تهاتر نفت با سوخو

سناریوی قدیمی ایران و روسیه اجرا می‌شود تهاتر نفت با سوخو        گروه انرژی- موضوع تهاتر نفت با کالا از جمله موضوعات مهمی است که زمزمه‌های اجرای آن از مدت‌ها پیش به گوش می‌رسید. در روزهای اخیر خبر سرمایه‌گذاری ۵۰میلیارد دلاری روسیه که از تریبون مقامات دولتی ایران علنی و انکار این جریان از سوی […]

سناریوی قدیمی ایران و روسیه اجرا می‌شود

تهاتر نفت با سوخو       

گروه انرژی- موضوع تهاتر نفت با کالا از جمله موضوعات مهمی است که زمزمه‌های اجرای آن از مدت‌ها پیش به گوش می‌رسید. در روزهای اخیر خبر سرمایه‌گذاری ۵۰میلیارد دلاری روسیه که از تریبون مقامات دولتی ایران علنی و انکار این جریان از سوی خارجی‌ها مطرح شد، یک پارادوکس را ایجاد کرد که سرانجام قرار است روسیه دلارهای نفتی خود را روانه بازار کشورمان کند یا قرار است سناریوی قدیمی تهاتر با کالا را به مرحله اجرا در بیاورد. از قرار معلوم مسکو سرگرم مذاکره با تهران برای تمدید ۵‌ساله قرارداد نفت در برابر کالا است و آن رقمی که ذکر شده ارزش کالایی است که با نفت صادراتی ایران مبادله خواهد شد.

صادرات روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت به کجا رسید؟

شهریورماه سال ۹۶ بود که الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه، در حاشیه هشتاد و ششمین نمایشگاه بین‌المللی ازمیر رسماً اعلام کرد، ارسال نفت از ایران براساس برنامه «نفت در ازای کالا» طی ماه جاری آغاز خواهد شد.

در آن زمان روسیه در حال تدوین و آماده‌سازی آخرین اسناد شاخص بود تا در ماه میلادی، این برنامه اجرایی شود.

آنچه که وزیر انرژی روسیه از آن نفت در ازای کالا نام می‌برد در واقع همان صادرات روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت ایران به روسیه بود که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اعلام کرده بود که بخشی از عواید حاصل از فروش این نفت خام به صورت نقدی و بخشی نیز به صورت کالا دریافت می‌شود.

در سال ٢٠١٤، مذاکرات برای صادرات نفت ایران به روسیه آغاز شد و در این زمان بود که ایران تلاش می‌کرد، صادرات نفت خود را در شرایط تشدید تحریم‌های غرب افزایش دهد.

براساس گفته‌های مسؤولان صنعت نفت ایران، قرار بود روسیه روزانه تا ٥٠٠ هزار بشکه از نفت ایران را در ازای تجهیزات و کالاهای روسی خریداری کند که پس از مذاکرات طولانی‌مدت این رقم از ۵۰۰ هزار بشکه به ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

 

رونمایی از لیست تهاتر با نفت ایران

این جریان پس از گذشت چندین ماه سرانجام در سال ۹۷ وارد فاز جدیدتری شد و مشخصات دیگری از این پرونده را رونمایی کرد.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی به تازگی درباره احتمال تهاتر نفت ایران با سوخوی روسی اظهارکرد: سوخو می‌تواند یکی از کالاهایی باشد که در لیست تهاتر با نفت ایران قرار دارد. در سال‌های گذشته هم تهاتر نفت با سوخو مطرح بود و پیشنهاد جدیدی نیست.

علیرضا منظری با بیان این‌که سوخو هواپیمای جدیدی است که دولت روسیه قصد حمایت از آن را دارد و به دنبال بازارهای صادراتی برای فروش این هواپیما‌ها هستند، ‌گفت: یکی از راه‌های فروش سوخو می‌تواند تهاتر آن با نفت باشد.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی ادامه داد: اواخر سال گذشته یک فروند سوخو-۱۰۰ برای نمایش توانمندی‌‌ها وارد ایران شد و برخی از مسؤولان شرکت‌های هواپیمایی بازدیدهایی از این هواپیما داشتند. هنوز قیمت قطعی این هواپیما مشخص نیست، چراکه به نوع قرارداد و میزان امکانات و آپشن‌های آن بستگی دارد و می‌تواند سیار و متغیر باشد.

وی افزود: در جریان تهاتر نفت با کالا واردکنندگان اقلام مورد نیاز شرکت‌های بخش خصوصی خواهند بود که این موضوع شامل حال واردات سوخو هم می‌شود، بنابراین این یک همکاری سه‌جانبه بین دولت ایران، ‌بخش خصوصی ایرانی و روسیه است.

حال باید روش خرید سوخو بین شرکت‌های ایرانی و دولت ایران مشخص شود، احتمالاً اینگونه خواهد بود که در برابر نفت سوخو وارد و به شرکت‌های هواپیمایی به فروش برسد. البته شرکت هواپیمایی دولتی ایران ایر مستثنی از این جریان خواهد بود.

ادعای تفاهم نفت در برابر غذا

اما گزینه دیگری برای مبادله کالا با روسیه مطرح شده است آن هم جیره‌های غذایی است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به مباحث مطرح شده درباره توافق نفت در برابر غذا ایران و روسیه گفت: چنین موضوعی را نشنیده‌ام و تصور نمی‌کنم که ایران با روسیه درباره این موضوع توافقی کرده باشد.

مسعود پزشکیان با بیان این‌که در شرایط کنونی تنها آمریکاست که موضوع تحریم را بزرگ جلوه می‌دهد و کشورهایی مانند چین و روسیه و حتی کشورهای اروپایی زیر بار حرف‌های ترامپ نرفته‌اند، به خانه ملت گفت: همچنین معتقدم مشکلات ایران به مسایل ارزی برمی‌گردد که با توجه به وقوع تحریم‌های آمریکا شکل گرفته است.

وی تصریح‌کرد: برخی شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران با آمریکا فعالیت مشترک انجام می‌دهند، بنابراین در شرایط تحریمی نمی‌توانند با ایران همکاری و معامله کنند که این موضوع برای این شرکت‌ها مشکلاتی ایجاد کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره ادعای تفاهم نفت در برابر غذا در سفر ولایتی به روسیه تصریح کرد: من نقل قولی از طرف ایرانی در این باره نشنیده‌ام. این موضوع را یک مقام روسی مطرح کرد که نمی‌توانم در مورد آن قضاوت کنم اما رسیدن به تفاهم و همکاری در هر زمینه‌ای به حضور هیأت‌های کارشناسی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط نیاز دارد که آن هم مسیری طولانی است.