انتخاب مشاور برای فاز ۳ بندر شهید رجایی

  معاون وزیر راه ‌و شهرسازی از انتخاب مشاور داخلی‌ و خارجی برای فاز ۳ بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: در مرحله انعقاد قرارداد به‌صورت BOT هستیم. به گزارش تین‌نیوز، موقعیت جغرافیایی ایران به لحاظ تجارت بین‌المللی ویژه است و بندر شهید رجایی نقش بسیار مهمی در این مسأله دارد. با امضای برجام […]

 

معاون وزیر راه ‌و شهرسازی از انتخاب مشاور داخلی‌ و خارجی برای فاز ۳ بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: در مرحله انعقاد قرارداد به‌صورت BOT هستیم.

به گزارش تین‌نیوز، موقعیت جغرافیایی ایران به لحاظ تجارت بین‌المللی ویژه است و بندر شهید رجایی نقش بسیار مهمی در این مسأله دارد. با امضای برجام و تأیید آن در مجامع بین‌المللی و رفع تحریم‌ها، بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران، به یکی از مهم‌ترین مقاصد شرکت‌های کشتیرانی دنیا تبدیل شد.

در همین رابطه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره آمادگی شرکت‌های لاینری و پورت اپراتوری جهان برای همکاری، می‌گوید شرکت‌های لاینری و سرمایه‌گذاران زیادی برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. به گفته وی مذاکرات بسیاری با ۹ شرکت بزرگ لاینری و اپراتوری انجام شده است که در پی انتخاب بهترین پورت اپراتور برای ترمینال یک و دو بندر شهید رجایی و بندر امام هستیم.

سعیدنژاد تأکید می‌کند در این بنادر باید از روش مدیریتی پدرسالانه استفاده شود و سرمایه‌گذاران خارجی حتما باید در کنار یک شرکت ایرانی قرار گیرند تا بتواند در بنادر مستقر شوند.

وی با اشاره به طرح توسعه بندر شهید رجایی می‌گوید مطالعات جامعی برای توسعه این بندر در ۵ فاز انجام شده است. موج‌شکنی که در بندر ساخته شده برای ۳ فاز اول پیش‌بینی شده و در پایان فاز سوم این موج شکن جمع و موج‌شکن دیگری ساخته می‌شود.

به گفته سعیدنژاد یکی از پیشنهادات مشاور برای طرح توسعه بندر شهید رجایی این بود که فاز سوم تا انتها به موج‌شکن ادامه پیدا کند که در این حالت حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ متر اسکله اضافه می‌شود. عرض کانال ورودی ما در بندر شهید رجایی ۲۵۰ متر است و پیشنهاد مشاور اضافه شدن کانال ورودی بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه می‌دهد صحبت‌هایی شد که در محدوده جزیره هنگام به بندر قشم ممکن است با مشکل مواجه باشیم اما مطالعات هیدروگرافی نشان داد که این محدودیت وجود ندارد. به این ترتیب فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی را در قالب ۲۵ درصد فاز دوم شروع کردیم. به گفته سعیدنژاد انتخاب مشاور داخلی و خارجی انجام شده که در مرحله انعقاد قرارداد هستیم تا بتوانیم فرایند مناقصه‌گذاری و انعقاد قرارداد به‌صورتBOT را انجام دهیم.

 

با اجرای کامل آن ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید رجایی از ۶ میلیون به ۸ میلیون TEU افزایش می‌یابد؛ ضمن این‌که ایجاد محوطه‌های کانتینری و کانتینر یخچالی، استقرار شرکت‌های بخش خصوصی جدید، اشتغال‌زایی در بخش‌های بندری و دریایی و تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی در خلیج‌فارس از جمله مزایای توسعه بزرگ‌‌‌ترین بندر تجاری کشور است.