حکومت‌های عربی و استعمارگر مقابله با ایران را مسأله اول منطقه کرده‌اند

    رییس قوه قضاییه با انتقاد از حمایت حکومت‌های سعودی از فعالیت‌های مخرب گروه‌های تروریستی گفت: فلسطین اولویت جهان اسلام است اما برخی دولت‌های استعماری مقابله با ایران را به مسأله اول منطقه تبدیل کرده‌اند.به گزارش ایرنا، آیت‌ا… صادق آملی لاریجانی در همایش «همصدا با اقصی» که با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار […]

    رییس قوه قضاییه با انتقاد از حمایت حکومت‌های سعودی از فعالیت‌های مخرب گروه‌های تروریستی گفت: فلسطین اولویت جهان اسلام است اما برخی دولت‌های استعماری مقابله با ایران را به مسأله اول منطقه تبدیل کرده‌اند.به گزارش ایرنا، آیت‌ا… صادق آملی لاریجانی در همایش «همصدا با اقصی» که با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد، گفت: همان طور که امام (ره) و رهبری نیز گفتند اهتمام به مسأله فلسطین، اهتمام به مسأله همه جهان اسلام است چرا که مسأله فقط جنگ بین فلسطین و اسرائیل نیست، بلکه یک حکومت استکباری و کل جهان اسلام است.

وی با بیان این‌که توجه به موضوع فلسطین نباید به عنوان جنگ در یک سرزمین محسوب شود، گفت: همه مسلمانان در این مسأله باید ذی‌دخل باشند، به همین جهت مسأله فلسطین باید از جهات مختلف در جهان اسلام مطرح شده و رسیدگی شود.

رییس دستگاه قضا با تأکید بر این‌که از میان حوادث و اتفاقات رقم خورده پیرامون مسأله فلسطین معیار‌ها و میزان‌هایی از حقیقت آشکار شد، اظهار داشت: ۳ معیار اصلی از این حوادث برای همه آشکار شده است که اولین آن‌ها موضوع حقوق بشر است، به‌طوری که این مسأله حقوق بشر را کشورهای غربی بسیار بزرگ جلوه می‌کنند و فیلسوفان سیاسی آن‌ها در این باب فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به این‌که بند بند اساس‌نامه بین‌المللی دیوان کیفری بر فعالیت‌های اشغالگران در فلسطین تطبیق می‌شود، گفت: آمریکایی‌‌ها و حکام و حامیان آن‌ها نمی‌گذارند حقوق بشر در جایی عملی و اجرا شود. کمپانی‌هایی که این افراد را از لحاظ مالی تأمین می‌کنند، نمی‌گذارند حقوق بشر در جایی ریشه بدواند، بنابراین مسأله فلسطین را به عنوان یک صحنه آزمایشگاه بزرگ حقوق بشری باید دید.

آملی لاریجانی در خصوص معیار دوم از معیارهای آشکار شده ناشی از حوادث فلسطین اظهار داشت: نکته و معیار دوم هوشیاری امت‌هاست. جهان اسلام برای این‌که بتواند به مقابله با این غده سرطانی بپردازد، باید به گفتمان عمومی بپردازد. در چند ساله گذشته فاصله بیداری کشور‌ها از هم زیاد بود، بنابراین مسأله‌ای که بتواند به عمومی شدن گفتمان فلسطین کمک کند، بسیار ارزشمند است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: باید تلاش‌های بیش‌تری انجام شود تا سازمان‌های مردم‌نهاد بتوانند یکصدا و البته همصدا فعالیت‌های خود را سامان دهند.

رییس قوه قضاییه به پیش‌بینی امام راحل در مورد مسأله فلسطین اشاره و تصریح کرد: امام (ره) در سال ۵۱ مسأله فلسطین را به عنوان یک مسأله مهم مطرح کردند و هشدار دادند که اگر جلوی اشغالگران را نگرفته و از مردم مظلوم فلسطین دفاع نشود، تمام کشورهای عربی به سرنوشت فلسطین دچار می‌شوند.

وی با تأکید بر این‌که خط دفاع از مردم فلسطین در جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد، گفت: در سال ۶۹ و در مجلس کشور قانونی تحت عنوان قانون حمایت از مردم فلسطین مطرح شد و این خود مصداقی است از سابقه تاریخی حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم مظلوم و بی‌پناه فلسطین.

 

آملی لاریجانی در خصوص معیار سوم توضیح داد: مسأله فلسطین علاوه بر این‌که معیار حقوق بشری و آگاهی‌بخشی ما محسوب می‌شود، معیاری برای خدمت و خیانت سران حکومت‌‌ها و دولت‌های اسلامی است. جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از قبل از انقلاب تا امروز در حد وسع خود نشان داده است و حتی جنگ‌های نیابتی در منطقه نیز نتوانست مانع از دفاع ایران باشد، اما سؤال اینجاست دولت‌های دیگر چه کرده‌اند.