ضرورت جلوگیری از سقوط صنعت خودروسازی و بیکاری کارگران این حوزه

ضرورت جلوگیری از سقوط صنعت خودروسازی و بیکاری کارگران این حوزه مهدی‌قره‌داغلی- طبق هدف‌گذاری در افق ۱۴۰۴در صنعت خودرو، ایجاد۶۰۰ هزار شغل به صورت مستقیم به واسطه صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی است؛ اما با توجه به شرایط موجود چگونه می‌توان بدون داشتن برنامه خاصی هدف‌گذاری کرد؟ به گزارش مناقصه‌مزایده چنانچه همین امروز از فعالان صنعت […]

ضرورت جلوگیری از سقوط صنعت خودروسازی و بیکاری کارگران این حوزه

مهدی‌قره‌داغلی- طبق هدف‌گذاری در افق ۱۴۰۴در صنعت خودرو، ایجاد۶۰۰ هزار شغل به صورت مستقیم به واسطه صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی است؛ اما با توجه به شرایط موجود چگونه می‌توان بدون داشتن برنامه خاصی هدف‌گذاری کرد؟

به گزارش مناقصه‌مزایده چنانچه همین امروز از فعالان صنعت خودرو سؤال کنید که قرار است در دو تا ۴ سال آینده چه اتفاقی برای صنعت خودرو بیفتد؛ آنها هیچ جوابی ندارند زیرا برای این مدت برنامه و نقشه‌ای وجود ندارد. این در حالی است که صنعت خودرو در هر اقتصادی نقش حیاتی دارد، نقش این صنعت در اقتصاد ایران پررنگ‌تر از سایر مناطق است، چرا که همواره در بین تحلیل‌گران اقتصادی حمایت از صنعت خودرو به عنوان یکی از اشتغالزا‌ترین صنایع، راه‌حلی مهم برای مقابله با «ابرچالش بیکاری» بوده است.

متأسفانه مدیریت صنعت خودرو کشور در چندین سال گذشته بسیار ضعیف بوده در حالی که حمایت‌های بی‌رویه دولت از خودروساز ایرانی، عملاً نتیجه مثبتی در بر نداشته است.

در شرایطی که با خروج آمریکا از برجام و دور جدید تحریم‌ها و خروج شرکت‌های بزرگ خودرو‌سازی از ایران روبه‌رو هستیم و همچنین با توجه به مشکلات خودرو سازان در واردات قطعات خودرو به کشور به نظر می‌رسد که اهمیت به صنعت خودرو‌سازی چه از نظر اقتصادی و چه از نظر اشتغالزایی پیش از پیش نمایان می‌شود.

 در این باره مجتبی‌حاجی‌زاده، رییس اتحادیه کارگران صنعت خودورسازی کشور در ضرورت جلوگیری از سقوط صنعت خودروسازی و بیکاری کارگران این حوزه، گفت: برای این‌که یک کارخانه خودروسازی کشور با صد‌ها و هزاران کارگر قدمتی ۴۰ساله پیدا کند، هزینه‌های فراوانی شده است اما دولت و دستگاه‌های مسؤول بدون توجه به این امر که چه لطماتی به تولیدکنندگان و کارگران شاغل در این صنعت مادر کشور وارد می‌شود، به واردکنندگان بزرگ که دست‌دردست شبکه‌های مافیایی دارند برای واردات، ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی اختصاص می‌دهند.

وی با بیان این‌که واردکنندگان خودرو افزون بر نیاز بازار با دلار ۴هزارو۲۰۰ تومانی خودروهای چینی، کره‌ای، ژاپنی و فرانسوی وارد کرده‌اند، گفت: واردکنندگان همین حالا تا پایان سال۹۷ خودروهای مورد نیاز بازار را وارد کرده‌اند و دیگر نیازی به واردات ندارند، اما چه می‌شود که واردات همین حالا در جریان است؟

حاجی‌زاده افزود: فریاد برمی‌آید که کارگران خودروسازی‌های کشور امنیت شغلی ندارند، نان ندارند و فشار کار به روی آنها زیاد است، اما باز هم می‌بینیم که درهای گمرکات کشور برروی خودروهای وارداتی باز است. ما در این شرایط چگونه می‌توانیم خودروی ملی داشته باشیم؟ اگر آقایانی که در سیستم‌های رانتی و مافیایی خوابیده‌اند کنار بکشند خودروسازی‌‌ها می‌توانند، بهترین محصولات را تولید کنند و حداقل با کشورهای همسایه رقابت کنند.

رییس اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی با بیان این‌که صنعت خودرو جزو صنایع مادر است که به راحتی می‌تواند برای صد‌ها هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کند، گفت: اما دقیقاً چه کرده‌اند که خودورساز‌ها از تعدیل کارگران خود سخن می‌گویند؟ از کاهش سطح تولید و تعطیلی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه سخن می‌گویند؟ چه کرده‌اند که خودروسازان داخلی هم به سراغ واردات خودرو می‌روند؟

حاجی‌زاده افزود: همین چند ماه پیش و زمانی که صحبت از خروج آمریکا از برجام و برقراری تحریم‌های ۳روزه و ۶۰روزه نبود، خودروسازان داخل صحبت از تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و تعدیل کارگران و کاستن از حجم تولید خود، نمی‌کردند. اما حالا به راحتی و زمانی که هنوز تحریم‌ها اجرایی نشده‌اند، به راحتی صحبت از بیکار کردن کارگران می‌کنند. آیا خودروسازی‌‌ها آن زمان در خواب زمستانی بودند، من بعید می‌دانم. آنها دقیقاً می‌‌دانستند که وضعیت بازار پس از اجرای دو مرحله تحریم به کدام سمت می‌رود، آنها وقت داشتند که برای سال ۹۷ برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند.

وی با بیان این‌که خودروسازی‌‌ها تأمین نبودن قطعات مورد نیاز ساخت خودرو را هم بهانه‌ای برای تعدیل کارگران قرار داده‌اند، گفت: قطعه‌سازان فعلاً نیاز خودروسازان را تأمین می‌کنند. پرسش این است که کدام کارخانه خودورسازی سفارش تولید قطعه داده بود که کارخانه قطعه‌سازی به وی گفته باشد ما نمی‌توانیم آن را برای شما بسازیم؟ اگر هرکدام از این شرکت‌ها چنین جوابی به شما داده‌اند نامش را منتشر کنید!