بهره‌وری صنعت سیمان با افزایش قیمت و حذف تخفیف‌‌ها

رییس انجمن صنفی صنعت سیمان مطرح کرد بهره‌وری صنعت سیمان با افزایش قیمت و حذف تخفیف‌‌ها صنعت سیمان در حال حاضر به دلیل نداشتن تقاضا کم‌تر از ظرفیت اسمی تولید می‌کند، مدتی است که تولیدکنندگان از لحاظ مصرف داخلی به دلیل رکود در بخش ساختمان، با مشکل مواجه شده‌اند. همچنین مصرف داخلی سیمان به‌رغم افزایش […]

رییس انجمن صنفی صنعت سیمان مطرح کرد

بهره‌وری صنعت سیمان با افزایش قیمت و حذف تخفیف‌‌ها

صنعت سیمان در حال حاضر به دلیل نداشتن تقاضا کم‌تر از ظرفیت اسمی تولید می‌کند، مدتی است که تولیدکنندگان از لحاظ مصرف داخلی به دلیل رکود در بخش ساختمان، با مشکل مواجه شده‌اند. همچنین مصرف داخلی سیمان به‌رغم افزایش ظرفیت تولید ۸ میلیون تنی، در سال ۹۷ نسبت به ۹۱ از ۷۰ میلیون تن به ۵۵ میلیون تن کاهش یافته که این میزان کاهش مصرف با افزایش ظرفیت تولید باعث شده که تقریباً تمام کارخانه‌های کشور با میانگین ۶۵ درصد راندمان، تولید داشته باشند.

و از سوی دیگر عراق بزرگ‌ترین بازار صادراتی این محصول بوده که طی سال‌های اخیر به دلیل راه‌اندازی دو کارخانه در کشورش دیگر به سیمان ایرانی روی خوش نشان نداد و باعث شد بخشی از بازار این محصول از دست برود. با توجه به ظرفیت‌سازی عراق و قطع صادرات سیمان ایران به این کشور، افغانستان و پاکستان قطر، کویت، تانزانیا و بنگلادش جایگزین بسیار خوبی برای پر کردن خلأ صادرات به عراق شده‌اند.

این در حالی است که کماکان به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی که ترامپ ایجاد کرده، در مبادلات ارز و پول با مشکل مواجه هستیم. به همین دلیل هم با بعضی کشور‌ها به صورت ریالی معامله می‌شود. دولت باید برای این موضوع تصمیمی بگیرد. بیش‌تر صادرات سیمان ایران به کشورهای همسایه صورت می‌گیرد

از مهم‌ترین موانع صادرات سیمان می‌توان : عدم وجود زیرساخت‌های لازم، موانع موجود در حمل و نقل زمینی و همچنین حمل و نقل دریایی با توجه به قیمت سوختی که کشتی‌ها استفاده می‌کنند، اصلاً مقرون به صرفه نیست و امکان رقابت را از بین می‌برد.

همچنین افزایش هزینه‌های ثابت (تورم سالانه، قطعات یدکی ارزبر و افزایش دستمزد) موجب بالا رفتن قیمت تمام شده محصول‌‌ها شده و این مسایلی است که صادرات سیمان امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

در این باره عبدالرضا شیخان، رییس انجمن صنفی صنعت سیمان از افزایش نرخ صادرات سیمان در نیمه دوم امسال خبر داد

وی در رابطه با راهکارهای افزایش فروش سیمان گفت: اگر جاده‌ها بتنی ساخته شوند سالانه حدود دو- سه میلیون تن بیش‌تر به فروش سیمان اضافه نمی‌شود؛ لذا باید تحولی جدی صورت گیرد و باید روی صادرات تمرکز کنیم. البته با توجه به اتفاقات اخیر به مشکل برخوردیم. با این حال صادرات سیمان به کشورهای آسیای دور را پیگیری می‌کنیم، چرا که چین میزان تولید سیمان را کاهش داده و فضا برای صادرات سیمان ایران باز شده که البته این شرایط مقطعی است. برای مثال در عراق صادرات خوبی داشتیم که دیگر ادامه پیدا نکرد.

رییس انجمن صنفی صنعت سیمان اظهار کرد: علی‌رغم تحریم‌ها، در دهه ۸۰ ظرفیتی ایجاد شد که توانستیم با هماهنگی دولت میزان تولید را بالا ببریم و در این مدت میزان تولید ۲٫۵ برابر قبل بود اما این روند ادامه پیدا نکرد و حتی در سال‌های اخیر با رشد منفی در تولید مواجه شدیم و رکود ساخت و ساز به صنعت سیمان به ویژه کارخانه‌هایی که تازه در مدار تولید قرار گرفته بودند، لطمه زد.

وی با بیان این‌که به دلیل کاهش نقدینگی، میان کارخانه‌ها رقابت منفی ایجاد شده است، افزود: با وزارت صنعت هماهنگ کردیم و تصمیم گرفتیم به اندازه‌ای تولید نکنیم که نتوانیم بفروشیم و بررسی کردیم در صنعت سیمان برای جلوگیری از زیان تولید، قرار شد کارخانه‌ها براساس نیاز داخلی و صادراتی تولید و توزیع داشته باشند و تخفیف‌‌ها را کم کنند. البته تا امروز قیمت‌ فروش سیمان از قیمت مصوب کم‌تر بوده است.

رییس انجمن صنفی صنعت سیمان تصریح‌کرد: برای بهره‌وری در این صنعت باید تخفیف‌‌ها حذف و به قیمت مصوب اضافه شود اما هنوز در زمینه میزان افزایش قیمت به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

گفتنی است که چندی پیش در جلسه‌ای که با حضور وزیر صنعت در انجمن صنفی صنعت سیمان تشکیل شد در این جلسه قرار بر این شد که در حوزه حمل و نقل و با توجه به این‌که سیمان کالایی محلی است و شعاع صادراتی‌‌ آن نمی‌تواند بیش‌تر از ۳۰۰ کیلومتر باشد، تقاضا شد در قالب یارانه حمل و نقل کمکی به این صنعت شود.

وی درباره توافق تخفیف ۳۰ درصدی کشتیرانی به هزینه حمل و نقل صادرات سیمان گفت: این توافق هنوز محقق نشده است.