تأخیر دولت موجب ارایه طرح بانکداری مجلس شد

    مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: تأخیر دولت در ارایه لایحه عملیات بانکداری بدون ربا سبب شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار به سرانجام رساندن طرح آماده شده در این زمینه شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، کامران ندری با اشاره […]

 

 

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: تأخیر دولت در ارایه لایحه عملیات بانکداری بدون ربا سبب شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار به سرانجام رساندن طرح آماده شده در این زمینه شوند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، کامران ندری با اشاره به تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی درباره طرح عملیات بانکی بدون ربا، افزود: این طرح برگرفته از لایحه بانکداری بانک مرکزی است که در سال ۱۳۸۶ تهیه و سال گذشته توسط بانک مرکزی به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال شد تا پس از تصویب دولت به مجلس شورای اسلامی ارایه شود اما این لایحه در وزارت امور اقتصادی و دارایی مسکوت ماند.

وی اظهارداشت: از آن‌جا که وزارت امور اقتصادی و دارایی این لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارایه نکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تهیه و با اصل هشتاد و پنجی شدن آن موافقت کردند اما با این وجود شورای نگهبان باید نسبت به این مسأله اظهارنظر کند.

ندری با اشاره به تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال ۱۳۶۲، گفت: با وجودی که این قانون باید ظرف ۵ سال مورد بازنگری قرار می‌گرفت اما حدود ۳۰ سال از زمان آن گذشته است لذا مجلس شورای اسلامی با توجه به دریافت نکردن لایحه دولت خود راساً به بازنگری در این قانون از طرق ارایه یک طرح اقدام کرده است.

به گفته وی، با توجه به این‌که چندین سال از تاریخ تدوین لایحه گذشته و تحولات زیادی در حوزه بانکداری دنیا رخ‌داده بنابراین این لایحه باید تکمیل و بدون نقص تصویب شود ضمن این‌که باید فرصتی در نظر گرفته شود که این طرح که برگرفته از لایحه بانک مرکزی است مورد بازبینی قرار گیرد تا به روز شود.

 

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی افزود: از آن‌جا که در فواصل زمانی کوتاه امکان تغییر قوانین وجود ندارد بنابراین بهتر است قانون عملیات بانکی بدون ربا نیز با دقت بیش‌تری بررسی و تصویب شود.