها راهی جز تقویت آنها نمی‌تواند در دستور قرار گیرد، چراکه تضعیف جایگاه شورا‌‌ها خلاف قانون است، البته نسبت به عملکرد شورا‌‌ها انتقاد و اشکالاتی وارد است و کاهش تعداد اعضای شورا نیز در جهت رفع اشکالات بوده است.

موافقت مجلس با اصلاح اعتبارات شهرداری‌ها در بودجه ۹۷

هفته گذشته نمایندگان مجلس با فوریت طرح اصلاح‌بندی از قانون بودجه ۹۷ موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن، بخشی از اعتبارات شهرداری‌ها از محل عوارض فرآورده‌های نفتی مستقیماً به آنها اختصاص می‌یابد. این طرح به امضای ۱۸۳ نماینده مجلس رسیده است که در ماده واحده آن آمده منابع وصولی موضوع عوارض فرآورده‌های نفتی سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز تا طبق ترتیبات قانونی میان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور توزیع شود. کشور ما ۱۲۵۵ شهرداری دارد که ۷۳۱ شهر دارای جمعیتی کم‌تر از ۱۰هزار نفر هستند. این تعداد شهرداری ۶درصد جمعیت کشور را در خود جای داده که تنها ۳درصد از بودجه کل شهرداری‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهد. در چند سال اخیر براساس تبصره دو ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، عوارض وصولی فرآورده‌های نفتی به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور به عنوان دستگاه اصلی متولی امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شده تا طبق ترتیبات قانونی میان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع شود. در شرایط بررسی و تصویب قانون بودجه ۹۷، ۳۲هزار میلیارد ریال از عوارض فرآورده‌های نفتی سهم شهرداری‌ها علی‌رغم مغایرت با برنامه ششم توسعه و قانون مالیات بر ارزش افزوده در قالب بند۱۱۰ تغییرات متفرقه تصویب شد. این حجم منابع احتمال بروز مشکلات متعدد و حتی نگرانی از وقوع بحران کارگری در شهرداری‌ها را به وجود آورده است.