دلار پایش را از محدوده ۴۲۰۰تومانی خارج کرد!

وعده روحانی سرانجامی نداشت دلار پایش را از محدوده ۴۲۰۰تومانی خارج کرد! گروه بانک، بیمه، بورس- دلار معروف به خاطره‌ها پیوست! دلار ۴۲۰۰تومانی که با افزایش وحشتناک قیمت ارز از سوی اسحاق‌جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور برای بازار ابلاغ شده بود، در روزی که گذشت از سوی بانک‌مرکزی به مبلغ ۴۳۰۱تومان رسید! در واقع با قیمت‌گذاری […]

وعده روحانی سرانجامی نداشت

دلار پایش را از محدوده ۴۲۰۰تومانی خارج کرد!

گروه بانک، بیمه، بورس- دلار معروف به خاطره‌ها پیوست! دلار ۴۲۰۰تومانی که با افزایش وحشتناک قیمت ارز از سوی اسحاق‌جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور برای بازار ابلاغ شده بود، در روزی که گذشت از سوی بانک‌مرکزی به مبلغ ۴۳۰۱تومان رسید! در واقع با قیمت‌گذاری بانک‌مرکزی دلار ۴۲۰۰ تومانی از این پس ۴۳۰۰ و احتمالاً بالاتر قیمت‌ خواهد خورد و این نرخ مرجع آن است، یعنی قیمتی که صادرکننده و واردکننده می‌توانند دلار خود را عرضه و یا خریداری کند، متفاوت خواهد بود.

حداکثر قیمت دلار ۴۴۵۲ خواهد شد

این افزایش قیمت در حالی رقم خورد که ششم خرداد ماه امسال حسن‌روحانی در جمع فعالان اقتصادی اعلام کرد دلار از قیمت ۴۴۵۲تومان بالاتر نخواهد رفت! او در این دیدار به این نکته اشاره کرد که نرخ ارز بیش از ۵ تا ۶ درصد در سال‌جاری افزایش نخواهد داشت و بنابراین بسیاری از نگرانی‌هایی که بابت تسویه وام‌های ارزی وجود دارد، دیگر با این نرخ و نقشه راه، جای نگرانی ندارد. یعنی وام‌گیرندگان ارزی باید مطمئن باشند که نرخی ارزی که باید تسویه کنند، حداکثر ۴۴۵۲تومان خواهد بود و رقمی بالاتر از آن را نمی‌توان متصور بود. براین اساس، وی اعلام کرده که در نهایت، نرخ ارز بیش از ۲۵۲تومان افزایش نخواهد یافت و این همان ۶درصدی است که در ازای مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی باید بر روی نرخ ۴۲۰۰ تومانی کنونی، اضافه شود و همین امر هم سبب می‌شود که نرخ ارز به صورت شناور مدیریت‌شده باشد.

تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومانی ارز از روز اول اشتباه بود

محمدرضا‌پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت که‌ بازار ثانویه باید به تقویت صادرات کمک کند و قیمت ارز در بازار غیررسمی را کاهش دهد که حتماً رخ خواهد داد و شرط آن رعایت ضوابط اصولی برای بازار ثانویه است. وی در پاسخ به این سؤال که گفته شد بازار ارز ثانویه بورس تشکیل نمی‌شود و از طریق سامانه (نیما) بانک‌مرکزی ارز فروخته می‌شود، گفته: ۳ ماه اصرار بلا وجه مسؤولان دولتی کار را به گونه‌ای جلو برد که شرایط به اینجا رسید؛ در حالی که وضعیت ارز می‌توانست بسیار بهتر از این باشد.‌ از روز اول هم تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز و بیان این‌که «هر کسی هر قدر ارز برای واردات می‌خواهد ما آماده تحویل هستیم» کاملاً حرف اشتباهی بود و نمی‌دانیم چرا بار‌ها دولت این مطلب را تکرار کرد. وی به پیامدهای تک‌نرخی شدن ارز دولتی پرداخت و یادآور شد: این رویکرد باعث شد در ۳ماه نخست سال که انتظار داشتیم صادرات افزایش و واردات کاهش یابد سیاست ارزی غلط دولت موجب رابطه بر عکس در اقتصاد ایران شد. یعنی تقاضای واردات بیش از ۳۰میلیارد دلار بود. پورابراهیمی عامل این امر را ارز دولتی دانست و افزود: در شرایطی که نرخ بازار بیش‌تر از نرخ ارز دولتی است، ارزی را که باید برای کالای اساسی، ضروری و داروی مردم بگذاریم صرف واردات گوشی تلفن همراه، کالای لوکس، ماشین، غذای حیوان‌خانگی شده است. وی با تأکید بر این‌که واردات به شدت افزایش یافت و صادرات کاملاً متوقف شد، تصریح کرد: امیدواریم بازار ثانویه با جهت‌گیری و اصرار ۳ماه مجلس که منجر به تن دادن دولت به‌کار کارشناسی شد به شیوه درست اجرایی شود و باید چارچوب ضابطه‌مند برای بازار ثانویه تعریف شود. وی در این باره توضیح داد: اعتقاد ما بر این است که عرضه حاصل از صادرات نفت نباید در این بازار باشد و ارز صادرات غیرنفتی در این بازار آورده شود. ارز کالاهای اساسی و استراتژیک توسط دولت تأمین شود. باید اجازه دهیم قیمت‌های تعادلی کار خود را انجام دهند تا صادرات رونق بگیرد و تقاضای وارداتی ناشی از تفاوت ارز و رانت حاصل از آن کاهش یابد. پورابراهیمی خاطر نشان کرد: اگر دولت همراهی نکند نگران این بازار نیز هستیم و در نامه‌ای که به رییس‌جمهور نوشتیم به این موضوع تأکید شد. بازار ثانویه باید به تقویت صادرات کمک کند و قیمت ارز در بازار غیررسمی را کاهش دهد که حتماً رخ خواهد داد و شرط آن رعایت ضوابط اصولی برای بازار ثانویه است.