تحویل سکه‌های پیش‌فروش بدون اخذ مالیات آغاز شد

با ریزش قیمت سکه تحویل سکه‌های پیش‌فروش بدون اخذ مالیات آغاز شد گروه بانک بیمه بورس- تحویل سکه‌های پیش‌فروش آغاز شد و این در حالی بود که برخی مسؤولان از اخذ مالیات از دارندگان سکه‌های پیش فروش خبر داده بودند اما در عمل حداقل تا لحظه تنظیم گزارش چنین اتفاقی نیفتاد. از یک میلیون و […]

با ریزش قیمت سکه

تحویل سکه‌های پیش‌فروش بدون اخذ مالیات آغاز شد

گروه بانک بیمه بورس- تحویل سکه‌های پیش‌فروش آغاز شد و این در حالی بود که برخی مسؤولان از اخذ مالیات از دارندگان سکه‌های پیش فروش خبر داده بودند اما در عمل حداقل تا لحظه تنظیم گزارش چنین اتفاقی نیفتاد.

از یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان تا دو میلیون و ۹۰۰هزار تومان!

طرح پیش فروش سکه در فاصله بهمن‌ تا فروردین‌ماه اجرایی شد و در آن ۷میلیون و ۶۰۰هزار سکه در ۷سررسید به فروش رفت. گرچه قیمت قطعی سکه‌های پیش فروش شده در سررسید‌ها حداکثر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، اما اکنون سکه تا مرز دو میلیون و ۹۰۰هزار تومان در بازار قیمت خورده و سود مناسبی را برای دارندگان آن ایجاد کرده است.

طرح مجلس هم اجرایی نشد

روند تحویل سکه‌ها از این حکایت دارد که افرادی که سکه خریداری کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به شعب هر تعداد که ثبت نام کرده بودند را دریافت کنند بدون آن‌که از آنها مالیاتی کسر شده و یا این‌که در تعداد محدودیتی ایجاد شود. این در حالی است که در حدود یک ماه گذشته برخی مسؤولان موضوع سکه‌های پیش‌فروش را مطرح کرده و نسبت به کسانی که تعداد بالایی سکه خریده بودند انتقاداتی را عنوان و خواستار محدود شدن سکه‌های تحویلی شده بودند، به‌طوری‌که نمایندگان مجلس طرحی را در نظر داشتند به تصویب برسانند که براساس آن سکه‌های پیش‌فروش فقط در حد ۱۰ سکه تحویل شود، چرا که معتقد بودند نباید یک نفر بتواند حدود ۳۰هزار سکه خریداری کرده و با توجه به اختلاف قیمت بازار سود بالایی ببرد.

سکه دوباره ریزش کرد

در همین حال، رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر گفت: قیمت سکه در ادامه‌ روند نزولی که طی دو تا ۳ روز اخیر در پیش گرفته ۶۲هزار تومان کاهش یافت اما هنوز نسبت به قیمت طلا حدود ۴۸۰هزار تومان حباب دارد که پیش‌بینی کاهش را داریم. ابراهیم‌محمدولی اظهارکرد: سکه تمام طرح جدید با قیمت دو میلیون و ۷۳۰ هزار تومان معامله می‌شود که نسبت به روز گذشته(دوشنبه) ۶۲ هزار تومان کاهش یافته است. وی افزود: سکه تمام طرح قدیم دو میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان، ربع سکه ۶۹۵ هزار تومان و سکه یک گرمی ۴۰۵ هزار تومان بود. محمدولی درباره قیمت طلا نیز گفت: یک مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۶هزارو۵۰۰ تومان قیمت دارد و یک مثقال طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۶هزارو۸۰۰ تومان فروخته می‌شود. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۳۱هزارو۵۰۰ تومان در طلافروشی‌های قیمت‌گذاری شده بود. رییس اتحادیه فروشندگان وتولیدکنندگان طلا و جواهر اظهارکرد: آغاز تحویل سکه‌های پیش‌فروش ۳ ماهه در روند کاهشی قیمت‌ها تأثیرگذار است اما سکه هنوز نسبت به طلا حدود ۴۸۰هزار تومان حباب دارد که باید تخلیه شود. محمدولی تأکید کرد: اگر تعهدات تحویل سکه‌های پیش‌فروش به‌موقع انجام شود، تأثیر مثبتی در بازار سکه و طلا خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود به تدریج شاهد کاهش قیمت و آرامش در این بازار باشیم.

حباب ۴۸۰ هزار تومانی خالی می‌شود؟

حال از روز گذشته تحویل سکه‌های پیش‌فروش آغاز شده و بی‌شک کسانی که سکه را با قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خریداری کردند، به خوبی می‌دانند در روزهای آینده ممکن است در صورت ادامه وضع موجود قیمت سکه باز هم کاهش یابد و در این صورت آنان سود کم‌تری را خواهند برد. گفتنی است بانک مرکزی بار‌ها اعلام کرده بود که به تعهد خود مبنی بر تحویل سکه‌های ثبت نام شده عمل خواهد کرد و تمامی افرادی که برای خرید این سکه‌ها اقدام کرده بودند در زمان سررسید به‌طور فیزیکی آن را تحویل خواهند گرفت. بر این اساس ثبت نام‌کنندگان می‌بایست به همان شعبه‌ای از بانک ملی که ثبت نام پیش فروش سکه را انجام داده بودند مراجعه کرده و سکه‌های خود را تحویل بگیرند. براساس اعلام بانک مرکزی، هنوز ۱۰ درصد افرادی که سکه را در مقاطع یک ماهه پیش فروش کرده بودند اقدامی برای تحویل سکه‌ها انجام نداده‌اند و این در شرایطی است که تحویل سکه‌های پیش فروش شده ۳ ماهه آغاز شده است.