توسل دولت‌‌ها به بخش‌خصوصی در زمان بحران‌ها

رییس اتاق ایران ‌و سوئیس مطرح‌کرد توسل دولت‌‌ها به بخش‌خصوصی در زمان بحران‌ها مناقصه‌مزایده ـ ‌رییس اتاق ایران ‌و سوئیس با بیان این‌که در زمان بحران بخش‌خصوصی کارآمدتر است به همین دلیل دولت‌‌ها زمانی که در شرایط دشوار قرار می‌گیرند به بخش‌خصوصی در کشور‌ها متوسل می‌شوند، گفت: شرکت‌های دولتی ‌و نیمه‌دولتی در شرایط عادی هم […]

رییس اتاق ایران ‌و سوئیس مطرح‌کرد

توسل دولت‌‌ها به بخش‌خصوصی در زمان بحران‌ها

مناقصه‌مزایده ـ ‌رییس اتاق ایران ‌و سوئیس با بیان این‌که در زمان بحران بخش‌خصوصی کارآمدتر است به همین دلیل دولت‌‌ها زمانی که در شرایط دشوار قرار می‌گیرند به بخش‌خصوصی در کشور‌ها متوسل می‌شوند، گفت: شرکت‌های دولتی ‌و نیمه‌دولتی در شرایط عادی هم به سختی کار می‌کنند چه رسد به زمان بحران.

به گزارش مناقصه‌مزایده، شریف‌نظام‌مافی تصریح‌کرد: با توجه به این مسأله اشاره وزیر امورخارجه ایران به این‌که بخش‌خصوصی و کارآفرینان می‌توانند اراده‌های سیاسی در اروپا را تقویت کنند درست است، بخش‌خصوصی به معنای واقعی کلمه چاره‌گشای اقتصاد ایران است اما دولت هم باید در حمایت از این بخش حرکت کند نه این‌که مانع توسعه کار آن شود.

وی افزود: به دنبال جلسات موفقیت‌آمیزی که در وین و سوئیس برگزار شد، رویکرد اروپا نسبتاً مثبت ارزیابی می‌شود. بیانیه‌ای هم پس از این جلسات منتشر شده که در آن تمام نیازهای ایران از جمله تعاملات بانکی ‌و حمایت از سرمایه‌گذاری هم دیده شده است.

رییس اتاق ایران‌ و سوئیس ادامه ‌داد: در پارلمان اروپا حتی به راه‌اندازی بانک سرمایه‌گذاری اروپا رای داده شده بنابراین می‌توان گفت قاره سبز گام‌های مثبتی در جهت حفظ منافع برجامی ایران برداشته اما نکته این است که تا پایان ماه آگوست اقدامات اروپا به مرحله اجرا می‌رسد یا خیر؟

نظام‌مافی با یادآوری این‌که تحریم‌های ثانویه در مرحله اول در پایان ماه آگوست و پس از آن در ماه نوامبر اعمال می‌شود، گفت: مدت زمان کمی تا پایان ماه آگوست و مرحله اول اعمال تحریم‌های ثانویه باقی مانده است. به نظر من، بعید است در این مدت حرکت جهشی از اروپا ببینیم اما تا پایان نوامبر مهلت خوبی برای اروپا و ایران برای توسعه همکاری‌های اقتصادی وجود دارد.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی این‌که در نهایت چه اتفاقی رخ می‌دهد دشوار است، افزود: بخشی از پیشبرد منافع اقتصادی برجام منوط به بازی‌های سیاسی است. واضح است که دشمنان ایران می‌خواهند کشورمان از برجام خارج شود و به نظر می‌رسد تمام توان و سرمایه لابیگریشان را برای خروج ایران از برجام هزینه کنند.

رییس اتاق ایران‌و سوئیس اضافه‌کرد: این نکته‌ای است که وزیر امور خارجه ایران در نشست مشترک با فعالان اقتصادی در اتاق ایران هم آن را مطرح کردند. قدرت اقتصادی اروپا نصف قدرت اقتصادی آمریکا هم نیست و تصمیمات اقتصادی اتحادیه اروپا تحت تأثیر آمریکاست. با این وجود به نظر می‌رسد با طرح اهداف درست در درازمدت و کوتاه مدت امکان ادامه برجام برای ایران و کشورهای اروپایی وجود داشته باشد.

نظام‌مافی با بیان این‌که دوره ریاست جمهوری ترامپ دو سال دیگر پایان می‌یابد و در این مدت کوتاه تا روی کار آمدن دولت دیگری در آمریکا می‌توان با روش‌های مختلف برجام را حفظ کرد، گفت: از سوی دیگر اگر ترامپ دوباره در آمریکا به ریاست جمهوری برسد، باید برای ۶ سال آینده برنامه ریخت و به دنبال راه‌حل‌های سیاسی مناسب گشت.

وی افزود: بخش‌خصوصی هم در این مدت می‌تواند بر توسعه فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی تمرکز کند. در سفر اخیری که آقایان شافعی و سلطانی از پارلمان بخش‌خصوصی به همراه رییس‌جمهور به سوئیس داشتند، توافق خوبی برای همکاری با اتاق سوئیس و ایران برای همکاری شرکت‌ها انجام شده است. قرار است در اتاق سوئیس ‌و ایران در زوریخ و ایران ‌و سوئیس در تهران کارگروه ضربتی برای یافتن راهکارهای قانونی که تجارت ایرانیان را تسهیل کند و از نظر حقوقی تجار را به بحث تحریم‌های ثانویه آمریکا وارد نکند ایجاد شود.

رییس اتاق ایران و سوئیس گفت: پیشنهاد من این است که تمام اتاق‌های مشترک راه‌حل مناسب برای توسعه کار فعالان بخش‌خصوصی در کشورهای خارجی را پیدا کنند و وارد مذاکره شوند. در شرایط کنونی اتاق‌های مشترک نباید به امید دولت یا اتاق‌های دیگر بمانند.