آشنایی با انجمن صنفی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی

  صنعت نوپای تولید تجهیزات پزشکی، به دلیل شرایط ویژه و ارتباط مستقیم آن با سلامت انسان از حساسیت بالایی برخوردار است. به گزارش مناقصه‌مزایده این صنعت در حال حاضر به وسیله ۲۷۰۰۰ شرکت و بالغ بر یک میلیون نفر اشتغال و همچنین تولید قریب ۵۰۰٫۰۰۰ محصول در سراسر جهان شناخته شده است، بسیاری از […]

 

صنعت نوپای تولید تجهیزات پزشکی، به دلیل شرایط ویژه و ارتباط مستقیم آن با سلامت انسان از حساسیت بالایی برخوردار است.

به گزارش مناقصه‌مزایده این صنعت در حال حاضر به وسیله ۲۷۰۰۰ شرکت و بالغ بر یک میلیون نفر اشتغال و همچنین تولید قریب ۵۰۰٫۰۰۰ محصول در سراسر جهان شناخته شده است، بسیاری از محصولات بر شمرده، محصول فرایند تحقیق و توسعه بوده و تحت نظر و مدیریت فارغ‌التحصیلان برتر دانشگاهی تولید می‌شود. ویژگی دیگر این صنعت را می‌توان نیاز حداقلی آن به سرمایه بالا، وابستگی آن به افراد تحصیل کرده و محصولات نهایی با تکنولوژی بالا برشمرد.

موضوع سلامت و نرخ ۱٫۷ درصدی آن از تولید ناخالص ملی حکایت از اهمیت این بخش از اقتصاد کشور می‌باشد. بیش‌تر محصولات تولیدی کشورمان در این زمینه دارای استانداردهای کیفی بین‌المللی بوده و علاوه بر صادرات این محصولات به کشورهای همسایه و آسیای میانه، بسیاری کشورهای اروپایی نیز هستند که علاقه‌مند به واردات این محصولات می‌باشند.

انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی، به‌عنوان اصلی‌‌ترین و قدیمی‌‌ترین سازمان مردم نهاد (NGO) در این صنعت، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۷ آغاز نموده و امروز با افزون بر ۱۸۳ عضو بیستمین سال فعالیت خود را پشت سر گذاشته است.

انجمن صنفی به‌دنبال کسب مجوز فعالیت خود از وزارت کار و امور اجتماعی در سال ۱۳۷۷ بلافاصله و به‌دنبال تشکیل اولین هیأت مدیره و تدوین اساس‌نامه و آیین‌نامه‌های مورد نیاز نسبت به اخذ مجوزهای لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اقدام نمود.

از اقدامات با ارزش انجمن، ارتباط نزدیک آن با حوزه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز دولتی چون وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

علاوه بر پیگیری و انتقال مشکلات صاحبان این صنعت به سازمان‌های مسؤول، انجمن همواره در احقاق حقوق اعضای خود اهتمام دارد. و در حال حاضر انجمن به‌عنوان یک بدنه غیردولتی با اعتبار لازم، در مراجع فوق‌الذکر شناخته شده است.

تا کنون از بدو شکل‌گیری انجمن، ۱۰ دوره هیأت مدیره در انجمن تشکیل شده است. هیأت مدیره دوره دهم به‌دنبال فعالیت همکاران خود در دوره‌های قبل و با پیگیری اقدامات و تجربیات قبلی در تلاش است تا با رفع تنگنا‌ها و مشکلات پیش روی صنعت، در ارتقای آن مؤثر افتد.

تولیدات با کیفیت بالای اعضای این انجمن با دارا بودن استانداردهای بین‌المللی و نشان اروپا (CE) در حال حاضر به افزون بر ۵۲ کشور جهان صادر شده و از اعتبار بالایی برخوردار است.

 

برخی از اهداف اصلی این انجمن شامل افزایش تولید محصولات با کیفیت بالا و فن‌آوری بالا از طریق انتقال فن‌آوری و مهندسی معکوس و شرکت در صحنه رقابت با محصولات برتر و مطرح این صنعت در سراسر جهان می‌باشد.