دارو و طوفان تحریم‌ها

نگاهی به شیوه غیرانسانی جوامع غربی در برابر مسایل سیاسی دارو و طوفان تحریم‌ها گروه اجتماعی- تحریم؛ حرکت ظالمانه‌ای که مرد و زن نمی‌شناسد و برایش مردم مفهورمی ندارد! بعضی تحریم‌ها سیاسی هستند و برخی‌هایشان اقتصادی و اجتماعی؛ همانند تحریم دارو که به خوبی ماهیت تحریم‌های ظالمانه را آشکار می‌کند. تحریم واژه آشنا تحریم در […]

نگاهی به شیوه غیرانسانی جوامع غربی در برابر مسایل سیاسی

دارو و طوفان تحریم‌ها

گروه اجتماعی- تحریم؛ حرکت ظالمانه‌ای که مرد و زن نمی‌شناسد و برایش مردم مفهورمی ندارد! بعضی تحریم‌ها سیاسی هستند و برخی‌هایشان اقتصادی و اجتماعی؛ همانند تحریم دارو که به خوبی ماهیت تحریم‌های ظالمانه را آشکار می‌کند.

تحریم واژه آشنا

تحریم در تاریخ نظام جمهوری‌اسلامی واژه بیگانه‌ای نیست و پس از گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا تاکنون مردم انواع و اقسام تحریم‌ها را تجربه کرده و همواره کشور در معرض تهدیدات مختلف قرار داشته است. طی مدت پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون انواع قطعنامه‌ها و تحریم‌ها بر علیه مردم کشورمان وضع شده و تاکنون بسیاری زندگی برایشان سخت شده است.

آخرین تحریم

با خروج آمریکا از برجام که در اردیبهشت‌ماه امسال اتفاق افتاد می‌شد به روشنی دریافت که دوره تحریم‌ها به زودی از سر گرفته خواهد شد. دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا پیش از انتخابش بر این مسند بار‌ها توافق برجام را توافقی بی‌ارزش خوانده بود.

تحریم‌ها بر دارو مؤثر است

در همین ارتباط محمدنعیم‌امینی‌فرد، نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: به دلیل محدودیت در مبادلات پولی کشور در جریان تحریم‌ها و عدم استفاده از سوئیفت هرگونه تحریمی به‌طور حتم بر مسایل دارویی تأثیرگذار است. با توجه به این‌که سفارش و تدارک دارو حداقل یک روند چندین ماهه را طی می‌کند، کمیسیون به دنبال کسب اطمینان لازم از میزان ذخیره مواد اولیه برای تهیه داروهای تولید داخل و ایجاد تدارکات و ترتیبات لازم برای ورود واردات داروهای مورد نیاز به طرز قابل قبولی است. در حال‌حاضر نگرانی جدی درخصوص ذخیره استراتژیک دارویی وجود ندارد، البته درخصوص برخی اقلام دارویی شاید مشکلاتی وجود داشته باشد؛ به دنبال تحریم‌های گذشته در تأمین ۳۰۰ قلم دارویی مشکلاتی وجود داشت، درست است که دارو و تجهیزات پزشکی در هیچ دوره‌ای تحریم نبوده است، اما به دلیل این‌که مبادلات پولی کشور در جریان تحریم‌ها و عدم استفاده از سوئیفت تا حدودی دچار محدودیت می‌شود؛ بنابراین هرگونه تحریمی به‌طور حتم بر مسایل دارویی تأثیرگذار است.

تحریم‌ها برخلاف منشورهای جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق‌بشر تأکید می‌کند که هر انسان، شایسته داشتن یک زندگی با استاندارهای قابل قبول به منظور تأمین سلامت و رفاه خویش و خانواده‌اش نظیر دسترسی آسان به غذا و امکانات پزشکی است. واقعیت این است که تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری‌اسلامی‌ایران، با انگیزه‌های سیاسی بوده و بیانگر ماهیت استکباری و اقدامات خصمانه سیاستمداران آمریکایی است که برای پیشبرد اهداف زیاده‌خواهانه خود از هیچ اقدامی رویگردان نبوده‌اند حتی اگر وسیله رسیدن به هدفشان درد و رنج و مرگ انسان‌های بیمار باشد. چرا که نظام استکباری آمریکا طی گذشت ۳۸سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به وضوح نشان داده که جان مردم کشورمان برای آنها ارزشی ندارد و تحریم‌های فروش قطعات هواپیمایی که باعث کشته شدن صد‌ها نفر از مردم بیگناه کشورمان طی سال‌های گذشته بوده است. در هر حال علی‌رغم این‌که این نوع تحریم هزینه‌های زیادی را برای ایران به دنبال داشت جمهوری اسلامی توانست بسیاری از این موارد تحریم را با دشواری حل کند. در برخی زمینه‌ها مانند داروهای مورد نیاز بیماری‌های خونی و سرطانی با احساس نیاز پیش آمده دانشمندان ایران به سمت تولید دارو رفتند و موفق شدند چندین نوع داروی خاص را که تاکنون در انحصار چند کشور بود تولید کنند و به سمت خودکفایی در این عرصه حرکت کنند.

سابقه تحریم دارو

با شدت گرفتن تحریم‌ها و مصرف شدن ذخایر دارویی کشور، در سال۹۰ کمبود‌‌ها جدی شد. این کمبود‌‌ها در مورد بیماری‌های خاص و ازجمله سرطان، اثرگذارتر بود. به عنوان نمونه آبان‌ماه ۹۱ یک نوجوان ۱۵ ساله دزفولی به نام منوچهراسماعیلی‌لیوسی که مبتلا به بیماری هموفیلی بود، بر اثر عدم‌دسترسی به دارو از دنیا رفت. کار به جایی رسید که شخصیت‌های مختلف سیاسی، ادبی، هنری و پزشکی به بان کی‌مون، دبیر کل وقت سازمان ملل نامه نوشتند و به تحریم دارویی اعتراض کردند. در بخشی از این نامه آمده بود: «جناب آقای بان‌کی‌مون، ما می‌دانیم در هیچ سندی، سطری هم درباره تحریم دارویی نوشته نشده، اما به اذعان نماینده‌های پارلمان اروپا، تحریم بانک‌های ایران و عدم‌امکان مبادله پول، ورود دارو به ایران را با سختی‌های بسیاری همراه کرده و اینک مردم کشور من، تاوان آن را می‌دهند.»

آمادگی در برابر طوفان تحریم ها

هاشمی، وزیر بهداشت نیز گفت که امروز موضوع تحریم‌ها بسیار جدی است؛ گاهی ممکن است بگوییم چیزی درباره این مسأله به مردم نگوییم، چون عده‌ای می‌ترسند. همچنین برخی ممکن است بگویند شاید توافق شد، اما بعد با واقعیت مواجه خواهیم شد. اما در حالتی دیگر می‌توان باور کرد که طوفانی نزدیک می‌شود و باید آمادگی داشته باشیم. من طرفدار روش دوم هستم. اعتقاد ندارم که مدیران را در غفلت و خوش خیالی نگهداریم. عزم طرف مقابل ما جزم است. به چه زبانی باید بگوید که من می‌خواهم بیرحمانه‌‌ترین تحریم مالی را در طول تاریخ برای ایران اعمال کنم. مسؤولیت دارو و تجهیزات بر عهده ماست. باید دقت کنیم و بتوانیم در چالش مهمی که بخشی از قدرت بین‌المللی مدیریت کشور را وارد آن کرده، وظیفه خود را بدانیم. یکی از مهم‌ترین وظایف ما این است که بدانیم تیمی که با آن کار می‌کنیم آمادگی این شرایط را دارد یا خیر؟ من این نگاه را نسبت به کل حاکمیت دارم. ممکن است بعضی از ما برای شب عملیات مناسب نباشیم. اگر تیم مدیریتی آمادگی مقابله با تحریم را ندارد باید عوض شود.