افتتاح راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان ظرف ۴ سال

  وزیر راه با بیان این‌که اصلی‌‌ترین شعار این وزارتخانه ارتقای سطح ارتباطات در وهله اول در داخل کشور و در نوبت دوم در سطح بین‌المللی است، تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم در کنار محوریت جابه‌جایی بار راه‌آهن در حوزه مسافری نیز مطرح شود. به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی اظهار […]

 

وزیر راه با بیان این‌که اصلی‌‌ترین شعار این وزارتخانه ارتقای سطح ارتباطات در وهله اول در داخل کشور و در نوبت دوم در سطح بین‌المللی است، تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم در کنار محوریت جابه‌جایی بار راه‌آهن در حوزه مسافری نیز مطرح شود.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی اظهار کرد: همانطور که نحوه‌ مذاکرات و قرار‌دادهای ماه‌های گذشته نشان می‌دهد ایران در حوزه افزایش ارتباطات با کشورهای همسایه کارهای مثبت قابل توجهی انجام داده که امیدواریم نتیجه آن در کنار راه افتادن کریدور ریلی ایران به چین به ارتباط ریلی با مسکو و هلسینکی نیز منجر شود.

وی با بیان این‌که ما در راه‌آهن به دنبال چشمه‌های بار هستیم، تأکید کرد: به اعتقاد ما حمل‌ونقل ریلی می‌تواند نقش قابل توجهی در نقل و انتقال کالاهای نفتی، پتروشیمی و سیمانی داشته باشد. ظرفیت انتقال بریل در تمام این حوزه‌ها وجود دارد و ما نیاز داریم مقدمات لازم در این حوزه را فراهم آوریم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: توسعه خطوط ریلی در جهان با دستور حل نشده و هرجا نیاز به تغییر و تحولی وجود داشته با اصلاح قوانین و به وجود آوردن زیرساخت‌های لازم نهایی شده است.

آخوندی با اشاره به اقدامات مثبت و قابل توجه صورت گرفته برای گسترش نفوذ راه‌آهن در حمل‌ونقل ایران تصریح کرد: ما در طول این ماه‌ها اقدامات مثبتی در حوزه قطارهای سریع‌السیر و برقی، دو خطه و ۴ خطه کردن خطوط اصلی و همچنین افزایش نفوذ خطوط حومه‌ای انجام داده‌ایم که نتیجه بسیاری از آن‌ها در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به بالارفتن سرعت بار برای افتتاح خط سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان اظهار کرد: خوشبختانه با اقداماتی که در حوزه تأمین مالی و تجهیز کارگاهی این پروژه مهم صورت گرفته، انتظار داریم ظرف ۴ سال آینده با نهایی شدن این پروژه امکان سفر ریلی بین این استان‌ها با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از نهایی شدن قرار‌داد برقی‌سازی خط آهن تهران به مشهد سخن گفت و افزود: انتظار ما این است که این مسیر مهم نیز به زودی نهایی شود تا امکان سفر ریلی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت بین تهران و مشهد فراهم‌ آید. قطارهای حومه‌ای نیز در این سال‌ها توانسته‌اند شرایط بسیار خوبی را نسبت به گذشته تجربه کنند تا جایی که امروز بسیاری از خطوط خروجی ریلی از شهر تهران یا ۴ خطه شده‌اند و یا در آینده‌ای نزدیک شامل این موضوع خواهند شد. همین برنامه برای شهرهایی بزرگی مانند شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد نیز وجود خواهد داشت.

آخوندی با بیان این‌که استفاده از روش‌های تأمین مالی نوین می‌تواند بسیار گرهگشا باشد، عنوان کرد: با توجه به لغو تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی و حضور نمایندگان کشورهای خارجی در ایران این امید وجود دارد که با استفاده از این روش‌ها شرایط برای بهبود اوضاع مالی فراهم شود.

 

وی همچنین از اهمیت اتصال خطوط ریلی به بنادر و حوزه‌های اقتصادی کشور سخن گفت و افزود: در حال حاضر بنادر اصلی ایران به خطوط ریلی متصل هستند و ما تلاش می‌کنیم در آینده نزدیک شرایط را برای اتصال فرودگاه امام خمینی (ره) فراهم کنیم.