سکه روی موج سیاسی! ؟

نزدیک مرز ۳میلیون تومان سکه روی موج سیاسی! ؟ گروه بانک بیمه بورس- قیمت سکه بعد از مدت‌ها صعود طی هفته گذشته روند نزولی به خود گرفت. طلایی‌‌ترین کالای ایران در حالی طی چند روز روند نزولی را در پیش گرفته بود که تا قیمت ۳میلیون تومان و بیش‌تر نیز پیش رفته بود. افزایش دوباره […]

نزدیک مرز ۳میلیون تومان

سکه روی موج سیاسی! ؟

گروه بانک بیمه بورس- قیمت سکه بعد از مدت‌ها صعود طی هفته گذشته روند نزولی به خود گرفت. طلایی‌‌ترین کالای ایران در حالی طی چند روز روند نزولی را در پیش گرفته بود که تا قیمت ۳میلیون تومان و بیش‌تر نیز پیش رفته بود.

افزایش دوباره قیمت طی در روز گذشته

اما نوسان قیمت سکه که بعد از اقداماتی همچون راه افتادن بازار ثانویه ارزی رو به سقوط نهاده بود، طی دو روز گذشته به مدار صعود بازگشت و طلایی‌‌ترین کالای ایرانی رنگ خودش را که طی چند روز گذشته کدر شده بود، پس گرفت و مجدداً با افزایش قیمتی خیره‌کننده روبه‌رو شد.

الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل‌متحد

در همین اوضاع همه به‌دنبال این پرسش هستند که چرا قیمت سکه باز هم بالا رفت؟ برخی کارشناسان صحبت‌های کدخدایی، سخنگوی شورای‌نگهبان را عامل آن می‌دانند. وی از ایرادات این شورا به لوایح پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی خبر داد و گفت که ایرادات در این لوایح همچنان باقی است. کدخدایی درباره وضعیت رسیدگی شورای‌نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به لایحه الحاق دولت جمهوری‌اسلامی‌ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) گوید: اعضای شورای‌نگهبان علاوه ‌بر ایرادات متعدد بر مواد و بندهای این مصوبه، با عنایت به قضایی بودن این لایحه تأکید داشتند لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی باید از طریق رییس قوه‌قضاییه ارجاع شود، البته ایرادات ماهیتی نیز به آن وارد بود. خبرگزاری‌ها این خبر را با تیتر رد FATF از سوی شورای نگهبان برجسته کردند و معامله‌گران نیز با حرارت بیش‌تری به این خبر پرداختند و همزمان خریدهای خود را بالا بردند. این در حالی است که برخی کارشناسان باور دارند، همچنان امکان تصویب قوانین لازم برای بهبود وضعیت در FATF وجود دارد. حتی این دسته عنوان می‌کنند، شورای‌نگهبان پرونده FATF را به‌طور کامل نبسته است و ممکن است با رفع ایرادات عنوان شده و اجماع سه قوه قوانین لازم مورد تأیید شورای‌نگهبان قرار بگیرند.

افزایش ۶۵هزار تومانی قیمت سکه طرح جدید

در جریان معاملات بازار آزاد تهران، نرخ انواع سکه با افزایش ۱۰ تا ۶۵ هزار تومانی مواجه شد. براین اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به دومیلیون‌و۹۲۷ هزار تومان رسید. در جریان معاملات بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۶۵هزار تومان افزایش به دو‌میلیون‌و۹۲۸ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۲۰ هزار تومان افزایش به دو میلیون‌و۷۰۴ هزار تومان رسید. هر نیم سکه با ۲۵ هزار تومان افزایش به یک‌میلیون‌و۳۸۳ هزار تومان رسید و هر ربع سکه با افزایش ۱۰هزار تومانی، ۷۱۲ هزار تومان معامله شد. قیمت هر سکه یک گرمی نیز ۴۰۶ هزار تومان است. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۴۱ دلار و ۶۱ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۴۱ هزار و ۲۰ تومان است.