پیمانکاران چینی مشغول برداشت اطلاعات پروژه ریلی تهران-مشهد هستند

پیمانکاران چینی مشغول برداشت اطلاعات پروژه ریلی تهران-مشهد هستند با انجام پروژه برقی‌سازی گرمسار-اینچه‌برون ارتباط تجاری ما با کشورهای آسیای میانه، ترکمنستان و قراقستان به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. عملیات برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون با سرمایه‌گذاری ۱٫۲میلیارد یورویی روس‌‌ها در تاریخ ۱۱تیرماه امسال در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی، سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن و […]

پیمانکاران چینی مشغول برداشت اطلاعات پروژه ریلی تهران-مشهد هستند

با انجام پروژه برقی‌سازی گرمسار-اینچه‌برون ارتباط تجاری ما با کشورهای آسیای میانه، ترکمنستان و قراقستان به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد.

عملیات برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون با سرمایه‌گذاری ۱٫۲میلیارد یورویی روس‌‌ها در تاریخ ۱۱تیرماه امسال در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی، سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن و مدیرعامل راه‌آهن روسیه برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز، مدیرعامل راه‌آهن کشور درباره این اتفاق سیاسی-اقتصادی که ترانزیت ریلی ایران با کشورهای آسیای میانه را سرعت می‌بخشد، گفت: با انجام پروژه گرمسار-اینچه‌برون ارتباط تجاری ما با کشورهای آسیای میانه، ترکمنستان و قراقستان به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد.

سعیدمحمدزاده تصریح کرد: خط ریلی گرمسار-اینچه‌برون برای ما اهمیت زیادی دارد چراکه از این طریق، شرق و غرب خزر به شهرهای بزرگ ایران و همچنین کشورهای اطراف خزر دسترسی پیدا خواهد کرد.

محمدزاده توضیح داد: راه‌آهن ایران در شرق خزر و با عبور از مسیر اینچه‌برون، بندر امیرآباد و انزلی به شبکه ریلی روسیه وصل خواهد شد که این مسیر می‌تواند در تقویت ارتباط بین روسیه با جنوب کشور و حمل بارهای ترانزیتی کل منطقه مؤثر باشد.

مدیرعامل راه‌آهن کشور افزود: بنابراین امیدواریم کشور روسیه این پروژه را با سرعت و کیفیت مناسب، همان‌طور که تاکنون دیده‌ایم؛ انجام دهند.

محمدزاده درباره روند رشد حمل‌ونقل ریلی در سال‌های اخیر گفت: در سال‌های اخیر همزمان با تحولات اقتصادی، حمل‌ونقل ریلی نیز متحول شده است. با این حال رشد و بالندگی در حمل‌ونقل ریلی در گرو توسعه زیرساخت‌ها و تقویت ارتباطات با کشورهای آسیای میانه و جنوب ایران است.

این مقام مسؤول ادامه داد: بدون احتساب فاینانس‌‌ها -در سال‌های اخیر- سالانه به‌طور متوسط یک میلیارد دلار صرف توسعه ریلی کشور شده و توسعه شبکه ریلی نیز منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت شده است.

محمدزاده افزود: بنابراین، پیش‌بینی شده که ایران تا ۱۰ سال دیگر، ۶‌هزار کیلومتر راه‌آهن برقی داشته باشد که شروع این ماجرا با برقی‌سازی تهران-مشهد و گرمسار-اینچه‌برون صورت گرفته است. همچنین عملیات دوخطه کردن خط آهن بافق-سرخس و اتصال سرخس به بندرعباس نیز در دست اجراست، تا از این طریق ظرفیت حمل بار در خطوط ریلی افزایش یابد.

مدیرعامل راه‌آهن کشور درباره میزان همکاری‌ها با کشور روسیه گفت: همین حالا هم بین ایران و روسیه مجموعه‌ای از همکاری‌ها در حال انجام است که در جهت توسعه حمل‌ونقل ریلی هر دو کشور خواهد بود.

محمدزاده درباره برقی‌کردن تهران-مشهد نیز توضیح داد: در مورد خط برقی تهران-مشهد، شرکت‌های پیمانکاری داخلی در بخشی از کار مشغول‌ هستند و بخشی دیگر نیز با انتقال دانش فنی انجام می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن ایران تصریح‌کرد: در این پروژه مسأله گشایش ال‌سی انجام شده و مطالعات پروژه نیز توسط کنسرسیومی از مشاوران داخلی و خارجی در حال انجام است که امیدواریم در موعد مقرر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وی تأکیدکرد: پیمانکاران چینی هم در حال حاضر مشغول برداشت اطلاعات و انجام پروژه در بخشی از پروژه ریلی تهران-مشهد هستند. بنابراین پیش‌پرداخت شروع پروژه نیز توسط دولت تأمین شده است و روند انجام آن در شرایط خوبی به سر می‌برد.

مدیرعامل راه‌آهن کشور درباره میزان توانمندی شرکت‌های داخلی برای اجرای پروژه‌های اصلی ریلی نیز گفت: شرکت‌های داخلی در کنار خارجی‌‌ها و با انتقال تکنولوژی از خارج، مشغول زمینه‌چینی برای اجرای این پروژه هستند؛ اما در کل هدف ما این است که به سمت توانمندسازی شرکت‌های داخلی برویم.