کمبود قطعات موجب تعطیلی خطوط تولید خودرو می‌شود

کمبود قطعات موجب تعطیلی خطوط تولید خودرو می‌شود مهدی‌قره‌داغلی -در هفته‌های اخیر موضوع طولانی و یا پیچیده شدن فرایند ترخیص کالا و مواد اولیه از گمرکات مختلف به کرات شنیده شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در جدید‌ترین نمونه موضوع عدم ترخیص قطعات خودروهای مونتاژ داخل از سوی یکی از فعالان این حوزه مطرح شده است. […]

کمبود قطعات موجب تعطیلی خطوط تولید خودرو می‌شود

مهدی‌قره‌داغلی -در هفته‌های اخیر موضوع طولانی و یا پیچیده شدن فرایند ترخیص کالا و مواد اولیه از گمرکات مختلف به کرات شنیده شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در جدید‌ترین نمونه موضوع عدم ترخیص قطعات خودروهای مونتاژ داخل از سوی یکی از فعالان این حوزه مطرح شده است. طولانی شدن زمان ترخیص علاوه بر آن‌که می‌تواند منجر به تعطیلی موقت خطوط تولید کارخانجات کشور شود، افزایش قیمت کالاهای نهایی تولید داخل را به دلیل کاهش عرضه در پی خواهد داشت.

صدور بخشنامه‌های متعدد منجر به توقف پروسه ترخیص حجم بالایی از کالا‌ها در گمرکات شده است. در حال‌حاضر مواردی مانند تعیین منشأ ارز و ثبت آماری در سیستم بانک‌مرکزی از جمله دلایل طولانی شدن فرایند ترخیص کالا می‌باشد.

موعد تحویل بسیاری از خودرو‌های ثبت‌نامی مشتریان در سال گذشته و در طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان در ماه‌های اخیر، در سال ۹۷ بوده و با توجه به شرایط فعلی، در صورت عدم مشکلات ناشی از تأمین ارز و ترخیص از گمرکات مشتریان باید برای دریافت خودروی خود همچنان در صف انتظار بمانند.

حمیدگرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: خودروسازی‌‌ها و سایر صنایع اگر مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را به موقع دریافت نکنند، به تعطیلی کشیده می‌شوند.

گرمابی، درخصوص طولانی بودن ترخیص کالاهای وارداتی مورد نیاز تولید قطعه خودرو، اظهار داشت: طولانی بودن پروسه ترخیص کالا و مواد اولیه از گمرک در بسیاری از صنایع دیگر نیز وجود دارد و در شرایط ارزی موجود صنایع با مشکلات جدی مواجه هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن‌وتجارت و وزارت اقتصاد باید هرچه سریع‌تر به دنبال راه‌حلی برای کاهش زمان ترخیص کالا‌ها و مواد اولیه تولید قطعه خودرو باشند، گفت: خودروسازی‌‌ها و سایر صنایع اگر مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را به موقع دریافت نکنند به تعطیلی کشیده می‌شوند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به این‌که تعطیلی صنایع مشکلاتی از جمله بیکاری را در پی دارد، ادامه داد: درخواست داریم تا وزارتخانه‌های ذی‌ربط در حداقل زمان لازم مشکل ترخیص کالا را برطرف کنند و خودروسازان و تولیدکنندگان قطعات خودرو بتوانند قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند تا تولید آنها به صفر نرسد.

وی با تأکید بر این‌که کارخانه‌های بزرگ کشور در صورتی که مشکل طولانی بودن ترخیص کالا برطرف نشود با مشکل جدی مواجه می‌شوند، عنوان کرد: خودرو کالایی متشکل از چند هزار قطعه است هر کدام از آنها نباشد خودرو کامل نمی‌شود و قابلیت عرضه را پیدا نمی‌کند، کمبود قطعه در زمینه خودرو حیاتی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی در پایان با بیان این‌که در گمرک باید تلاش کنیم تا واردات قطعات و مواد اولیه تولید قطعات را تسهیل کنیم و به دست خودمان مشکلاتی را ایجاد نکنیم، خاطرنشان کرد: در کشور ما معمولاً بروکراسی طولانی وجود دارد اما باید در گمرک اقداماتی صورت بگیرد تا قطعات و مواد اولیه تولید آن با حداقل بروکراسی اداری ترخیص شود زیرا افزایش کمبود قطعات موجب تعطیلی خطوط تولید می‌شود.

همچنین محمدرضا‌نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت صنعت خودرو و قطعه‌سازی در چرخه معیوبی گرفتار شده که علی‌رغم تأمین قطعات و ورود آنها به گمرک، امکان ترخیص مواد اولیه برای استفاده در کارخانه‌های قطعه‌سازی و خودروسازی وجود ندارد.