معافیت مالیاتی ۷ ساله ستاره خلیج‌فارس پیگیری می‌شود

مردم؛ سهامدار بزرگ‌ترین پالایشگاه گازی معافیت مالیاتی ۷ ساله ستاره خلیج‌فارس پیگیری می‌شود گروه انرژی- پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس پس از عبور از دست‌اندازهای بسیار و گذشت یک پروسه طولانی مدت زمانی سرانجام در شرایطی راه‌اندازی شد که ممکن بود با وجود افزایش مصرف بنزین، واردات این فرآورده با مشکل روبه‌رو شود. این امر یک برگ […]

مردم؛ سهامدار بزرگ‌ترین پالایشگاه گازی

معافیت مالیاتی ۷ ساله ستاره خلیج‌فارس پیگیری می‌شود

گروه انرژی- پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس پس از عبور از دست‌اندازهای بسیار و گذشت یک پروسه طولانی مدت زمانی سرانجام در شرایطی راه‌اندازی شد که ممکن بود با وجود افزایش مصرف بنزین، واردات این فرآورده با مشکل روبه‌رو شود. این امر یک برگ برنده برای بازار انرژی ایران محسوب می‌شود چرا که درحالی دو فاز این پالایشگاه به بهره‌برداری رسید که از لحاظ بین‌المللی ایران در شرایط بد سیاسی و در تنگنای تحریم‌ها دست و پا می‌زند، بنابراین نزدیک شدن به خودکفایی در تولید بنزین و رسیدن به خط پایان صادرات این سوخت می‌تواند اتفاق خوشایندی برای کشور محسوب شود. فقط یک فاز دیگر برای بهره‌برداری باقی مانده است تا این امر به صورت کامل محقق شود آن هم بنا به قول مسؤولان ذی‌ربط تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

اما از آنجایی که مدیران نفتی با توجه به شرایط فورس‌ماژور برای چرخش بیش‌تر سرمایه‌ها در فازهای نفتی در حال برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌های ارزی و ریالی مردم هستند بنا شده است تا به دنبال دستور رییس‌جمهوری برای عرضه سهام پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس در بورس، ملزومات ورود سهام این پالایشگاه به بورس فراهم می‌شود.

عرضه سهام در تالار شیشه‌ای

محمود مخدومی، مدیرعامل شرکت تاپیکو، در آیین پنجمین سالروز ورود این شرکت به بورس اوراق بهادار تهران گفت: حسن روحانی، رییس‌جمهوری در مراسم افتتاح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس دستور داد تا ملزومات ورود سهام این شرکت به بورس فراهم شود، بنابراین بلافاصله پس از این دستور با همکاری سازمان تأمین اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) طرح عرضه سهام پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به بورس در دستور کار قرار گرفت تا امکان عرضه سهام این پالایشگاه فراهم شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، وی افزود: امیدواریم دو سهامدار دیگر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از جمله شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با مالکیت ۱۸ درصد از سهام این پالایشگاه، همکاری لازم برای عرضه سهام در بورس اوراق بهادار را داشته باشند.

بهره‌برداری رسمی فاز سوم؛ سال ۹۸

مختومی ادامه داد: به منظور امکان حضور بیش‌تر مردم در بازارهای سرمایه و نقدینگی با تولید مستمر، استقبال اولیه از طرف بازار سرمایه نسبت به عرضه سهام پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس انجام شده است.

مدیرعامل تاپیکو اعلام کرد: فاز سوم ستاره خلیج‌فارس تا پایان امسال به بهره‌برداری آزمایشی می‌رسد و در ۳ ماه نخست سال ۹۸ مورد بهره‌برداری رسمی قرار می‌گیرد.

مخدومی همچنین از اختصاص سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون یورویی به پروژه ساخت و تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس خبر داد.

وی با تأکید بر این‌که پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس سبب می‌شود که کشور از واردات بنزین بی‌نیاز شود، ادامه داد: تا پایان امسال فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس راه‌اندازی می‌شود که این ۳ فاز در کنار یکدیگر ۵۰ درصد بنزین تولیدی کشور را پوشش می‌دهند و دیگر پالایشگاه‌ها نیز ۵۰ درصد دیگر بنزین مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند.

تقویت طرح اقتصادی

مدیرعامل تاپیکو با اشاره به عزم وزارت نفت در دو سال اخیر برای راه‌اندازی این پروژه ملی اظهارکرد: در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد پیشرفت خیره‌کننده روند ساخت این پروژه عظیم بودیم که سرانجام فاز نخست و دوم این پالایشگاه با هدف تولید بنزین یورو ۴ و یورو ۵ که مطابق با استانداردهای روزآمد اروپاست راه‌اندازی شده است و اکنون روزانه ۲۴ میلیون لیتر بنزین در این دو فاز تولید می‌شود.

مدیرعامل تاپیکو به مزیت این پالایشگاه به سبب موقعیت جغرافیایی آن اشاره کرد و گفت: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس در موقعیتی است که می‌تواند از ۷ سال تخفیف کامل مالیاتی بهره‌مند شود؛ این موضوع اکنون از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، استانداری هرمزگان و شرکت تاپیکو در حال پیگیری است.

مخدومی ادامه‌داد: ظرفیت دیگری که در قالب قانون رفع موانع تولید آمده، سبب تخفیف ۱۰ درصدی خوراک برای پالایشگاه‌های تازه تأسیس می‌شود و ما در پی آن هستیم تا از این موقعیت استفاده کنیم و به تقویت اقتصاد طرح بپردازیم.