خود را آماده شرایط سخت آینده کنیم

مدیرعامل بیمه سلامت خود را آماده شرایط سخت آینده کنیم هانیه قنادزاده‌ـ باید خود را برای شرایط سخت آینده مهیا کنیم و از تنش‌ها به سلامت عبور کنیم و این کار با همدلی، وفاق، همراهی و مدیریت هزینه‌ها محقق می‌شود. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور در نشست خبری با اشاره به […]

مدیرعامل بیمه سلامت

خود را آماده شرایط سخت آینده کنیم

هانیه قنادزاده‌ـ باید خود را برای شرایط سخت آینده مهیا کنیم و از تنش‌ها به سلامت عبور کنیم و این کار با همدلی، وفاق، همراهی و مدیریت هزینه‌ها محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور در نشست خبری با اشاره به کمبود بودجه سال جاری در سازمان بیمه سلامت گفت: بودجه در نظر گرفته‌شده برای ما ۱۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۴ هزار میلیارد تومان کم‌تر از بودجه موردنیاز سالانه ماست.

موهبتی با اشاره به تأمین داروی موردنیاز کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود تا دو الی ۳ ماه آینده مشکلی در حوزه تأمین دارو نداشته باشیم و البته این در حالی است که هشدارهایی در زمینه تأمین مالی داده شده است.

وی افزود: بعضی افراد تمایل دارند تا با سوءاستفاده از شرایط حاکم مردم را نگران کنند که در این زمینه به‌عنوان کردن حذف بیمه رایگان پرداختند که چنین چیزی صحت نداشته و بیمه رایگان به‌هیچ‌وجه حذف نخواهد شد.

موهبتی خاطرنشان‌کرد: در ارتباط با بیماران خاص مجلس در قانون ۹۷ سه بیماری را اضافه کرده که محل هزینه این بیماری‌ها از بهداشت خواهد بود که البته تأمین منابع مالی برای آن صورت نگرفته است.

وی گفت: سالانه هزار و صد میلیارد تومان برای بیماری‌های خاص ازجمله هموفیلی، تالاسمی، دیالیز و ام‌اس هزینه شده و بخشی از هزینه‌های نازایی نیز توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

مدیرعامل بیمه سلامت کشور اذعان‌کرد: علی‌رغم محدودیت‌هایی که در شرایط فعلی وجود دارد تحت پوشش آوردن خدمات جدید به ‌سختی انجام خواهد گرفت.

وی افزود: تخلفات دارویی تحت نظارت سازمان غذا و دارو قرار دارد.

این مسؤول خاطرنشان‌کرد: یکی از مشکلات اساسی که در کشور وجود دارد نگاه بخشی هر مسؤول به مسایل است به این معنی که هر مسؤول عملکرد خود را مجزا از اداره دیگر می‌داند و تلاشی برای فراهم کردن فضای عمومی و همبستگی نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اخلاق در کشور ما تا حد زیادی نادیده گرفته ‌شده و بسیاری از مشکلات موجود نیز ناشی از عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای است.

موهبتی اظهارکرد: به گفته مرکز آمار ایران ۱۰٫۵ درصد مردم فاقد بیمه هستند اما به‌زعم بنده ۵ تا ۶ میلیون نفر فاقد بیمه داریم علت این موضوع این است که متأسفانه برخی از مردم تا بیمار نشوند به سمت بیمه نمی‌روند.

وی در پایان با اشاره به کمبود بودجه سال‌جاری در سازمان بیمه سلامت گفت: بودجه در نظر گرفته‌ شده برای ما ۱۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۴ هزار میلیارد تومان کم‌تر از بودجه موردنیاز سالانه ماست.

وی اظهارداشت: هدفمند کردن یارانه بیمه همگانی، محدودیت دریافت خدمات بیمه‌شدگان سلامت همگانی، به روز کردن بدهی سازمان، تغییر رنگ دفترچه‌های رایگان، افزایش سهم مشارکت بیمه‌شدگان صندوق بیمه ایرانیان از ۱۵ درصد به ۵۰ درصد از مهم‌ترین کارهای سازمان در سال‌جاری است.

وی اظهارداشت: با همه محدودیت‌های ایجاد شده در کشور باید به سمت منطقی کردن مصرف برویم تا بر مشکلات فائق شویم.

موهبتی یادآورشد: مدیریت تأمین اجتماعی در شرایط مالی کنونی بسیار سخت شده و برای جلوگیری از مشکلات پیش رو باید هزینه‌های خود را مدیریت کنیم.

وی بیان‌کرد: درحال حاضر حدود ۴۰ میلیون نفر در ۵ صندوق بیمه کارکنان دولت، بیمه سایر اقشار، روستاییان و عشایر، بیمه ایرانیان عضو هستند که ۳۳ میلیون و ۲۷۲ هزار نفر به صورت رایگان و ۵ میلیون و ۶۴۲ هزار نفر غیر رایگان عضویت دارند.

موهبتی تصریح‌کرد: در بیمه رایگان یک ارزیابی کردیم و شاخص‌ها در نظر گرفته شده تا همه کسانی که از این نوع بیمه استفاده می‌کنند واقعاً نیازمند باشند اما متأسفانه برخی خود را تحت پوشش قرارداده‌اند که نیازمند نیستند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور اظهارداشت: در حالی‌که منابع به‌طور متوسط ۲۶ درصد رشد داشته مصارف ما ۴۱ درصد رشد داشته که این وضع نگران‌کننده است.

چالش تأمین منابع مالی در بیمه سلامت

وی اضافه‌کرد: زیان انباشته سازمان بالغ بر ۴۴ میلیارد ریال بود که در صورت منتشر نشدن اوراق این زیان به ۱۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال افزایش می‌یافت لذا امروز باید منابع و مصارف در سازمان مدیریت و کنترل شود تا خدمات ادامه یابد.

موهبتی تصریح‌کرد: نباید فضای جامعه را به سمتی هدایت کنیم که توقعات جدیدی از بیمه سلامت در کشور شکل بگیرد و ما نتوانیم به دلیل محدودیت مالی به آن پاسخ دهیم و امروز برای نجات کشور در بخش بیمه و سلامت باید همه عزم جدی داشته باشند.

پرداخت بدهی داروخانه‌ها به روز است

وی اظهارداشت: خوشبختانه در پرداخت بدهی داروخانه‌ها به روز هستیم و در بخش دولتی در میانگین کشوری ۷ ماه است و از امسال هم پرداخت‌ها ماهیانه شده است.

موهبتی تصریح‌کرد: در سال گذشته گذشته بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کسری داشتیم و اگر با همین روش جلو برویم دچار کسری بیش‌تری می‌شویم و امسال نیز با ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان کسری مواجه خواهیم شد.

وی گفت: مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از مشکلات کنونی مدیریت منابع و مصارف است تا کمبود‌ها را جبران کنیم.